הוכחת כושר ההשתכרות של אדם שנפטר כאשר ההכנסה לא דווח לרשויות המסהאם יכולים התלויים בבואם לבית המשפט להציג את שכרו של המנוח כולל החלק הלא מדווח ולהיפרע את נזקיהם כתלויים על בסיס שכר הלא מדווח.

 

הלכה פסוקה היא כי אי דיווח לרשויות המס ע"י הנישום אינו מהווה מחסום מוחלט מפני הבאת ראיות להוכיח את הכנסתו מטעם התלויים פסק הדין המנחה בעניין זה הינו:

 

ע"א 200/63 צוף נ' אושפיז פד"י י"ז 2400 שם נקבעה ההלכה לפיה: "אילו למשל עלה בידי התובע להוכיח בראיות שהן נעלות מכל ספק שהוא רימה את פקיד השומה ושלמעשה היתה הכנסתו גדולה מזו שהצהיר עליה למס הכנסה, ודאי יהא בית המשפט חייב לפסוק לו את נזקו הממשי, ולא תהיה טענה בפי הנתבע שאסור לו לתובע לתבוע סכום העולה על הסכום שהיה מתקבל לפי הצהרתו למס ההכנסה".

 

לאחרונה פסקו בתי המשפט בכמה הזדמנויות שכר גבוה בהרבה מזה שדווח עליו למס הכנסה בהתבסס על ראיות שהובאו בפניהם, בע"א 2664/05 מנורה נ' עז' המנוח אילן צוקרניק, פסק הדין מיום 26.12.06, אישר בית המשפט העליון- כב' הש' ארבל, את פסק דינו של בית המשפט המחוזי אשר קבע את משכורתו של המנוח בהסתמך על הכנסתו הבלתי מדווחת אשר היתה גבוהה פי 5 מהכנסתו המדווחת.

 

בת.א (חי') 389/96 ליאור בן חמו נ' אופיר טוביאנה ואח' פסק דינו של כב' הש' גריל מיום 21.8.2007 פסק כב' הש' גריל את פיצוייו של התובע בהתבסס על הכנסה בלתי מדווחת תוך שהוא קובע כי: "ככלל, רשאי הניזוק להוכיח שיעור הכנסתו קודם לאירוע התאונה, גם אם זו עולה על גובה ההכנסה שעליה דיווח לרשויות המס. למרות חוסר הנוחות והרתיעה של בתי המשפט נוכח טענה מעין זו, הרי מכח העיקרון של החזרת המצב לקדמותו יש לבחון מה היתה הכנסתו האמיתית של הנפגע אלמלא התאונה".

 

 


 


עודכן ב: 18/05/2010