מהו גישור משפחתי?


גישור משפחתי עוסק ביישוב סכסוכים הקשורים למשפחה: בני זוג, הורים וילדים, אחים והמשפחה המורחבת. הגישור מתקיים בהסכמת הצדדים, כאשר כל צד רשאי להפסיק את הגישור בכל רגע. ההחלטות בגישור מתקבלות ע"י הצדדים, בסיועו של המגשר, ואינן נקבעות על ידי שופט. ההחלטות בגישור נבנות באמצעות תקשורת פתוחה וישירה בין בני המשפחה, כאשר המגשר מסייע לצדדים להגיע לפתרונות יצירתיים וטובים יותר לשני הצדדים גם יחד, מה שלא תמיד מתקיים בבית משפט.

כיצד מתנהל הליך גישור?

צדדים שבוחרים בהליך גישור פונים למגשר משפחתי. המגשר נפגש עם הצדדים מספר פגישות משותפות, ובעת הצורך גם פגישות אישיות שלו עם כל צד בנפרד. המגשר מנחה את הצדדים אילו מסמכים יש להביא לפגישות הגישור, והצדדים בשיתוף המגשר, מייצרים פתרונות לכל סוגיה שנבחנת.

 

לאחר גיבוש ההסכמות, המגשר עורך את הסכם הגישור, עליו חותמים הצדדים. המגשר מגיש את ההסכם לבית המשפט על מנת לקבוע מועד לדיון. בעת הדיון, בית המשפט קורא בפני הצדדים את עיקרי ההסכם ומוודא שחתמו עליו ברצון וללא כפיה ושהם מבינים את תוכנו. בסוף הדיון מאשר בית המשפט את ההסכם ונותן לו תוקף של פסק דין.

האם הליך הגישור סודי?

כן. על המגשרים חל עקרון הסודיות, כך שכל הדברים שנאמרים בהליך הגישור הינם חסויים ולא ניתן לזמן את המגשר כדי להעיד עליהם בבית המשפט. כמו כן, צד להליך גישור אינו רשאי להשתמש בבית המשפט כנגד הצד השני במידע שנמסר לו תוך כדי הליך הגישור.

כיצד בוחרים מגשר משפחתי?

רצוי לבחור מגשר משפחתי לאחר בחינת שני הנושאים העיקריים הבאים:

האחד, האם המגשר בעל הכשרה פורמלית, מה הרקע המקצועי של המגשר והאם הוא בקיא בדיני משפחה, איזה ניסיון יש למגשר בתחום הגישור, האם עיסוקו כמגשר הוא עיסוקו העיקרי או שהגישור הוא רק חלק אחד ממגוון תחומים בהם הוא עוסק?

השני, מהי ההתרשמות הראשונית של הצדדים מהמגשר, האם הוא נעים הליכות ומסביר פנים, האם נוח לדבר עמו ולהפתח בפניו, האם הוא רכש את אמון הצדדים, האם שני הצדדים תמימי דעים ביחס לרושם שהמגשר הותיר עליהם, או שאחד מהם מתנגד לעבור את התהליך אצלו?

כמה זמן נמשך הליך הגישור?

משך הליך הגישור תלוי מאוד ברמת הקונפליקט בין הצדדים, במוכנות שלהם לדבר ולנהל משא ומתן, בפערי הכוחות ביניהם ובפערים המנטליים והרגשיים. באופן כללי ניתן לסיים תהליך גישור בשלושה עד חמישה מפגשים, אך ככל שהסכסוך עמוק יותר, התהליך יהא ארוך יותר.

ומה אם הליך הגישור נכשל?

במידה והצדדים לא הצליחו להגיע להסכמות, פתוחה בפניהם הדרך לפנות לבית המשפט או לבית הדין הרבני.



 


עודכן ב: 19/06/2013