מהו גישור גירושין? בשנים האחרונות הולך וגדל השימוש בהליכי גישור כאמצעי לפתרון סכסוכי גירושין ואין זה בכדי. מדובר בכלי יעיל מאוד, המאפשר לבני הזוג לנהל שיח פתוח בדבר הסוגיות המשפטיות ולגבש אט אט הסכמות הדדיות בכל נושא ונושא. הסכמות אלו יעוגנו בהסכם גירושין ובכך מתייתר הצורך בהגשת תביעות לבית המשפט או בית הדין הרבני וניהול ההליך בערכאות.


כך, חוסכים בני הזוג זמן יקר, עלויות כספיות וזוכים לוודאות משפטית משהם אלו שמכריעים בסוגיות הגירושין ואיך החיים שלהם ינוהלו לאחר הגירושין ולא בית המשפט.


הדיאלוג בין בני הזוג מתנהל באמצעות המגשר, השומר על אווירה נינוחה ושיח יעיל בין הצדדים, כאשר תפקידו - למקד את המחלוקת בכל סוגיה ולהציע לבני הזוג פתרונות יצירתיים לפשרה המתאימים למצב המשפטי.


הליך הגישור, חשוב לציין איננו מחייב וכל צד יכול להפסיקו בכל עת. כמו כן, מה שנאמר בפגישות הגישור הוא חסוי ולא יכול לשמש את מי מהצדדים במסגרת תביעות הגירושין בבית המשפט. בכך טמון כוחו של הליך הגישור, אשר מחד מספק מרחב בטוח לניהול משא ומתן בין הצדדים אשר יכול להביא לסיומו של הסכסוך ומאידך, אם ניסיון הגישור לא צלח, יוכלו בני הזוג לנהל את הליך הגירושין בערכאות, ללא חשש כי התנהלותם במסגרת הגישור, תעמוד להם לרועץ.


גישור חובה?


כאמור מעלה, הליך הגישור הוא הליך בלתי מחייב, אולם, חשוב לדעת כי מאז חודש יולי 2016, עת נכנס לתוקפו החוק להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה (הוראת שעה), תשע"ה-2014, בני זוג המבקשים להתגרש מחויבים למעשה לתת הזדמנות להליך של גישור טרם יהיו רשאים להגיש תביעות זה כנגד זו.


מדובר בהליך של גישור במסגרת יחידת הסיוע של בית המשפט לענייני משפחה וההליך מנוהל על ידי עובד/ת סוציאלי. רק כאשר ניסיון זה לא צלח, תיפתח בפני הצדדים הדרך לערכאות. כמובן שאין בכוחו של החוק להכריח את בני הזוג להגיע להסכמות, אולם מטרתו של החוק היא להביאם להידברות, לכדי ניסיון לפשרה, טרם יקלעו למאבק משפטי ארוך ויקר המעמיס על כיסם ונפשם.


המציאות מלמדת כי לרוב, הליכי גישור חובה כאמור אינם נושאים פרי וזאת בין היתר בשל העובדה כי ההליך אינו מנוהל על ידי עורך דין מגשר המתמחה בדיני משפחה אלא על ידי עובדים סוציאליים. על כן, מומלץ לפנות להליך של גישור גירושין אצל עורך דין מגשר, אשר באמצעות הידע והניסיון המקצועי, יוכל לסייע לבני הזוג לגבש הסכם גירושין הוגן ומקיף או לחילופין ליטול ליווי של עורך דין בהליך של גישור באמצעות עובד/ת סוציאלית.


בליווי עורך דין דיני משפחה בהליך המתנהל אצל עובד/ת סוציאלית יתרונות רבים, מקום שאין לעובד/ת סוציאלית היכולת ליתן מענה משפטי, ייעוץ משפטי והכי חשוב - אם הגעתם למבוי סתום - היכולת להעניק פתרונות יצירתיים, הצעות לסגירת הפער - יינתנו על ידי עורך דין גירושין המלווה אתכם בתהליך, מה שבהחלט מסייע לסגירת פערים, יציאה מהמבוי הסתום לדרך של הסכם פשרה וגירושין כולל.


מה כולל הסכם גירושין?


כל הסכם גירושין צריך להיבנות בהתאם לנסיבות חייהם של בני הזוג. כך למשל ישנם זוגות המתגרשים לאחר זמן קצר יחסית, ללא שהספיקו להקים משפחה, או זוגות מבוגרים בשנים שמבקשים כעת להתגרש ילדיהם כבר בגירים ואין שאלת מזונות - אז תעמוד במרכז הסכם הגירושין, סוגיית חלוקת הרכוש. זאת בשונה מזוגות נשואים אשר החליטו להיפרד ויש להם ילדים משותפים, אז מרכז הכובד הנו נושא משמורת הילדים ודמי המזונות.


הסכם גירושין צריך להיות מקיף וברור ככל שניתן במטרה למנוע חילוקי דעות בין הצדדים בעתיד. כך למשל בסוגיית משמורת הילדים, אם בחרו בני הזוג במשמורת משותפת, יש לציין במפורש את חלוקת זמני השהות בין ההורים, לרבות בחופשות ובחגים.


הסכם גירושין, חשוב לציין, טעון את אישורו של בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני ורק לאחר האישור, יינתן להסכם תוקף של פסק דין מחייב. פירוש הדבר הוא כי אם מי מהצדדים יפר את ההסכם, יוכל הצד השני לפנות להוצאה לפועל או לבית המשפט, בבקשה לאכיפת ההסכם.


חסכון בעלויות


גישור גירושין כאמור מעלה, מייתר את הצורך בניהול ההליך המשפטי בערכאות. לדבר יש משמעות כלכלית רבה עבור הצדדים משעלויות הליך הגישור הן קטנות יותר באופן משמעותי מעלויות ניהול הליך הגירושין בבית המשפט וכך בני הזוג יכולים לחסוך בהוצאות. הדבר בא לידי ביטוי ראשית כל, בהוצאות שכר הטרחה של עורך הדין, אשר במקרה של גירושין בערכאות יהיו גבוהות יותר באופן ניכר מאשר בהליך של גישור גירושין.


מדוע? זאת משום שעורך הדין נדרש להקדיש שעות עבודה רבות בהכנת כתבי תביעה והגנה, בקשות שונות לסעדים וצווים ולהופיע בכל הדיונים בבית המשפט. זאת לעומת הליך הגישור, אשר יכול להסתכם במספר פגישות בודדות ובהכנת הסכם הגירושין, אז מטבע הדברים, עלות שכר הטרחה תהיה נמוכה יותר. שנית, בני הזוג נדרשים להתייצב לכל הדיונים בבית המשפט ולהיעדר רבות מעבודתם הן לצורך הופעה בדיון עצמו והן לצורך פגישות הכנה עם עורך הדין. לאלו יש כמובן השפעה כלכלית ישירה על בני הזוג.


הליך גירושין קצר


ההחלטה להתגרש איננה קלה ותקופת הגירושין רוויה במתחים בין בני הזוג. בטח ובטח אם הנכם עדיין מתגוררים יחד לאורך הליך הגירושין.


משכך ומטבע הדברים, ישנו רצון ברור להביא לסיומו של ההליך המשפטי מוקדם ככל האפשר, כך שבני הזוג יוכלו להמשיך הלאה ולפתוח דף חדש בחייהם. בשונה מניהול ההליך המשפטי בערכאות, האורך זמן רב בשל העומס השורר בבתי המשפט ובבתי הדין, כאשר בוחרים הצדדים בגישור גירושין, יכול ההליך להתנהל ביעילות ולהסתיים תוך זמן קצר.


משכו של הליך הגישור תלוי במספר הסוגיות שעל השולחן, במורכבותן ובנכונות הצדדים לפשרה אולם בכל מקרה שהוא, זוהי האלטרנטיבה היעילה ביותר להליך גירושין קצר. צריך להבין שבהליך גישור, הנכם כפופים ליומן שלכם ושל עורך הדין ולא ליומן של השופטים או הדיינים, משכך ביחד עם עורך הדין פגישות הגישור נקבעות מראש, בסמיכות האחד לשני, תחת יומנו של עורך הדין שפנוי לכם הרבה יותר משופט או דיין ומשכך ההליך הופך להיות קצר ובשליטה שלכם(!).


משרדנו מאופיין בהליך גישור גירושין קצר, אינטנסיבי, עם קביעת פגישות מראש, ענייני אשר מסתיים בהסכם גירושין כולל וחתום על ידי שני הצדדים.


על בני הזוג לפנות לעורך דין מגשר המתמחה בסכסוכי גירושין ויחד עמו לנהל דיאלוג אודות הסוגיות המשפטיות העומדות על הפרק. חשוב לציין כי הגישור יכול להתנהל כך שיש בני זוג ומגשר, ויכול גם להתנהל שיש בני זוג , לצד עורכי דין מטעמו של כל אחד מבני הזוג.


על מנת שהליך הגישור יגשים את מטרתו, קרי, גיבוש הסכמות בענייני הגירושין ועריכת הסכם, אנחנו מציידים את הצדדים בידע מהם ההיבטים החשובים בהם אנחנו צריכים לדון, על הצדדים לדעת היכן הם נכונים להתפשר ולהגיע לעמק השווה מול הצד השני והיכן שנוצר פער או אי הסכמה או נראה כמבוי סתום, אנחנו במשרד עם ניסיון רב שנים, מציעים ארסנל גדול של פתרונות יצירתיים לסגור את הפערים ולהוביל להסכמה.


שמירה על יחסים הוריים תקינים


כאשר מדובר על גירושין עם ילדים, גישור גירושין הוא הבחירה הנכונה משהוא מסייע לבני הזוג לשמור על מערכת יחסים הורית תקינה. בשל יעילותו של כלי זה בפתרון סכסוך הגירושין תוך זמן קצר, בני הזוג יכולים להימנע מהסלמת המתחים ביניהם אשר מתרחשת במאבק משפטי בערכאות.


באופן הזה, יהיה לכם קל יותר להמשיך לשתף פעולה כהורים ולהעניק לילדים מסגרת משפחתית תומכת ויציבה למרות הגירושין. זאת להבדיל ממצב שבו מתנהל הליך הגירושין בערכאות, אז משכו של ההליך לצד הדיונים הסוערים לעיתים בבית המשפט ובבית הדין, מעצים את התחושות השליליות של בני הזוג זה לזו ולכך השפעה ישירה על רווחת הילדים.


עוד נוסיף כי לא אחת, גישור גירושין משפר את טיב התקשורת בין הצדדים אשר הצליחו להגיע להסכמות הדדיות הוגנות בנושאים השונים ולמדו כיצד לשוחח זה עם זו באופן מכבד ויעיל. לכך תהיה כמובן השפעה ישירה וחיובית על הילדים ועל חיים שקטים ושלווים לכם ההורים ביום שלאחר הפירוד וגירושין.


נשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה הנוגעת לגישור גירושין, הכיצד הוא מתנהל במשרדנו בפועל, על הצלחות מרובות שלנו בהליכי גישור ועל הסכמי גירושין כוללים שהובלנו צדדים לפתרון סופי בדרך הנעימה ביותר שניתן בתקופה רגישה זו. תתפלאו - זה ממש אפשרי!