בית המשפט לתעבורה רשאי לגזור על נהגים שביצעו עבירות תעבורה והועמדו לבצע עבודות שירות, עבודות שירות אמנם מוגדרות על פי החוק כמאסר בפועל, אך מדובר במאסר שאינו מרוצה מאחורי סורג ובריח, אלא על דרך של ביצוע עבודות לטובת הציבור.

 

בדרך כלל מבצעי עבירות תעבורה הינם אנשים המנהלים אורח חיים נורמטיבי, אשר אינם מסוכנים לציבור. ובעקבות כך, סביר להניח שהשהות מאחורי סורג ובריח לא תביא לתוצאה הרצויה, אלא להיפך.

 

נהגים המורשעים בעבירות תעבורה עלולים למצוא עצמם נושאים רישום פלילי וכתם של עבריין למשך כל חייהם. לרוב אדם המשתחרר ממאסר אינו מצליח להשתקם והופך לנטל על החברה עקב עברו, עם זאת, מי נאשם שנגזרו עליו עבודות שירות, משיב גמול לחברה באמצעות ביצוע עבודות השירות ואף לעתים קרובת חלה הרתעה בקרב הנאשמים אשר הוטלו עליהם עונשי עבודות שירות.

 

העונש הנגזר על הנאשם יכול להימשך עד שישה חודשים בלבד. ובמהלך תקופה זו, הנאשם לא נלקח למאסר, אלא ממשיך בשגרת חייו ולהתגורר בביתו, למעט מספר שעות לא מבוטל, בהן הוא כפוף לממונה על עבודות השירות ולתנאים שקבע בית המשפט על פי פסק הדין.

 

באילו מקרים גוזר בית המשפט עבודות שירות בגין עבירות תעבורה?

 

בתי המשפט נוטים לגזור חלופת מאסר של עבודות שירות, כאשר הנאשם נמצא שאינו מסוכן לציבור, ומתאים למסגרת זו. בית המשפט מתייחס בכובד ראש לעבודות השירות, ובוחן את מסוכנות הנהג ועברו התעבורתי, מתוך כוונה כי עבודות השירות ישמרו על אפקט הענישה, וירתיעו את הנאשם מלבצע בעתיד עבירות דומות.

 

ראשית כל על הנאשם להימצא כשיר לביצוע עבודות השירות. על מנת לבדוק זאת, הממונה על עבודות השירות עורך לנאשם בדיקות שונות, כולל: בדיקות שתן, בדיקות רפואיות שונות ועוד. בהמשך הנאשם נדרש להפגין נכונות לביצוע חלופת מאסר זו. ועל סמך הנתונים האישיים בית המשפט יחליט באלו תנאים יבצע המורשע את עבודות השירות.

 

במידה והממונה יקבע כי הנהג אשר הוטלו עליו עבודות השירות, מתרשל ומפר את תנאי בית המשפט, או לחלופין נפתחה בעניינו חקירה משטרתית, הוא רשאי להחליט, כי עבודות השירות יופסקו כמעט לאלתר והמשך ריצוי המאסר יהיה מאחורי סורג ובריח. על החלטה של ביטול עבודות השירות על ידי הממונה ניתן להגיש ערעור תוך שבעה ימים מיום קבלת ההחלטה.

 

חשוב להדגיש כי אין כלל אחיד, וכל עבירה ונסיבותיה שלה וכל מקרה נידון לגופו. אך דווקא במקרה של עבירות תעבורתיות, עונש בדמוי עבירות שירות, עשוי לתת את המענה הראוי לאותן עבירות.

 

רוב העבודה לחלופת מאסר מוטלת על עורך הדין של הנהג, אשר נדרש לשכנע את בית המשפט כי הפתרון הנכון והראוי עבור אותו נהג, יהיה דווקא הפתרון של הטלת עונש של עבודות השירות ולא מאסר מאחורי סורג ובריח.
 


עודכן ב: 22/10/2014