בית משפט השלום בבית שאן קיבל בשבוע שעבר (יום ג') את תביעתה של עיריית עפולה כנגד נהג שהחנה את מכוניתו באזור אסור בבית החולים "העמק", בטענה כי היה סבור שתו נכה מקנה לו את הזכות לחנות במקום.

 

החנה את הרכב במקום אסור והסתמך על תו הנכה 


לפי כתב האישום, הגיע הנאשם לבית החולים הצפוני על מנת לקבל טיפול רפואי. אולם במקום לחנות בחניית המבקרים במקום, החנה הנאשם את רכבו ליד מדרכה המסומנת באדום לבן ובמקום שבאופן ברור נאסר על הציבור לחנות בו. הנאשם הסתמך על תו הנכה שברשותו, ויצא מן הרכב.


פקח העירייה, רשם לו דוח אך הנאשם סירב לשלמו. לטענתו, הוא אינו צריך לשלם את הדוח מאחר והיה בטוח כי תו הנכה שברשותו הקנה לו את הזכות לחנות גם במקום אסור לכלי רכב אחרים.


החנה את הרכב בציר מרכזי המשמש כוחות הצלה בשעת חרום 


העירייה לא ויתרה, והגיעה עד לכותלי בית המשפט. הפקח אשר רשם את הדוח טען בעדותו כי הרכב היווה למעשה גורם מפריע בציר מרכזי המשמש לעצירה של ספקי ציוד ורכבי חרום. לטענתו, הרכב חסם נתיב נסיעה שלם, ומנע משני רכבים לעבור במקום בו זמנית. הפקח אף צילם את הרכב, כאשר נראה כי הוא חוסם חלק נכבד ממסלול הנסיעה.

 

הנאשם: בדק שאינו מפריע לכלי רכב אחרים 


הנאשם שינה גרסתו במהלך ההליכים, כאשר בתחילה טען כי לא ידע שחנה במקום אסור, ולאחר מכן טען כי מיהר מאוד לקבל טיפול רפואי ומשלא מצא מקום חניה אחר, נאלץ לחנות במקום אסור, תוך מחשבה שתו הנכה יגן עליו מדוח.


כמו כן, טען הנאשם כי הוא דווקא התחשב בתנועה, ובדק כי רכבו אינו חוסם מעבר של כלי רכב אחרים.

 

ביהמ"ש: תו נכה אינו מקנה זכות מוחלטת לחנות בכל מקום 


לאחר שמיעת טענות הצדדים והעדויות מטעמן, הרשיעה השופטת את הנאשם וקבעה כי אסור היה לו לחנות במקום על אף תו הנכה שברשותו.


בנימוקיה להחלטתה, טענה ראשית השופטת כי הנאשם לא התייחס בעדותו למשך הזמן בו שהה בבית החולים, לסיבת הגעתו, ולאופי הטיפול לו נדרש. ייתכן כי אלה היו מסייעות בידו להוכיח טענותיו, אולם משלא סיפק טענות מעין אלה, אין להתחשב בנסיבות אלו כפי שנאמרו בקצרה על ידו.


שנית, בחנה השופטת את החוק לחניית נכים, וציינה כי החוק אינו מקנה זכות מוחלטת לנכה לעשות ככל העולה על רוחו, ועליו להישמע גם להוראות החוק, ולדאוג לשמירה על הסדר הציבורי. לפי העדויות שהובאו בפניה, נראה בבירור כי הרכב חוסם נתיב נסיעה, מה גם שמדובר בנתיב מרכזי, השמור למקרה חרום, ולכוחות הצלה, ועל כן אסור לו היה לחנות במקום בשום מקרה.

 

יש לך שאלה? 

פורום דוחות תנועה
פורום כתב אישום במשפט הפלילי


לגבי טענותיו של הנאשם, שהוא ערך בדיקה לפני שחנה את רכבו, וכי בדק שאינו מפריע לתנועה, טענה השופטת כי זה כלל לא נתון לשיקול דעתו, והוא ממילא לא יכול היה לראות את התמונה כולה, ולא ידע פרטים אחרים בנוגע לחניה האסורה. את שיקול הדעת היה על הנאשם להשאיר לרשויות המוסמכות לכך, ולסמוך על כך שאם המקום אסור לחנייה, כנראה שיש לכך סיבה טובה.