"מכשיר הדבורה לא היה תקין ומיהרתי לבדיקה רפואית", כך טענה נהגת חדשה שכפרה בכתב אישום אשר הוגש נגדה בגין נהיגה במהירות מופרזת. המשפט בעניינה התנהל בבית משפט השלום לתעבורה בחיפה, ובמסגרתו נטען כי נהגה במהירות של 139 קמ"ש בכביש שבו מותר לנסוע עד 90 קמ"ש בלבד. ואולם הראיות וכן עדותו של השוטר אשר עצר אותה הצביעו על כך שאכן היא ביצעה את העבירה המיוחסת לה. ביום א' היא הורשעה ונגזרו עליה חודשיים של פסילה, שלושה חודשי פסילה על תנאי וכן קנס בסך 800 שקלים.


מטעם המאשימה, מדינת ישראל, העיד השוטר שהפעיל את מכשיר הדבורה ובו נתפס הרכב במהירות מופרזת, הוא אישר שהוא מוסמך להפעיל את המכשיר ואת נכונותו של הדוח שערך לנהגת עוד באותו יום. כמו כן הוא תיאר כי ניידת המשטרה עמדה בשולי הדרך כאשר רכבה של הנהגת "טס" על הכביש מבלי שהיו רכבים נוספים מסביב. הוא סימן לנהגת לעצור, ותגובתה כפי שנרשמה בדוח הייתה כי היא מודעת לעובדה שנסעה מהר, משום שהיא אינה חשה בטוב וממהרת לבית החולים.


מהצד השני טענה הנהגת להגנתה כי מיהרה לרופא ונסעה מהר יותר באותו רגע משום שביצעה עקיפה של משאית. היא הדגישה כי אמנם נסעה מהר, אך מהירות נסיעתה לא הייתה המהירות שאותה ייחסה לה המשטרה. נוסף על כך היא הגישה מסמך הנוגע להתקנתו של מכשיר הדבורה בניידת והעלתה טענות בנוגע לתקינותו.


בית המשפט: דברי הנהגת כי נסעה במהירות כדי להגיע לרופא מהווים הודאה באשמה


בחינת עדות השוטר והתרשמותו של השופט מדבריו הביאה אותו למסקנה כי מדובר בעד מהימן ואמין, שוטר מקצועי שפעל בצורה מיומנת בהפעלת המכשיר ובתקינות מדידת המהירות שביצע, והוא קבע כי אין בסיס לטענות ההגנה על חוסר מהימנותו. גם מכשיר הדבורה נמצא תקין ואמין מאחר שבוצעו בו כל תנאי ההפעלה והתחזוקה כפי שנקבעו בפסיקה.


השופט אף דחה את טענת ההגנה לגבי מיקום הניידת בזמן המדידה שהיה בעייתי לגרסתה, מאחר שהמיקום נבדק ונמצא תקין לנוכח תוואי השטח. מלבד זאת, עדותה של הנהגת עצמה כי מיהרה לרופא ואף שעקפה משאית באותו רגע, חיזקה את עמדת המאשימה, ולמעשה מדובר בהודאה של הנהגת כי נסעה במהירות.


לפיכך קבע השופט כי מעבר לכל ספק סביר, עובדות כתב האישום הוכחו כנכונות. על כן הוא הרשיע אותה בנהיגה במהירות מופרזת. היא ביקשה להקל בעונשה והצביעה על כך שמאז שקיבלה את הרישיון בשנת 2013 לא הורשעה בעבירות תעבורה נוספות. השופט התייחס לחומרת העבירה אשר מסכנת את שאר המשתמשים בדרך ופעמים רבות גורמת לתאונות דרכים, והוסיף כי העובדה שהייתה נהגת חדשה באותו מועד פועלת לחומרתה.

 

יש לך שאלה?

פורום הזמנה לדין במשפט תעבורה
פורום מהירות מופרזת | תאונות קטלניות ותאונות פגע וברח


עם זאת הוא התחשב בכך שאין לה הרשעות קודמות, והוסיף כי אין הצדקה לנהיגה במהירות מופרזת בשל ביקור רפואי, אך הדבר מבטא את הנסיבות שהובילו את הנהגת הצעירה לבצע את העבירה. הוא פסל את רישיונה לחודשיים, הטיל עליה פסילה על תנאי לשלושה חודשים והורה לה לשלם קנס בסכום 800 שקלים.


תת"ע 5461-09-14