מה ההבדל בין בדיקת הינשוף לבדיקת נשיפון? האם מותר לסרב לבדיקת ינשוף? האם ניתן להרשיע נהג כאשר בדיקת הנשיפון הראתה – "נכשל"? השם אומנם עלול להטעות - ינשוף, נשיפון, מה זה משנה? אך חשוב להדגיש!! ההבדל בין השניים הינו בעל משקל ממשי, ועל כך ארצה לפרט.

בכדי להקל על עבודת המשטרה באיתור נהגים אשר נוהגים תחת השפעת אלכוהול, רכשה המשטרה את מכשיר הנשיפון. מכשיר הנשיפון הוא אמצעי יעיל זריז ויחסית זול בכדי לבדוק האם נמצא אלכוהול בגוף הנהג. ישנם כמה סוגי נשיפון, שהמוכר מבניהם נראה כשקית קרטון שאליה מתבקש הנהג לנשוף. כמו כן, לפי נהלי המשטרה, על השוטר לבצע לנהג בדיקת מאפיינים טרם בדיקתו במכשיר הינשוף, ובכדי למנוע את ההתעסקות המרובה עם נהג שאיננו שיכור ו/או שאין כל אינדיקציה אמיתית שיש אלכוהול בגופו נרכש מכשיר הנשיפון.

אז מה בעצם ההבדל בין השניים?

ההבדל המשמעותי הראשון: המדינה לא יכולה לבסס אשמה על סמך בדיקת נשיפון. מה זאת אומרת לא יכולה לבסס אשמה?, הרי נמצא אלכוהול בגופי?? ובכן, גם אם מכשיר הנשיפון הראה כי הינך מצוי תחת השפעת אלכוהול, המכשיר איננו יודע לציין באיזו מידה, ולו רק מהסיבה הזו, אין למשטרה יכולת להעיד מה אחוז האלכוהול הנמצא בגופך, שכן, לפי החוק, מותר לנהג לנהוג כשבגופו מצויה רמת אלכוהול שהיא נמוכה יותר מ- 290 מיקרוגרם בליטר אוויר נשוף. כמו כן, לא ניתן לעשות שימוש בממצאי הנשיפון, הואיל ואינו קביל בבית המשפט ואינו מוסדר בחקיקה (בניגוד לינשוף).

ההבדל המשמעותי השני: הנהג ראשי לסרב לבדיקת נשיפון. זה אולי נשמע לכם מוזר, ובטח שמעתם שסירוב משמעותו שכרות, אך בניגוד לבדיקת ינשוף (שאסור לסרב לה אחרת תחשבו לשיכורים מכוח חזקה) לבדיקת נשיפון מותר לסרב. לנוחיותכם, אצרף ציטטה של הנוהל של פיו על השוטר לנהוג:

"יש לבקש מן הנהג לבצע בדיקה בנשיפון, ולהסביר לנהג, כי הבדיקה נועדה לשמש כאינדיקציה בלבד לאיתור אלכוהול באוויר נשוף, וכי הוא איננו מחוייב על פי חוק לבצע את הבדיקה. יש להבהיר לנהג, כי מדובר בבדיקה מהירה, ואם יבצע אותה, ובאוויר הנשוף לא יימצא אלכוהול, הוא ישוחרר לדרכו. כמו כן, נדרש להבהיר, כי היה ויימצא אלכוהול באוויר נשוף, הבדיקה בנשיפון איננה פוטרת אותו מחובתו על פי חוק למסור דגימת נשיפה באמצעות מכשיר הינשוף".

ההבדל המשמעותי השלישי: כידוע לכל, את בדיקת הינשוף יש לבצע לאחר שהשוטר ווידא קודם לבדיקה כי הנהג לא אכל לא שתה לא הקיא ולא עישן במשך 15 דקות. לעומת זאת, בכדי לבצע בדיקת נשיפון אין צורך להמתין 15 דקות. השוטר רשאי, בהסכמתכם כמובן, לערוך את בדיקת הנשיפון מיד ואין כל משמעות להמתנה של 15 דקות טרם הבדיקה.

לסיכום, ובכדי למנוע בלבולים מיותרים בין המכשירים יש לזכור את הדגשים הבאים:

לנשיפון מותר לסרב – לינשוף אסור לסרב.


בבדיקת נשיפון אין צורך להמתין 15 דקות טרם הבדיקה – בבדיקת ינשוף יש צורך להמתין 15 דקות טרם הבדיקה(לא אכל לא שתה לא הקיא ולא עישן).


המדינה איננה יכולה להאשים נהג על סמך בדיקת הנשיפון בלבד – לעומת זאת, המדינה יכולה להאשים נהג על סמך בדיקת הינשוף בלבד.

הערה: אין באמור לעיל כדי להוות ייעוץ משפטי או חוות דעת, או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו"ד.
בכל מקרה ספציפי יש לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מעורך דין.
הכותב הינו בעל משרד עורכי דין העוסק בייצוג נאשמים בעבירות תעבורה.