נהיגה תחת השפעת סמים, סרט רע, מאוד רע


הרבה אנשים אינם יודעים זאת, אך ששימוש מזדמן בסמים יכול להוביל לאישום בנהיגה תחת השפעת סמים מסוכנים (נהיגה בשכרות) גם אם השימוש עצמו התבצע כמה ימים לפני שעליתם לרכב ונהגתם.


מה ההיגיון אתם שואלים? הרי, אם אדם השתמש בסמים כמה ימים לפני שעלה על הרכב איזה השפעה יש לסם על הנהיגה, ושאלה נוספת ,איך אפשר למדוד את ההשפעה על הנהיגה? ואילו אמצעים יש למשטרה בכדי למדוד השפעה זו?


בניגוד לעברת השכרות הקלאסית בה מידת האלכוהול היא זו אשר תקבע האם נהג הרכב יואשם בחשד לנהיגה בשכרות בהתאם למידות הקבועות בחוק( מעל 290 מק"ג בליטר אוויר נשוף ו/או 50 מיליליטר אלכוהול בליטר דם) בעבירת נהיגה תחת השפעת סמים אין זה משנה מהי מידת הימצאות הסם בגוף הנהג. אני חוזר, זה לא משנה מה מידת הימצאות הסם בגוף הנהג.


את השורה התחתונה לגבי מידת הימצאות הסם בגוף ניתן אף ללמוד מפרשת בינאשוילי שהביאה לאחר מכן לשינוי בפקודה (שבעצם כללה כל מידת סם לאחר פסיקה זו) כדלקמן:


"בניגוד לאלכוהול, חל איסור מוחלט על השימוש בסמים מסוכנים, בכל כמות שהיא, ואף נקבע בחוק כי הדבר מהווה עבירה. במצב זה עמדו בפני המחוקק שתי דרכי פעולה אפשריות: האחת, ליצור חזקה בחוק שאדם הוא שיכור על פי שיעור מוגדר של ריכוז הסם המסוכן שיימצא בדמו. הדרך האחרת, שמקורה בעובדה כי השימוש בסמים מסוכנים נאסר כליל, היתה לקבוע שכל נהג העובר על איסור זה, מקים נגדו חזקה שהינו נוהג כשהוא נתון תחת השפעתם של סמים, ומכאן ואילך עובר אליו הנטל להפריך חזקה זו. המחוקק בחר ללכת בדרך השנייה, ואינני סבור כי החלטתו זו היתה שגויה או לוקה בחוסר סבירות". ( ע"פ 398/04 מדינת ישראל נ' בניאשוילי).


משמע, שהמשטרה לא צריכה להוכיח השפעה בפועל של הסם על הנהיגה, מספיק שיוכח כי בגופו של הנהג מצוי סם מסוכן, ע"י בדיקת דם, או תוצרי חילוף שם סם, ע"י בדיקת שתן, כדי להוכיח שהנהג נהג תחת השפעת סמים.


אם כך, האם בכל זאת ניתן לצאת מן התסבוכת אליה נקלעתי?


במאמר מוסגר ניתן לומר כי בשל חומרת האישום וההסתמכות על חזקת השכרות בית המשפט בוחן את העניין מזווית רחבה ונותן משקל רב למידע אשר עולה מחומר החקירה. לדוגמא: טופס "בדיקת מאפיינים לחשוד בנהיגה בשכרות", אותו ממלא השוטר בזירת האירוע יכול לשפוך אור על מידת ההשפעה של הסם על הנהג. הטופס כולל בין השאר, התרשמות מדיבורו של הנהג, ומכושרו לבצע שורה של פעולות מוטוריות בסיסיות. עצתי היא שלא להקל ראש בבדיקה זו שנעשית בשטח ואשר יכולה להוות לעזר רב לנהג אשר מואשם בנהיגה תחת השפעת סמים.


משכך, במידה וכבר נתפסת נוהג תחת השפעת סמים זכור כי המצב איננו אבוד ולכן, כאשר הינך מרגיש שהסם איננו משפיע על נהיגתך אין זה חכם להודות בדבר שאיננו נכון. זכור! אמנם לפי החוק הינך נמצא בחזקת "שיכור" אך גם את החזקה זו ניתן להפריך במקרים מסוימים.

הערה: אין באמור לעיל כדי להוות ייעוץ משפטי או חוות דעת, או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו"ד. בכל מקרה ספציפי יש לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מעורך דין.

הכותב הינו בעל משרד עורכי דין העוסק בייצוג נאשמים בעבירות תעבורה בכל הארץ.

 


עודכן ב: 22/12/2013