תקנות התעבורה מסדירות את הנקודות הקיימות בצידן של עבירות תעבורה מסוימות, את נהלי הרישום של הנקודות, צבירתן ואמצעי התיקון המוטלים בגינן.

 

תקנות התעבורה קובעות כי מי שהורשע בעבירה המנויה בתוספת השישית – ירשמו לחובתו מספר הנקודות שנקבעו לצד העבירה בה הורשע. אולם, מי שמורשע במספר עבירות תעבורה שיוחסו לו בכתב אישום אחד – ירשמו לחובתו מספר הנקודות של העבירה שבצידה מספר הנקודות הגבוה ביותר.

 

אם הנהג מערער על הרשעתו בעבירה – הנקודות נרשמות רק אם וכאשר הערעור נדחה ופסק הדין הופך לסופי.

 

חשוב לדעת כי בצידן של מרבית עבירות התעבורה הנפוצות נקבעו נקודות, וכך גם בגין חלק ניכר מהעבירות מסוג "ברירת קנס". כך, למשל, בצידה של עבירת הפלאפון קבועות 4 נקודות, בצידה של העבירה של מעבר ברמזור אדום קבועות 10 נקודות, ובצידן של חלק מעבירות המהירות קבועות 8-10 נקודות. לשם השוואה – 10 נקודות נקבעו גם בצידן של עבירות של נהיגה תחת השפעת אלכוהול, נהיגה בזמן פסילה, גרם מוות ברשלנות והפקרה אחרי פגיעה.

 

תקפותן של הנקודות:

 

תקנות התעבורה קובעות כי הנקודות הרשומות יהיו תקפות למשך שנתיים מיום ביצוע העבירה.

אולם, אם תוך שנתיים הנהג צבר 22 נקודות או יותר - יוכפל משך הזמן, והנקודות יהיו תקפות למשך 4 שנים.

הנקודות תקפות כל עוד לא חלפה התקופה האמורה או כל עוד הנהג לא השלים את אמצעי התיקון שהוטלו עליו.

 

אמצעי התיקון:

 

מי שנצברו לחובתו 12-22 נקודות יחוייב בקורס בסיסי של נהיגה מונעת ועמידה במבחן, ומי שצבר 24-34 נקודות יחוייב בקורס נוסף של נהיגה מונעת ועמידה במבחן.

 

מי שנצברו לחובתו 36 נקודות או יותר – רישיונו ייפסל ל-3 חודשים ויחודש רק לאחר שיעבור בהצלחה מבחן עיוני.

 

מי שנצברו לחובתו 72 נקודות או יותר – רישיונו ייפסל ל-9 חודשים ויחודש רק לאחר בדיקות רפואיות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים, וכן מבחני תיאוריה וטסט.

 

נקודות שהטילו בגינן אמצעי תיקון, לא יטילו בגין אותן הנקודות אותו אמצעי תיקון פעם נוספת, למעט מבחן עיוני בנהיגה.

 

מי שהוטלו עליו אמצעי תיקון כמפורט תישלח אליו הודעה בדואר רשום לכתובת המעודכנת במשרד התחבורה, וחזקה כי הנהג קיבל את ההודעה תוך 15 ימים. מי שנוהג לאחר שהוטלה עליו פסילה כחלק מאמצעי התיקון עובר עבירה של נהיגה בזמן פסילה. לכן מומלץ לכל נהג שיש לו ספק בדבר מספר הנקודות הרשומות לחובתו ואמצעי התיקון שהוא נדרש לעמוד בהם לפנות למשרד הרישוי על מנת לוודא את מצבו.

 

חשוב לשים לב כי הפסילה נספרת רק לאחר הפקדת הרישיון, אך איסור הנהיגה חל מהמועד הרשום בהודעה.

 

מי שלא ביצע את אמצעי התיקון שהוטלו עליו תוך 6 חודשים מהיום שהודע לו, רישיונו יותלה ע"י סמכות הרישוי ויופקד תוך 7 ימים. הרישיון יחודש רק לאחר השלמת אמצעי התיקון.

 

נהג שהוטלו עליו אמצעי תיקון כמפורט לעיל יכול לפנות לרשות הרישוי ולבקש להשמיע את טענותיו. יש לפנות לרשות הרישוי תוך 30 ימים מהיום שהודע לו על אמצעי התיקון הנדרש. לאחר ששמעה את טיעוני הנהג תמסור סמכות הרישוי את החלטתה.

 

רשות הרישוי רשאית להחליף את אמצעי התיקון הקבועים לצידן של הנקודות כמפורט, או להוסיף אמצעי תיקון נוספים.


עודכן ב: 02/06/2013