דו"ח תעבורה בגין עבירה של "אי ציות לאור אדום ברמזור" [בניגוד לתקנה 22(א) לתקנות התעבורה, תשכ"א-1961 (להלן: "תקנות התעבורה)] הינה מעבירות הנפוצות בתעבורה וחשוב מכך – חציית צומת באור אדום מהווה סכנה ברורה וחמורה לנהג ולסביבה.

 

עבירת "אי ציות לאור אדום ברמזור" יכולה להתקבל הן באמצעות צילום במצלמה אשר ממוקמת בצומת, והן ע"י שוטר אשר מבחין בביצוע העבירה.

 

במרבית המקרים העונש הנלווה לעבירה זאת הינה עונש כספי של 1000 ₪ ו- 10 נקודות. בחלק מהמקרים, כאשר העבירה בוצעה "בנסיבות מחמירות", יקבל הנאשם הזמנה לדין וצפוי לקבל עונש אשר יכול להגיע לפסילה בפועל של רישיון הנהיגה, קנס כספי ופסילה על תנאי.

 

"אי ציות לאור אדום ברמזור"

 

· אדם אשר קיבל דו"ח בגין נסיעה באור אדום ושילם אותו – התשלום יהווה כהודאה בביצוע העבירה ואין באפשרותו לערער ולהשפט על עבירה זו אלא במקרים חריגים. משכך, במידה ולטענתכם לא חציתם צומת האור אדום, או שהעבירה מוטלת בספק – אזי מומלץ כי לא תמהרו לשלם את בדו"ח ותיוועצו עם עו"ד תעבורה מומחה בתחום אשר יבחן את התיק והראיות בתוכנו ויעריך את הסיכוי שלכם לזכות במשפט.

 

· חשוב להדגיש כי חובת ההוכחה ביצוע העבירה מוטלת על התביעה, לרבות ההוכחה כי השוטר שנתן את הדו"ח עמד בנקודה בה יכל לצפות בוודאות ברמזור ובקו העצירה בו לא עצר הנהג האשם.

 

· במקרים בהם הדו"ח מתבסס על תצלום מצלמה של משטרת ישראל המופעלת שניה לאחר שהרמזור התחלף - יש לבחון אם בעל הרכב הוא שביצע את העבירה ולא נהג אחר שכן כל עוד בעל הרכב לא הוכיח כי נהג אחר נהג ברכב, העבירה תזקף לחובתו של בעל הרכב וזאת מכח "חזקת הבעלות" אשר מופיעה בסעיף 27ב.(א) לפקודת התעבורה:

 

· 27ב. (א) נעשתה עבירת תעבורה ברכב, רואים את בעל הרכב כאילו הוא נהג ברכב אותה שעה... זולת אם הוכיח מי נהג ברכב... או אם הוכיח למי מסר את החזקה ברכב (להלן – המחזיק), או הוכח שהרכב נלקח ממנו בלי ידיעתו ובלי הסכמתו"


· במקרה שהנהג טוען כי לא הוא זה שנהג ו/או החזיק ברכב – חובת הוכחת החפות מוטלת על הנאשם ולא על התביעה.

 

· במקרי דוחות אור אדום הנסמכות על תיעוד מצלמה – חשוב להדגיש כי המצלמה מבצעת 2 צילומים צמודים במטרה לוודא ולספק ראייה שהרכב חצה את הצומת באור אדום ולא בלם מעבר לקו העצירה בנוסף, ניתן לבחון את תקינותו הטכנית של הרמזור, מיקומו התקין, רישומיו ועוד.


· לפיכך, חשוב להיעזר בעו"ד תעבורה מומחה אשר ידע לבחון את הצילום ולאתר כשלים וליקויים בצילום כגון זיהוי וודאי ללוחית הרישוי וכשלים אחרים אשר יסייעו בביטול האישום לחלוטין לחילופין יעזרו בלהחליף את סעיף העבירה כך שלא יזקפו לנהג נקודות.


עו"ד אדי פליאס – מומחיות בעבירות אור אדום

עו"ד אדי פליאס לענייני תעבורה – הופיע במאות תיקים בבתי משפט שונים ברחבי הארץ בכל תחומי דיני התעבורה וצבר ידע רב ניסיון עשיר