לאחרונה, אפשר בית המשפט המחוזי מרכז לערבה להתגונן בתביעה כספית שהגיש סוכן מכס בגין חוב שלא נפרע. התביעה הוגשה בסדר-דין מקוצר.


כידוע, בתביעות המוגשות בסדר-דין מקוצר, אין הנתבע רשאי להתגונן באופן אוטומטי אלא שהוא נדרש לקבל רשות מבית המשפט, ובתנאי שטענות ההגנה שלו לא מבוססות על "הגנת בדים", כלומר שהן אינן מופרכות לחלוטין. במקרה זה, אפשר בית המשפט לערבה להתגונן בטענת זיוף חתימה על מסמך ובטענה כי ההסכם בוטל בהסכם מאוחר יותר, וטענות אלה יתבררו לגופו של עניין בהמשך התביעה.

עובדות המקרה:

על פי הטענה, צד שלישי - גב' דיאנה - חתמה על ערבות לחוב של יבואן לסוכן מכס, בגין שירותים שונים שהוענקו ליבואן וביניהם שילוח בינלאומי וגם קבלת אשראי. בין היבואן לסוכן המכס נחתמו הסכמים ולפי הטענה, גב' דיאנה חתמה כערבה להסכמים אלה.

היות והחוב לא נפרע, הגיש סוכן המכס תביעה כספית נגד היבואן ונגד הערבים לחוב וביניהם גב' דיאנה.

גב' דיאנה ביקשה מבית המשפט להתיר לה להתגונן מכח הטענות הבאות:

1.היא אינה חתומה על ההסכם הראשון אלא שחתימתה זויפה.

2.היא אמנם חתמה על ההסכם השני, אך ההסכם בוטל בהסכם מאוחר יותר שנחתם, ובכל מקרה, טענה כי מדברים שמסר לה בנה בעל פה, היא הבינה כי ערבותה מכח ההסכם השני מותנית בהשקעה בעסקיו של אחד היבואנים, השקעה שלא בוצעה בפועל.

החלטת בית המשפט:

ביחס לטענת זיוף חתימתה של גב' דיאנה על גבי ההסכם הראשון, נקבע כי טענה זו דרושה בירור לעומק ומצדיקה מתן רשות להתגונן.

בית המשפט דחה את טענתה בדבר אי הבנת ההסכם השני, וההסתמכות על דברי בנה. בית המשפט קבע כי מי שחותם על מסמך, חזקה כי יודע על מה מדובר.

באשר לטענתה הנוספת כי ההסכם השני בוטל בהסכם מאוחר יותר, נקבע כי גם טענה זו דרושה בירור לעומק ומצדיקה מתן רשות להתגונן.

לכן, בסופו של דבר, העניק בית המשפט לערבה אפשרות להתגונן בשתי טענות מתוך שלוש שהעלתה, ובשלב זה המשמעות היא שהחוב כלפי סוכן המכס לא ייגבה ממנה עד למתן פסק-הדין.

[ת"א (מחוזי מרכז) 22275-05-13 יתיר שירותי יבוא יצוא סוכנות מכס בע"מ נ' נתנאלוב ואח', החלטה מיום 28.4.14, בפני כבוד השופט י' קינר].

הערות:

טריוויאלי אבל חשוב: החלטה זו מדגישה את החשיבות שבקריאת מסמכים ובהבנתם לפני החתימה עליהם. לפי החלטת בית המשפט, צד שחתם על מסמך לא יוכל להסתתר לאחר מכן בטענה כי לא הבין על מה חתם וכי הסתמך על דברים בעל פה שמתיימרים לפרש את ההסכם, למרות שהם לא כתובים בו.