הצד האפל של שוק ההון הוא הלבנת הון או בשמה השני "כיבוס כספים", הנחשבת לעבירה פלילית שעונשיה חמורים מאוד. זו פעולה שנועדה להסתיר את מקורו ויעדו של כסף. הלבנת הון איננה פעולה ספציפית אחת והיא תהליך מורכב וארוך. למעשה הוא הליך שבו הופכים כסף שהושג בדרכים לא חוקיות ("כסף שחור") לכסף לגיטימי ("כסף לבן") באמצעות פעולות שונות המטשטשות את הפרטים המקשרים לעבירה.


התפתחות הטכנולוגיה, המחשוב ואפילו מערכת הבנקים הופכות את שיטות הלבנת ההון לרבות ומגוונות. בדרך כלל האמצעים להלבנת הון מאופיינים בשיטות שונות כגון: הברחה של כסף למדינות בהן הפיקוח רופף וחוקי הסודיות הבנקאית נוקשים ואין בהן חובת דיווח על פעולות חשודות בחשבונות הבנק.


פיצול הפקדות ושימוש בחברות או עסקים כצינור להעברת הכספים וניפוח הרווחים בחברה. קניית נכסים כמו זהב, נדל"ן וחפצי אומנות. השקעה בניירות ערך, ביטוח וחברות להשקעות.


העלמת הכנסות נפוצה אצל בעלי מקצועות חופשיים אשר עובדים מול גורמים פרטיים שאינם צריכים את חשבונית המס


ביניהם נכללים שיפוצניקים, חשמלאים, אינסטלאטורים, בעלי מוסך או אפילו נהגי מונית, בעלי חנויות ואף בעלי חברות אשר מוכרים סחורה ללא חשבונית כגון בשווקים או ישירות לצרכן.


אך הצורך העיקרי נובע בעיקר להילחם בהלבנת הון למלחמה בעבריינות הסמים המסוכנים והפשע המאורגן. לרוב מקור הכסף מגיע מסחר בחומרים לא חוקיים, גניבה, סחר בנשים, גביית דמי חסות, הלוואות בריבית והרשימה עוד ארוכה.


השימוש בכסף בשוק הנורמטיבי עובר 3 שלבים:


1. סכום כסף שמקורו בפשיעה הנקרא "הון שחור" מוחדר אל תוך המערכת הפיננסית. על ידי חברות ועסקים שונים.


2. ביצוע פעולות לטשטוש מקור הכסף על ידי זיוף מסמכים, קבלות ושיטות שונות.


3. שימוש בכסף בצורה נורמטיבית, על מנת שהעבריין יוכל לנהל אורח חיים "נורמטיבי", ולהציג מסמך אמין למקור הכסף.


על פי חוקי המדינה כל הכנסה חייבת במס, עבירות הלבנת הון משתייכות לקבוצת עבירות המס ונמצאות בתחום הטיפול של מס הכנסה. לעיתים נפתחות חקירות מס שמטרתן לאתר את מקור הכספים בכדי לחייב אותם במס. העונשים המשפטיים על ביצוע עבירות אלה הינם חמורים המשלבים קנסות כספיים גבוהים ואפילו מאסר בפועל.


הלבנת הון היא תופעה בעלת פוטנציאל הרס עצום הן מבחינה חברתית והן מבחינה כלכלית


הדבר יכול לפגוע במערכת הכלכלית והבנקאית של ישראל וכן באמון הציבור במערכות אלה. הלבנת הון פוגעת בקופה הציבורית, משפיע על החברה וחלוקת המס הופכת ללא שוויונית.


כמו כן הלבנת מס משפיעה על התוצר הלאומי גולמי, על האיזון הכלכלי והגרוע מכל פוגע בתקציב המדינה על ידי העלמת מיסים, מכאן פוגע בביטחון, בתשתיות ובסופו של דבר באזרח הפשוט.


חלה חובת דיווח על הכנסה או הוצאה של כספים לישראל כגון כסף מזומן העברות בנקאיות והמחאות נוסעים. הסכום החייב בדיווח הוא 50,000 שקלים ויותר. במעברים היבשתיים: עזה, נהר הירדן וכדומה יש לדווח על 12,000 שקלים ויותר, כמובן שבשני המקרים יש לדווח על הסכום במלואו.


אגף המכס קיבל על עצמו לטפל בהעברות כספים באופן פיזי אל תוך ישראל ומישראל, תוך יצירת מנגנון דיווח באמצעות תקנות, שעל פיהן חייבי הדיווח ידווחו למכס באמצעות טופס דיווח, שיועבר למאגר שבמשרד המשפטים.


בהקמת המדינה ישראל הייתה גן עדן למעלימי מס וכיום בין המובילות במערב. ישנם מספר סיבות הגורמות לכך, קודם כל שיעור המס בישראל הוא גבוה ויכול להגיע עד 50% מההכנסה. כך גם המע"מ, יוקר המחייה והמיסים שונים. אחוזי המס הגבוהים מהווים תמריץ חזק לעצמאים להעלים הכנסות.


ייתכן שההרתעה מבחינת מערכת המשפט חלשה והאכיפה גם כן לעומת מדינות אחרות אשר עונשיהם מרתיעים והאכיפה חזקה יותר. ייתכן שהתופעה נובעת מהחינוך הישראלי אשר רואה בהעלמת מס כנורמה מקובלת. ולכן רוב הפעמים מעלים מס לא נתפס כעבריין הפוגע בכלכלת מדינה שלמה וגם באזרח הפשוט בפרט.


בעקבות הגידול בהלבנת ההון הצטרפה מדינת ישראל בשנה שעברה לגוף בינלאומי שמטרתו לפתח ולקדם מדיניות למאבק בהלבנת ההון ומימון טרור


בנוסף ישראל פעילה בארגון הנקרא Egmont אשר מאגד יחידות מודיעין פיננסיות של 150 מדינות המאפשר החלפת מידע ביניהן באופן מאובטח, הפעלת פרויקטים בינלאומיים של מחקר. ופעולות נוספות שעוזרות בהפחתת הלבנת ההון ופתרון הבעיה הבינלאומית הקשה.


הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור הינה רשות מודיעינית פיננסית הפועלת על פי הסמכות שניתנה לה בחוק. חשוב לציין שהרשות אוספת מידע ממספר מקורות החל ממקורות מידע גלויים כמו רשתות חברתיות, מאגר פניות שנעשה על ידי הציבור, בנקים וגם דרך שיתוף פעולה עם גופים בינלאומיים.


הרשות נועדה לסייע למגזר הציבורי והפרטי לזהות את הסיכונים הכרוכים בהלבנת הון ולהבין שזה פוגע בביטחון הלאומי. עלייה להכיר את הפעולות הנדרשות להתמודדות ולשמש בסיס לקביעת מדיניות בתחום זה.

 

פרופסור זיו רייך, רו"ח, הינו דיקן בית הספר לביטוח באקדמית נתניה

.