ברזיל מפשטת את מדיניות ההישבון: ברזיל מתכננת להקל ולפשט את מדיניות מתן הישבון המכס (drawback) לתעשיינים ברזיליים המייבאים חומרי גלם או רכיבים המשמשים בתהליך הייצור ומייצאים חומרים מוגמרים מחוצה לה. הקלות אלה אמורות לעניין עסקים ישראליים המייצאים לברזיל חומרי גלם או רכיבים לתעשייה, או כאלו שיש להם קשר עסקי, חברות בנות או סניפים בברזיל שמייצרים מוצרים מוגמרים ומייצאים למדינות העולם.

 

אילו מוצרים ייחשבו למוצרים ירוקים? ביום 8 ביולי החלו חברי ארגון הסחר העולמי במשא ומתן סביב הגדרתו של הסכם מוצרי סביבה - הסכם סחר חדש שמטרתו קידום צמיחה ירוקה. בעבר כבר התנהל משא ומתן דומה במסגרת ארגון אחר – ה - APEC (Asia-Pacific Economic Cooperation ) אשר במהלכו הסכימו המדינות החברות בארגון על הפחתה של עד 5% בשיעורי המכס החלים החל משנת 2015 לגבי חמישים וארבעה מוצרים. המשא ומתן הנוכחי של ארגון הסחר העולמי, הכולל את מרבית מדינות העולם, מתבסס על רשימת המוצרים שנקבעו על ידי ארגון ה- APEC, והיא כוללת: מוצרים המבוססים על במבוק, רכיבים למפעלי תעשייה בקרת זיהום אוויר, חלקים לגז, טורבינות רוח ופנלים סולאריים, וכן מוצרים הקשורים לעיבוד פסולת.

 

דרישות סימון לדגים ומאכלי ים: במקביל להנחיות ולכללים של האיחוד האירופי בנושא סימון מוצרי המזון, יתווספו באיחוד האירופי דרישות סימון חדשות בכל הקשור לדגים ולמאכלי ים החל מיום 31 בדצמבר 2014. הרציונל מאחורי דרישות סימון אלה הוסבר בכך שהצרכנים מעוניינים לקבל מידע ברור ומקיף אודות המוצרים, הכולל בין היתר, את השם המדעי, מקור הטובין ושיטת הייצור. דרישות סימון אלה יוטלו על כל מוצרי הדגים ומאכלי ים אשר ישווקו במדינות האיחוד האירופי, על כן דרישות סימון אלה עלולות להשפיע על יצואני דגים ומאכלי ים למדינות האיחוד האירופי.

 

טורקיה פתחה באמצעי הגנה (safeguard measure) על נייר הדפסה, כתיבה והעתקה: ביום 14 ביולי 2014, טורקיה הודיעה לארגון הסחר העולמי על החקירה שנפתחה ביום 21 ביוני 2014 במטרה להגן על היצרנים הטורקיים של נייר הדפסה, כתיבה והעתקה. אמצעי הגנה ננקטים כאשר עלייה ביבוא מוצר מסוים גורמת או עלולה לגרום לפגיעה קשה בתעשייה המקומית. במהלך הבדיקה, יבואנים, יצואנים ובעלי עניין אחרים עשויים להציג ראיות, דעות ולהגיב למצגים של צדדים אחרים. במידה וטורקיה תגיע למסקנה שהייתה עלייה ביבוא של נייר הדפסה, כתיבה והעתקה שגרמה נזק לתעשייה הטורקית, התוצאה עשויה להיות הטלת אמצעי הגנה – היטל או מכסה על יבוא של נייר לטורקיה אשר עלולים להשפיע על כל המדינות המייצאות לטורקיה. הואיל וכך, יצרנים ויצואנים המייצאים מוצרי נייר הדפסה מישראל לטורקיה עלולים להיפגע מאמצעי הגנה אלה.

 

שינויי רגולציה במקסיקו: בעוד שבעבר יצרנים שהעתיקו את מפעליהם למקסיקו לצרכי הפחתה בעלויות הייצור, נהנו מהטבות מס מרובות, על אף שנתח מהכנסותיהם לא נבע בהכרח ממכירת מוצרים אשר יוצרו על ידיהם, כגון פטור לתושב חוץ, הקלות במחירי העברה וכו', הרי שבשלהי שנת 2013 אושרה רפורמה חדשה במסים במקסיקו, המצמצמת הקלות אלו. בין היתר קבעה הרפורמה כי:

 

  • הכנסות ממכירת מוצרים שמקורם אינו בייצור באותם מפעלים במקסיקו לא יזכו את היצרנים בפטור של תושב חוץ. יתרה מזו, יצרנים אשר עוסקים במכירת מוצרים שלא יוצרו על ידם במקסיקו יאבדו באופן גורף את הפטור הנ"ל.
  • בניגוד לעבר, עת מתן הפטור לתושב חוץ ניתן באופן גורף לחברות זרות שמתמחות במתן שירותים, כיום כל מקרה ייבחן לגופו.
  • הפטור המותנה ממיסים בגין יבוא זמני של טובין לצורך המשך תהליך העיבוד במקסיקו וייצואם לאחר מכן, יבוטל החל מינואר 2015.
  • במקביל לביטול הפטור המותנה בגין יבוא זמני, ניתנת האפשרות לחברות ששלמו מסים בגין היבוא הזמני לתבוע אותו בחזרה, בכפוף לעמידה בתנאים מסוימים.