אומנם חלפו מספר חודשים מהמקרה המצער של שהתרחש בבית החולים ברזילי, כאשר אישה הרה נאלצה לעבור הפלה יזומה לאחר שהוחזרו לרחמה עוברים לא שלה, אולם הדיון בשאלות הערכיות והמשפטיות בעניין של הפיצוי הניתן ל"אובדן פרי הבטן" ממשיך להתקיים.


לפי סעיף 1 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות עובר אינו נחשב אישיות משפטית נפרדת, דהיינו הוא אינו יכול להתקיים מחוץ לבטן אמו.


יחד עם זאת, אחת מהשאלות המייסרות, שחוזרות ועולות, הינה מדוע הפיצוי הניתן בגין "אובדן פרי הבטן", הוא רק ברכיבים של כאב וסבל ופגיעה באוטונומיה, כאשר נגרמת רשלנות רפואית.


במקביל, עולות שאלות נוספות:


1. מה היחס לביציות מופרות שהתרשלו בטיפול בהן.


2. מה היחס להחזרת עוברים שהייתה התרשלות בטיפול בהם.


3. האם במצב בו טרם אובחן דופק הביצית המופרה נחשבת לעובר או האם היא נחשבת ביצית מופרה בלבד.


4. האם מבחינה משפטית קיים שוני כל כך משמעותי באובדן של עובר במהלך הטרימסטר הראשון או השני להיריון לעומת אובדן של עובר במהלך הטרימסטר השלישי להיריון.


קיימות שאלות רבות אחרות, שאינן רק פילוסופיות, אלא שיש להן מקום בעולם המשפט, והן אף זכו להתייחסות בבתי המשפט השונים


בסוגיה משפטית מסוימת בגין אובדן ביצית מופרה, נקבע פיצוי של 150,000 שקלים, כשבית המשפט הבהיר כי פיצוי זה משקף 10% מהפיצוי המלא, מאחר שהוכח כי בשלב בו הייתה הביצית המופרה הסיכוי להולדת ילד הוא רק של 10%.


האם ניתן להניח, שכשקיימת רשלנות רפואית, שכתוצאה ממנה נגרם מוות של עובר הפיצוי יכול להגיע לסכום של 1,500,000 שקלים. לצערנו אין גישה מנחה בפסיקה, וזאת מאחר שעולות שאלות נלוות האם קיים שוני בין עובר בשבועות ההיריון הראשונים לבין עובר בשבועות ההיריון האחרונים, האם לזוג המצפה לילד יש ילדים נוספים או האם זהו היריון ראשון וכדומה.


שאלות שאותן בית המשפט בודק, ובאמצעות הקביעות אליהן הוא מגיע בפסקי הדין השונים נוצרות הנחיות, הגדרות ומוסקות מסקנות.
בתי משפט נוטים לקבוע פיצוי שנע סביב 80,000 שקלים בגין הנזק שנגרם בשל אובדן ביציות מופרות, וזאת לאחר שנשאלות השאלות הבאות:


1. האם יש לבני הזוג ילדים נוספים, וזאת מאחר שבתי המשפט יוצאים מנקודת הנחה שקיומם של ילדים נוספים מקל על הכאב שבאובדן.


2. והאם בני הזוג שחוו אובדן יכולים להביא ילדים נוספים לאחר האובדן. ככל שמדובר באובדן לאחר טיפולי הפריה ממושכים, כך הפיצוי יהיה גבוה יותר.

 

נראה כי מצב של אובדן של ביצית מופרה אינו זהה למצב של אובדן ביצית שכבר הופרתה והשתרשה ברחם, ולכן פיצוי סביר האחרון יכול לנוע בין 100,000 ל-150,000 שקלים.


יחד עם זאת, במצב בו רוצים להוכיח עילה של רשלנות רפואית ו"אובדן פרי הבטן", בכל שלב שהוא, הרי שחשוב להוכיח את סיכויי ההישרדות של ההיריון ואת סיכויי העובר לשרוד בשלב בו התרחש האובדן, ובהתאם לכך ניתן להעריך את גובה הפיצוי - אם סיכויי ההישרדות של העובר מעל 10%, סביר להניח שהפיצוי יהיה מעל ל-80,000 שקלים.

 

הכותבת היא עו"ד אורנית שגיא-דקל, עוסקת בדיני נזיקין וביטוח, משגיא-דקל, משרד עו"ד.