"לפני תקופה קצרה הגיעו אלי זוג הורים עם פעוטה בת שלוש. ילדה מתוקה בעלת תלתלים זהובים ועיניים תכולות, אבל חולה ומוגבלת. היא סובלת משיתוק מוחין (CP). הם פנו אלי בשביל להגיש בקשה לקצבה מטעם הביטוח הלאומי בגלל הלקות שלה. מאמינים שההכנסה החודשית תסייע להם בהוצאות הכבדות שגובה הטיפול בילדתם. מכשור רפואי, סייעת צמודה, טיפולים ואבחונים רבים.

 

כששאלתי אותם מה גרם לשיתוק המוחין שלה, הם השיבו שהיא נולדה פגית. המשכתי לשאול מה ההיסטוריה הרפואית של האם, והתברר שגם בלידות הקודמות היו לה לידות מוקדמות, אבל אז, בשונה מהלידה האחרונה, הרופאים נתנו לה תרופות שונות להבשלת ריאה ולעיכוב התהליך.

 

כשנכנסתי לנבכי המקרה הבנתי כי יש פה עילה רצינית לתביעה, וייתכן שלזוג ההורים ממתין סכום כסף גדול, שיפתור להם את המצוקה הכלכלית מהיסוד ויבטיח לילדה חיים מאושרים יותר ועתיד מסודר כלכלית".


כל תינוק ביומו הראשון נראה עולל זעיר, מיניאטורי וחסר ישע, מה קורה כשהוא נולד טרם זמנו ומשקלו זהה לחבילת סוכר? מה צופה לו העתיד והאם ניתן היה למנוע את המצב מראש? עו"ד דקלה ואנונו מספרת על ההתמודדות המורכבת של חלק מהפגים ועל מהלכים משפטיים שיצאו לדרך בעקבות נזקי פגות שונים.


עו"ד דקלה ואנונו עוסקת כבר למעלה מ-14 שנה בתחום ומתמחה בתיקי 'רשלנות רפואית', גם כאלה המוגדרים כמסובכים ומורכבים.

 

במסגרת עיסוקה, מטפלת עו"ד ואנונו במגוון רחב של בעיות מתחומי הרפואה השונים כגון: כירורגיה, אורתופדיה, רפואת שיניים, לידה וטרום לידה, ובתיקים מורכבים יותר כגון: איחור באבחון של מחלות קשות, ועוד. לאחר שנים שבהן ייצגה ואנונו את הצד הנתבע, קרי: רופאים מטעם המדינה, בתי חולים, קופות חולים, ומרפאות פרטיות, היא עברה לייצג את הצד התובע – המטופלים. עובדה זו מעניקה לה כיום יתרון רב בייצוג הצד התובע, משום שכבר בשלב שמיעת הטענות של התובע היא יכולה לצפות את הטענות שיטען הצד שכנגד ולהיערך אליהן.


האם פגות היא עילה לתביעה?


"לא תמיד". משיבה ואנונו. "אם נגרם נזק בעקבות הפגות ומשהו ביילוד איננו תקין, ניתן לפנות לתביעה. יש מקרים רבים שפגות מתרחשת בעקבות חוסר ערנות של הצוות הרפואי שתפקידו לעקוב אחר האם לכל אורך הדרך, ויש פעמים שהכשל נוצר בעקבות חוסר התנהלות נכונה של הצוות המיילדותי".


"לפעמים האישה סובלת מהיסטוריה של לידות מוקדמות, והצוות הרפואי אמור להיות ערני לכך ולבדוק אם מדובר בקרישיות יתר ולתת קלקסן, או מדובר במבנה קצר בו ניתן לטפל ביעילות. במקרים רבים יש צורך במנוחה מוחלטת ומינימום מאמץ. לעיתים גם לידת תאומים יוצרת סיכון מוגבר לפגות".


אלו לקויות יכולות להיווצר כתוצאה מפגות?


"כל לידה לפני הזמן נחשבת לפגות. למרבה הנס פגים רבים מתפתחים כראוי ויוצאים מכלל סכנה, אך במקרים מסוימים עלולות להיווצר בעיות בריאותיות שונות כמו: עיכוב התפתחותי, שיתוק מוחין, פגיעה מוחית, מחלות זיהומיות בעקבות מערכת חיסון לא בשלה, דימומים בכלי הדם, בעיות נשימה, פיגור שכלי ופגיעה בחושים שונים".


אם חלילה הפג שנולד סובל מקשיים שונים, מה כדאי לעשות בשביל לצאת לתהליך תביעה?


"אם אכן נגרם נזק בעקבות הפגות, מומלץ לפנות לעו"ד שמתמחה בתחום רשלנות רפואית. הוא יוציא את התיק הרפואי של האם והיילוד מבית החולים וישיג מהקופה או הרופא המטפל את מהלך המעקב בכל תקופת טרום הלידה. עורך הדין יבחן יחד עם גורמי מקצוע אם יכלו לפעול אחרת, לטפל באם לפני הלידה, למנוע את הפגות ולתת פתרונות שונים. במידה שיש עילה לתביעה, מתחיל תהליך די ממושך אבל שכרו בצידו. ניתן להשיג פיצויים בסכומים אדירים, כאלו שיכסו רטרואקטיבית את כל ההוצאות ויסייעו להמשך.


לפני תקופה הייתי שותפה לתהליך תביעה מורכב ומפתיע של זוג הורים חרדיים שנדרשו לטיפולי פוריות ונולדו להם תאומים פגים. הם תבעו בעזרתנו את הצוות הרפואי שטיפל בהם על כך שלא יידע אותם על הסיכונים הכרוכים בלידת תאומים. השופטת פסקה להם סכום אסטרונומי של 15 מיליון שקל".


"הפיצוי מגלם בחובו את כל מהלך החיים של הילד, תוך התייחסות לכל הפרמטרים: הפסד השתכרות לאורך כל תוחלת חייו, עזרת צד ג', אפוטרופסות, אביזרים רלוונטיים, ניידות, כאב וסבל ועוד. הסכום הזה יכול לסייע למשפחה ולילד לצלוח את האתגרים הרבים שעומדים לפתחו, ולהבטיח לו בעז"ה עתיד ורוד יותר...".