ילד שנולד נכה או אדם שעבר טיפול כושל, מותירים את המשפחה כולה כאובה ושבורה. לצד הקושי הבריאותי והתמודדות המייסרת, נקלעים בני המשפחה לקושי כלכלי, הוצאות והליכים שלא חשבו עליהם. חשוב לדעת שלפעמים אפשר אחרת. מותר לנו לעמוד על זכותנו ולקבל את המגיע לנו על כל רשלנות רפואית או טיפול שלא צלח.


עו"ד דקלה ואנונו עוסקת כבר למעלה מ-14 שנה בתחום ומתמחה בתיקי 'רשלנות רפואית', גם כאלה המוגדרים כמסובכים ומורכבים. במסגרת עיסוקה, מטפלת עו"ד ואנונו במגוון רחב של בעיות מתחומי הרפואה השונים, כגון: אורתופדיה, כירורגיה, לידה וטרום לידה, רפואת שיניים ובתיקים מורכבים יותר כגון: איחור באבחון של מחלות קשות ועוד. לאחר שנים שבהן ייצגה ואנונו את הצד הנתבע, קרי: רופאים, בתי חולים, קופות חולים, ומרפאות פרטיות, היא עברה לאחרונה לייצג את הצד התובע - המטופלים. עובדה זו מעניקה לה כיום יתרון רב בייצוג הצד התובע, משום שכבר בשלב שמיעת הטענות של התובע היא יכולה לצפות את הטענות שיטען הצד שכנגד ולהיערך אליהן בהתאם.


עו"ד ואנונו מגישה לנו את המדריך הבסיסי לתביעות משפטיות בנושאים רפואיים.


תביעה בגין נכות מולדת


ילדים רבים נולדים עם נכות, קלה או חמורה. בהרבה מקרים מדובר ברשלנות של רופאים שליוו את התהליך עד ללידה או בלידה עצמה, שלא שמו לב או שלא העירו את תשומת לב ההורים, או שלא נתנו את ההנחיות המתאימות. הנכות מזמנת התמודדות משמעותית לילד עצמו ולסובבים אותו. הצעד הראשון הוא פניה לייעוץ עם עו"ד שמתמחה בתיקי רשלנות רפואית, כדי לבחון את המקרה מכל צדדיו ולהסיק אם ניתן להגיש תביעה. בשלב הראשון ישיג עורך הדין את החומר הרפואי ויעבירו למומחה במטרה לבחון אם הייתה רשלנות רפואית בתקופת טרום הלידה או במהלכה.


היו ערניים לחוק ההתיישנות


בכל מקרה רפואי פנו בהקדם האפשרי לייעוץ משפטי. באירועים רפואיים רבים חל חוק התיישנות המאפשר לתבוע רק עד שבע שנים ממועד האירוע. במקרה זה הזמן פועל לרעתכם ויש לפעול כמה שיותר קרוב לאירוע.


אל תוותרו על חוות דעת רפואית שניה


אם מתעורר בכם ספק במהלך הטיפול לגבי איכות הטיפול הרפואי, מומלץ לקבל חוות דעת שניה של רופא נוסף.


הכירו את התהליך


תהליך התביעה מתנהל בהתאם לשלבים הבאים: האדם פונה לייעוץ משפטי של עו"ד לצורך בחינת אפשרות להגשת תביעה. אחרי שהתביעה מוגשת יחד עם חוות הדעת המקצועית, הנתבעים מגישים כתב הגנה וחוות דעת מטעמם. בית המשפט יכול להורות לצדדים להגיש תחשיבי נזק ולאחר מכן יכול להציע הצעת פשרה או לחלופין להפנות לגישור או דיאלוג בין שני הצדדים על מנת לסיים את התיק בפשרה.


פשרה מחוץ לכותלי בית המשפט


עורך דין טוב יכול לבחון אם אפשר לסיים את העניין מחוץ לבית המשפט, ואם ניתן להימנע מהגשת תביעה. לקוחות חרדיים רבים שפונים אלי מבקשים להימנע מהגשת תביעה כצעד ראשון. מכיוון שאני מכירה את הגורמים הרלוונטיים מהצד השני של המתרס, אני יודעת כיצד לגשת אליהם ולהגיע לפשרה רצויה לטובת הלקוח.


הסטטיסטיקה פועלת לטובת התובע


סטטיסטית, 95 אחוזים מהתיקים שמגיעים להליך משפטי מסתיימים בפשרה מחוץ לכותלי בית המשפט. כמומחית בתחום אני בוחנת היתכנות של פניה לגישור לפני כן, כאמור, אך כל מקרה לגופו ואין תביעה אחת אשר דומה לרעותה.


תיקי רשלנות רפואיים מניבים סכומים גבוהים במיוחד


רבים מאיתנו לא מודעים לכך שתיקים בנושאי רשלנות רפואית יכולים להיות משמעותיים מאד מבחינת גובה הפיצוי. מציאות זו נכונה בכל תחום רפואי: החל משתלים בשיניים, ניתוחים, נכות מולדת, שיתוק מוחין ועוד.


קביעת גובה התביעה משוקללת בהתאם להיבטים רבים


כשאנו מגישים תביעה אנו יודעים לחשב ולהעריך כמה שווה כל תיק, כאשר ההערכות כוללות היבטים רבים: הוצאות רפואיות, עזרת צד ג', ניידות, הפסדי השתכרות בעבר ובעתיד - בהמשך החיים.


שמרו על חומרים רפואיים


מומלץ מאד לשמור קבלות, חשבוניות וכל מסמך רפואי רלוונטי. למרות שאחר כך אפשר להוציא כל מסמך, לעיתים התהליך מורכב ויש צורך בצו מבית משפט. לכן תעדו כל מסמך ושמרו במקום ספציפי.


עו"ד מקצועי לתביעות רפואיות אמור להתמצא בתחומי הרפואה


למעלה מ-14 שנה אני מסתובבת בין רופאים, ואף ייצגתי אותם מול התביעות, כך שבמשך הזמן הזה שמעתי, התייעצתי ולמדתי המון בתחום הרפואה. כמובן שאלו הישגים שנרכשים עם השנים ואחרי קריאה של אלפי חוות דעת רפואיות. במקביל, יש רופאים מתחומים שונים, שאיתם אני מתייעצת לפני שאני מחליטה אם להגיש את התביעה, שהרי בכל תיק כזה צריך לצרף חוות דעת רפואית. לסיכום, אפשר לומר שרכשתי ידע רפואי לא מבוטל, הנחוץ מאוד למי שעוסק בתיקי רשלנות רפואית. ידע כזה חשוב מאד לסיכויי ההצלחה של התביעה.