היא הגיעה אלי בגיל עשרים ושלוש. אישה צעירה, החיים לפניה, וכאבי בטן מלווים אותה כמעט מאז שהיא מכירה את עצמה. בעצם, רק מגיל שמונה. "כאבה לי אז מאוד מאוד הבטן, החום עלה לי ואמא שלי לקחה אותי לרופאת הילדים. הרופאה בדקה, הסתכלה ואמרה לאמא שלי 'שום-דבר, ווירוס בטן, תני לה משכך כאבים ומנוחה'. שלושה ימים לאחר מכן, כש'הוטסנו' למיון, האפנדיציט כבר התפוצץ ומילא את חלל הבטן. עברתי ניתוח מורכב והחלמה ממושכת, אבל לא הייתי חוזרת אליהם היום, אלמלא העובדה שמאז אני סובלת מכאבי בטן באים והולכים, חולשה ובעיות שונות. הרופאים מסבירים שהכל נגרם כתוצאה מ'הידבקויות', ואת כל ההידבקויות האלו ניתן היה למנוע לו היו מאבחנים את דלקת האפנדיציט בזמן ומטפלים בו לפני שהתפוצץ".


כואב.


בעיקר בגלל שאפנדיציט - דלקת תוספתן - שמטופלת בזמן כרוכה בניתוח סגור מקומי וקטן, כמעט בלי צלקות. זמן ההתאוששות ממנו קצר וקל וההליך כולו פשוט מאוד. אי האבחון של הדלקת בזמן גרם לכאביה של האישה ולהשלכות הרפואיות שהיו לניתוח בטווח ארוך.


מהם מקרי הרשלנות הרפואית השכיחה אצל ילדים?


נתחיל לפי סדר, אחת הרשלנויות השכיחות ביותר היא רשלנות במהלך הלידה. כאשר ילד נולד עם CP, פרע כתפיים או נכויות אחרות, ניתן לבדוק האם התנהלות הלידה הייתה תקינה או שפספוס נתונים במהלכה, התעלמות ממצוקה עוברית או קבלת החלטה שגויה, הם אלו שהביאו לנזק התמידי ליילוד.


רשלנות שכיחה בימים שלאחר הלידה היא אי אבחון של בעיית פיסוק – בעיה בפרקי ירכיים. כאשר תינוק נולד עם בעיית פיסוק או כאשר יש חשד, ולו קל, לבעיית פיסוק, רופא בית החולים אמור לאבחן את המצב ולשלוח את הילוד לעריכת אולטרא-סאונד פרקי ירכיים. אבחון מוקדם של הבעיה קריטי, כיוון שבעיית פיסוק שאינה מטופלת בזמן עלולה לגרום נכויות לאורך כל החיים.


במהלך הילדות שכיחות הרשלניות הרפואיות הבאות:


אי אבחון של עקמת. כאשר עקמת מאובחנת בזמן ניתן לטפל בה בעזרך מחוך או ניתוח לא מורכב בגב, אי אבחון של הבעיה עלול לגרום לבעיות גב ויציבה לאורך החיים.


חוסר אבחון של שבר או טיפול לא נכון בשבר. לפעמים רופאים מפספסים שבר בצילום, בין בשל צילום לא ברור (במקרה כזה הרופא נדרש לבקש צילום חוזר), בין בשל מהירות בקריאת הצילום ובין בשל חוסר הבחנה. אי איתור של שבר מקטין את האפשרות לטפל בו בעזרת גבס, שכן, חלון הזמן של טיפול בשבר בעזרת גבס הינו חלון זמן מוגבל, מגדיל את ההיתכנות לניתוח, ובעיקר, עלול לגרום לבעיות נוספות.


כאשר יש בגוף שבר חשוב לקבע אותו כמה שיותר מהר. אם לא מבצעים את הקיבוע בזמן, ריפוי השבר נפגע ועלולה להישאר מגבלה תפקודית בטווח התנועה או ביכולת התנועה של האיבר לכל החיים. כמו כן, שימוש בעצם לא מקובעת עלול לרסק אותה ושבר שלא אובחן בזמן עלול להסתבך לניתוח הדורש ברגים ופלטינות ועלול להגביל את טווח התנועה.


רשלנויות שכיחות פחות הנוגעות לשברים הינן היווצרות חתך במהלך הורדת הגבס, וגיבוס המקבע את העצם במנח לא נכון.


אי איתור של אפנדיציט - כאשר דלקת תוספתן מאובחנת בזמן ניתן לטפל בה בעזרת ניתוח סגור, מקומי וקטן, המלווה בהחלמה מהירה ופשוטה. אבחון האפנדיציט רק לאחר שהתוספתן התפוצץ בגוף עשוי להביא לניתוח גדול ומורכב יותר, המלווה בזמן החלמה ממושך יותר והיתכנות להידבקויות עתידיות המוגדרות כנזק ומקנות אחוזי נכות. כאשר רופא אינו מפנה לבדיקת היתכנות דלקת תוספתן בשעה שהילד מתלונן על כאבי בטן וסובל מחום, תוגדר ההתעלמות כמחדל המהווה רשלנות רפואית.


היווצרות נמק אצל ילדים היא גם תופעה שפעמים רבות ניתן היה למנוע אותה.


מספר טיפים מהניסיון שלי

 

  1. לכו אחרי הלב שלכם, לפעמים אמא מאבחנת את הבן שלה יותר טוב מרופא. אם הרופא קבע משהו ואתן מרגישות שהוא לא צודק והילד לא מקבל טיפול הולם בקשו חוות דעת נוספת. לב של אמא הוא לא דבר שאפשר לזלזל בו.
  2. כאשר אתן מסתכלות על ילד שאינו חש בטוב בדקו האם הוא חריג ביחס להתנהגות הרגילה שלו ולא ביחס למדד הסביבתי. גם אם התלונות של הילד שלך שכיחות אצל אחרים הן לא תמיד שכיחות אצלו, ורק הוא מהווה את המדד הקובע עבורו.
  3. אל תזלזלו בהפניה לביצוע אולטרא-סאונד פרקי ירכיים. גם אם כל התינוקות שלכם קיבלו אותה וכולם היו תקינים, אל תיקחו את הסיכון שאולי הפעם משהו דורש טיפול.

 

עד איזה גיל אפשר להגיש תביעה בגין רשלנות רפואית אצל ילדים?


אצל ילדים עד גיל עשרים וחמש של הילד.


מהי המומחיות המיוחדת שכדאי לחפש אצל עורכי דין המתמחים בתיקי רשלנות רפואית?


קודם כל חשוב לוודא כי לעורכת הדין ישנה התמחות ספציפית בענייני רשלנות רפואית. מעבר לזה, למשרד של עורכת הדין דקלה ואנונו ישנה מעלה מיוחדת. עו"ד ואנונו עבדה בעברה בצידם של הפוגעים. היא עבדה בחברות הביטוח של הרופאים ולפיכך למדה בדיוק מהם המחירים שהחברות מוכנות לשלם על כל פגיעה, בעזרת אילו טענות הן מנסות למוטט אותה ומהי דרך הפעולה של החברה. לכן, כיום, כאשר מגיע לקוח למשרדה, יחד עם שמיעת התיק היא כבר 'שומעת' מה יטען הצד השני ויודעת להשיג חוות דעת מתאימה שמסייעת להיערך מראש לכל הטענות.


"אני יודעת מה יגיד הצד השני ומכוונת את התביעה בהתאם, כמו כן אני יודעת מהם סכומי הפיצויים המתאימים עבור כל פגיעה ולא נותנת ללקוחות שלי להסתפק בפחות. חלקים אלו הם החשובים ביותר בכל תביעת פיצויים בגין רשלנות רפואית".