אם יש לכם בן צעיר אשר מתלונן על כאבים חדים ומתמשכים באשכים או בבטן התחתונה, חשוב לבדוק אם לא מדובר ב"תסביב אשך" - תופעה רפואית חריפה הדורשת אבחון וטיפול מהירים לצורך מניעת נזקים בלתי הפיכים.


שני האשכים ממלאים שני תפקידים מרכזיים - הפרשת טסטוסטרון וייצור תאי זרע. האשכים ממוקמים בתוך שק האשכים ומחוברים לחבל הזרע המורכב מכלי דם, עצבים וצינור הזרע, אשר תפקידו להוביל את תאי הזרע אל שלפוחיות הזרע ולהוביל לשופכה.


תסביב אשך- מהו ואיך מטפלים בו?


כאשר מתרחש "תסביב אשך", האשך מתפתל סביב עצמו ואספקת כלי הדם באשך נפגעת. מדובר במצב חירום רפואי מכיוון שהפגיעה בכלי הדם עלולה לגרום להתנוונות רקמות האשך ובמקרים חמורים אף לנמק. הטיפול בתסביב מבוצע בד"כ בניתוח ובהרדמה מלאה, במהלך הניתוח משחררים את הסיבוב של חבל הזרע ומקבעים את האשך לשק האשכים. במקרה של תסביב אשך יש לקבע גם את האשך הנגדי כדי למנוע תסביב אפשרי גם בו. איחור בביצוע ניתוח שכזה עלול לגרום לנמק של האשך אשר עלול להביא לכריתתו.


מדי שנה, מתבצעים בין שלושה לשבעה ניתוחים לכריתת אשך בילדים צעירים, בעקבות איחור באיבחון של תסביב האשך.

 

מהן הסיבות הגורמות להתרחשות "תסביב האשך"?


הגורמים לתופעת "תסביב האשך" אינם ידועים באופן מוחלט, אולם קיימות השערות הקושרות את התופעה לכך שהאשך אינו מקובע לשק האשכים או למעטפת המקיפה אותו. השערה נוספת גורסת כי חבל זרע ארוך יכול לגרום לסיבוך. כמו כן, גם חבלה באזור או מאמץ גופני עלולים להוות גורם להיווצרות תסביב אשך.


למצב מסוכן זה יש מספר תסמינים חיצוניים אופייניים, לרבות נפיחות ואודם המופיעים בשק האשכים, אשך הממוקם גבוה בתוך שק האשכים, כאבים חדים ולא פוסקים באשכים המקרינים גם על הבטן או המפשעה, בחילות והקאות.


כאשר מדובר בילד שסובל מכאב חד ופתאומי באיזור האשכים או הבטן, כאב שאינו עובר בתוך כחצי שעה, יש חשיבות רבה לפנות במהירות האפשרית לאבחון וטיפול רפואי בחדר המיון או במרפאת הילדים, וזאת מאחר שאבחון מאוחר של תסביב האשך עלול לגרום לנזק חמור ובלתי הפיך.


איך מאבחנים תסביב אשך, ומהו הטיפול הרפואי הנדרש?


ישנן כמה בדיקות רפואיות הניתנות לביצוע לצורך אבחון תסביב האשך, בדיקת דופלר, בדיקת אשכים ידנית, מיפוי אשכים, אולטרסאונד וכן בדיקת אשכים קלינית.


כאשר הבדיקות מאשרות כי אכן מדובר בתסביב אשך, במרבית המקרים הטיפול הרפואי המקובל יהיה ניתוח להצלת האשך. חשוב מאוד לדעת כי לזמן הטיפול יש חלון הזדמנויות והזמן הוא קריטי במקרה של תסביב אשך. ללא טיפול מתאים בתוך מסגרת זמן של 4-6 שעות, עלול להיווצר נמק באשך, על כן, אבחון מוקדם וטיפול מהיר מגדילים את הסיכויים להצלת האשך.


רשלנות רפואית באבחון תסביב אשך גרמה לכריתת האשך ולנזק בלתי הפיך שעלול לפגוע בפוריות


לאחרונה ליווה משרד עורכי הדין ענת אשכנזי צעיר בן 17 בתביעת פיצויים שהגיש בגין רשלנות באבחון תסביב אשך. שמונה שנים לפני כן, כשהצעיר היה רק בן תשע, החל לסבול לפתע מכאבים חדים באשך הימני, וכן כי אשכיו היו נפוחים ואדומים. הוא הובהל לחדר מיון על ידי הוריו, אך בחדר המיון טיפלו בו באמצעות משככי כאבים בלבד ושחררו אותו לביתו.


מצבו של הנער הלך והחמיר, וכעבור יומיים פונה שוב לחדר מיון והפעם לבית חולים אחר, שם אובחן כי מדובר בתסביב אשך והוא נשלח לניתוח חירום. רק בזמן הניתוח התבררו ממדי הנזק בשל האבחון המאוחר - הנמק התפשט באשך, ולצוות הרפואי לא נותרה ברירה אלא לכרות את האשך.


משרדנו ליווה את הצעיר לאורך כל ההליך המשפטי שניהל בגין רשלנות רפואית, ופעל בשמו לצורך הגשת תביעה לפיצויים בגין הנזקים שנגרמו לו בעקבות התרשלותו של בית החולים הראשון שאליו הגיע, אשר לא אבחן כי הוא סובל מתסביב אשך.


הצוות הרפואי לא ביצע את הבדיקות הנדרשות לאבחון תסביב האשך, וגרם לנזק בלתי הפיך


כאמור, במצב הרפואי של תסביב אשך, כל רגע חשוב ויש משמעות דרמטית לאבחון התופעה בזמן ולקבלת הטיפול הרפואי ההולם בהקדם האפשרי.


בפסיקה נקבע כי לאור הסיכון לנזק בלתי הפיך בשל תסביב אשך, ההנחה הבסיסית צריכה להיות כי מדובר בתסביב אשך עד שלא שוללים את האופציה הזאת. לכן, הצוות הרפואי מחויב לבצע במיידי את הבדיקות המתאימות לאבחון תסביב אשך, ואם הרופאים אינם מבצעים את הבדיקות הללו - מדובר בהתרשלות מצדם.


במקרה זה, ולאחר כריתת האשך הצעיר לקה בדיכאון בשל פגיעה בדימוי עצמי, ואף נזקק לטיפולים במרכז לבריאות הנפש. במסגרת התביעה וההליך המשפטי, אורולוג מומחה מטעם התובע קבע כי נותרה לו נכות אורולוגית צמיתה בשיעור של 20%. ומומחה רפואי בתחום הפסיכיאטרי קבע בחוות דעתו כי נגרמה לו נכותה פסיכיאטרית צמיתה בשיעור של 10%.


הצעיר קיבל פיצויים בסכום של 310 אלף שקלים עבור כאב וסבל, וכן בגין פגיעה פוטנציאלית בפוריות


במסגרת ההליך המשפטי, ניהלו הצדדים משא ומתן בהליך גישור, ולבסוף הגיעו להסכמה כי הצעיר זכאי לקבל פיצויים בסכום של 310 אלף שקלים, וזאת בגין הכאב והסבל שנגרמו לו בעקבות התרשלות הצוות הרפואי, וכן עבור הסיכון לפגיעה בפוריות.


אמנם מדובר בנזק בלתי הפיך ולא ניתן לשנות זאת, אולם חשוב לזכור כי כל אדם אשר נפגע בעקבות איחור באבחון תסביב אשך, יכול לתבוע פיצויים מהמוסד הרפואי שבו אירעה הרשלנות הרפואית. בליווי של עורך דין עם ניסיון ומיומנות, ניתן לקבל את מלוא הפיצויים הכספיים עבור הנזקים.