רשות ההון ותפקידיה - פרופ' זיו רייך, רו"ח

 

 

רשויות הפיקוח בישראל מחולקות ל-3 רשויות: האחת הפיקוח על הבנקים- יחידה עצמאית בבנק ישראל שמטרתה העיקרית היא שמירה על יציבות והגנה על הלקוחות. הגופים שמפוקחים הם תאגידים בנקאיים. השנייה- רשות ניירות ערך היא רשות סטטוטורית מטרתה של רשות זו לשמור על עניינם של ציבור המשקיעים, הגופים המפוקחים הם זירות מסחר, קרנות נאמנות, וחברות דירוג. השלישית- רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון שעליה אני ארחיב כעת.

 

רשות שוק ההון, חיסכון וביטוח היא רשות עצמאית שמטרתה היא שמירה על ענייני החוסכים והמבוטחים, ולקוחות פיננסיים הגופים שמפוקחים הם המוסדות הפיננסים.

 

רשות שוק ההון הוא בעצם הגוף שמפקח ומנהל את המוסדות הפיננסיים. החל מנובמבר 2016 הרשות הפכה לרשות רגולטורית עצמאית. החל מ-2017 הרשות מפקחת על נותני השירותים הפיננסיים המוסדרים.

 

העצמאות לרשות פיקוח פיננסית היא חיונית להתנהלותה של הרשות, כדי להבטיח שהיא תוכל לקיים את אחריותה ולממש את תפקידיה וסמכויותיה ביעילות, מהירות ובאופן נטול פניות, ללא השפעות והגבלות.

 

גורמי עצמאות ניהולית:

 

· הגוף הממנה את הרשות

· משך הכהונה שנקצבה לראש הרשות

· עצמאות בהפעלת סמכויות

· השייכות הארגונית של העובדים

· מידת השליטה בתקציב.

 

 

הגופים הפיננסיים שמפוקחים תחת הרשות הם חברות לניהול קרנות פנסיה, חברות לניהול קרנות השתלמות וקופות גמל, חברות ביטוח וסוכני ביטוח, חברות ויחידים שפועלים בתחום השירותים הפיננסיים המוסדרים.

 

הגופים המפוקחים ע"י רשות שוק ההון הם כ-23 חברות ביטוח, קרנות פנסיה- 9 ותיקות ו-18 חדשות, 73 חברות מנהלות של קופות גמל, כ-1,600 סוכנויות תאגיד, וכ-13,000 סוכני ביטוח.

 

 

לרשות שוק ההון חיסכון וביטוח ישנם כמה וכמה תפקידים כגון הגנה ושמירה על עניינם של המבוטחים, העמיתים והלקוחות של הגופים המפוקחים. הרשות מפקחת על יציבות הגופים במטרה לעמוד בהתחייבויותיהם כלפי ציבור לקוחותיהם.

 

הרשות בנוסף פועלת להעלאת המודעות הציבורית להתנהלות פיננסית מושכלת ולמוצרים הפיננסים העומדים לרשותם בתחום הביטוח, הביטוח הפנסיוני , וקופות הגמל. מטרתה לשפר את הידע הפיננסי של הציבור באמצעות אמצעיים דיגיטאליים כמו אתר ה"אוצר שלי" שכולל מידע פשוט ונגיש, ומעמידה עבור הציבור מספר כלים כמו מנוע לאיתור חסכונות אבודים, מנוע לאיתור פוליסות ביטוח, ומחשבוני השוואת ביטוחי רכב, דירה ובריאות ועוד.

 

עוד תפקיד של הרשות היא טיפול בפניות הציבור, מוסמכת לברר תלונות בענייני ביטוח גמל ופנסיה, פניות על התנהלות חברות הביטוח, סוכני ביטוח ויועצים פיננסיים. בירור תלונות אלו מסייעות לפונים במיצוי זכויותיהם מול הגופים המפוקחים ולהגביר את האכיפה על גופים אלו ובעצם לסייע בגיבוש מדיניות הפיקוח בנוגע ליחסים שבין הגופים המפוקחים לבין הצרכנים ולאתר ליקויים מערכתיים בשוקי הביטוח, הפנסיה והגמל.

 

הרשות אחראית גם על ייזום שינויים במבנה המוסדי של שוק ההון בישראל, באמצעות חקיקה, הסדרה ושיתוף פעולה עם האגפים השונים במשרד האוצר ורשויות נוספות כגון: בנק ישראל, רשות ניירות ערך, הבורסה לניירות ערך, במטרה לשפר, לגוון ולשכלל את שוק ההון הסחיר והלא סחיר.

 

 

הרשות פועלת לקידום התחרות במערכת הפיננסית, במיוחד בשוק ההון, הביטוח והחיסכון, ולעידוד חדשנות טכנולוגית ועסקית בפעילותם של הגופים המפוקחים על ידה.

 

הרשות מפקחת על כל תחום הביטוח בישראל, היא אחראית על רישוי החברות ויציבותם, פיקוח על תכניות ביטוח ותביעות.

 

ברשות שוק ההון ישנה וועדה מייעצת שתפקידה לייעץ לממונה, הוועדה מוקמת ע"י שר האוצר והיא מורכבת מ7 חברי וועדה מקרב הציבור ומקרב עובדי המדינה- יועץ משפטי של משרד האוצר או נציגו, עובד מדינה בכיר, 3 אנשי משק וכלכלה שהם בעלי ניסיון או השכלה בתחום הביטוח או קופות הגמל, המפקח על הבנקים או נציגו, יו"ר רשות לניירות ערך או נציגו. יו"ר או סגן הוועדה לא ימונו מקרב עובדי המדינה.

 

הוועדה בעצם תתכנס לבקשת יו"ר הוועדה או לבקשת הממונה, מניין חוקי לקיום הוועדה- 3 חברי וועדה וביניהם יו"ר הוועדה או סגנו, והיועץ המשפטי למשרד האוצר או נציגו. אף חבר בוועדה לא יגלה דבר מדיוני הוועדה, או חומר שנמסר בעת הדיון אלא אם אישר לו שר האוצר או יו"ר הוועדה- הוראה זו לא תקפה במידה שהוחלט ע"י הוועדה שהדיון יהיה פתוח לציבור.

 

 

מי הוא הרגולטור?

 

ועדת השקעות של חברה א' לא ניהלה דיור מסודר לגבי השקעה מסוימת של החברה, ניכיון צ'קים והחלפת מטבע, חברת שגריר העניקה שירות לקוי ללקוח, ספק שירות בנזקי מים העניק שירות לקוי ללקוח, או שנגרם נזק לרכב בעת תיקון במוסך.

 

 

חוקי הרשות שעל פיהם היא עובדת הם:

 

· חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ביטוח) התשמ"א-1981,

· חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל), תשס"ה-2005,

· חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ייעוץ, שיווק ומערכת סליקה פנסיוניים),התשס"ה-2005,

· חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (שירותים פיננסיים מוסדרים), תשע"ו-2016.

 

 

המשימות של שוק ההון בעצם הם לחזק חובות נאמנות ומעמד שומרי הסף בגופים המפוקחים, לחזק את מעמד המבוטח והחוסך, אימוץ סטנדרטים בינלאומיים, קידום חדשנות טכנולוגית, וגיבוש רפורמה בייעוץ הפנסיוני ובתיווך בביטוח.

 

המטרות החשובות עבור הרשות הם קידום התנהלות הוגנת, שקופה ואחראית של השחקנים בשוק, הבטחת מוצרים הוגנים שקופים וזמינים, שיפור ממשל תאגידי ושמירה על יציבות הגופים המפוקחים, הגברת התחרות והחדשנות, הנגשת מידע ומתן כלים לציבור ופיתוח רשות עצמאית ומקצועית.

 

החזון העיקרי של רשות שוק ההון לפעול לשיפור מצבו של הציבור בתחומי הפנסיה, הפיננסיים, והביטוח, ולצמיחת המשק הישראלי.