נבדקת ונמצאת נוהג בשכרות? הלחם על רשיון הנהיגה שלך

בתאריך ה-15.12.05 השתנה המצב החוקי במדינת ישראל.
לפני מועד זה הרשיעו בתי המשפט על סמך התרשמות כללית של שוטר.
בתי המשפט, אשר לא אהבו את ההתרשמות הכללית המדוברת, דרשו וקיבלו מבחן יותר "אחיד" מאשר אותה התרשמות כללי.
למבחן שהמשטרה יצרה קוראים "בדיקת מאפיינים" (הליכה על קו ישר, להביא אצבע לאף בעצימת עניים, הופעה כללית, התנהגות, צורת דיבור וכו'...), ובדומה לתוספתן שלנו, גם הבדיקת מאפיינים הזו היא שריד אבולוציוני לא הכרחי ולא מועיל בימנו. מדוע?
עכשיו אנחנו מגיעים לעניין עצמו. מכשיר לבדיקת אלכוהול מסוג DRAGER ALCOTEST 7110 MKIII IL, הידוע יותר בכינוי "ינשוף", הופך את בדיקת המאפיינים ללא רלוונטית. גם כשאתם עומדים בכל הקריטריונים זה עדיין לא אומר שלא תורשעו בנהיגה בשכרות. למעשה בדיקת המאפיינים תשמש רק כעזר נגדכם ולא בעדכם.
אם מכשיר הינשוף מורה כי אתם שיכורים על אף שעמדתם במבחנים של "בדיקת המאפיינים" (שאגב הבדיקה הזאת אינה מעוגנת בחוק והיא פרי המצאתה של המשטרה), קרי, הערך שיצא לכם בבדיקת האוויר היה יותר מ-240 מיקרוגרם בליטר אוויר נשוף, אתם תואשמו בנהיגה בשכרות, ייקחו לכם את רישיון הנהיגה במקום, מאוחר יותר ובסמוך לכך יערכו לכם שימוע על ידי קצין שבו אתם צפויים לאבד את הרכב שבו נהגתם ל-30 ימים וגם את רישיון הנהיגה למשך זמן זהה.
בשלב הבא אתם צפויים לפסילת מינימום של שנתיים, קנס פסילה על תנאי ובמקרים קיצוניים אף מאסר בפועל.
מה בדיוק הבעיה עם מכשיר הינשוף ?
באופן כללי קיימות שתי בעיות עיקריות:
הראשונה, היא העובדה כי למכשיר עצמו לא הייתה נפקות חוקית עד לתאריך 15.7.07. מה ז"א? המכשיר אשר על פי חוק צריך היה להיות מאושר על ידי שר התחבורה אשר מעולם לא אישר אותו.
אנו טוענים כי כל התוצאות של מכשיר הינשוף עד לתאריך זה דינן אחת: להתבטל!!!! לעניין זה קיים פסק הדין של השופט אטינגר מביהמ"ש לתעבורה בפ"ת שקבע ביום ה-3/7/07 כי המכשיר אינו חוקי וביטל כתב אישום. מייד אח"כ התעורר שר התחבורה וחתם על אישור המכשיר. לפיכך, כל הנהגים שהורשעו על סמך המכשיר בטרם אושר המכשיר רשאים לדרוש זיכוי מלא ולערער על ההרשעה.
הבעיה העיקרית השנייה עם המכשיר היא הכיול שלו.
המכשיר אשר נכנס לשימוש בשנת 2000 אמור להיות מכוייל בדרך מסוימת. לקחתי את הוראות ההפעלה של מדריך הינשוף מהמשטרה אל מול תקנות התעבורה ומהשוואה של הוראות ההפעלה של המשטרה בנוגע לדרך הפעלת מכשיר הינשוף אל מול תקנה 169 ז לתקנות התעבורה, תשכ"א-1961, תקנה שקבע המחוקק ואשר מורה למשטרה איך בדיוק צריך לכייל את המכשיר, עולים דברים מדהימים!
מצאנו שהמשטרה מבצעת רק חלק מבדיקת הכיול ומדלגת על חלק חשוב אחר (מדגלת על הבדיקה הראשונה שנקראת BLANK SAMPLEׂ( ושהמשטרה מבצעת את הכיול של המכשיר בתחנת המשטרה בניגוד לקבוע בחוק וזאת מכיוון שהחוק (לעניות דעתי המשפטית) קובע שצריך לכייל את המכשיר במקום הבדיקה ולא בתחנת המשטרה ועוד כל מיני הפתעות. כאמור, כך גם קובע השופט יציב.


עודכן ב: 15/06/2009