האם מותר לסרב לבדיקה לגילוי אלכוהול ?

מיום שתוקנה פקודת התעבורה ובמקום שבו קיים מכשיר לבדיקת אלכוהול מסוג DRAGER ALCOTEST 7110 MKIII IL, הידוע יותר בכינוי "ינשוף", הופכת בדיקת המאפיינים ללא רלוונטית. גם כשאתם עומדים בכל הקריטריונים זה עדיין לא אומר שלא תורשעו בנהיגה בשכרות.

 
אם מכשיר הינשוף מורה כי אתם שיכורים על אף שעמדתם במבחנים של "בדיקת המאפיינים" (שאגב גם הבדיקה הזאת אינה מעוגנת בחוק והיא פרי המצאתה של המשטרה), קרי, הערך שיצא לכם בבדיקת האוויר היה יותר מ-240 מיקרוגרם בליטר אוויר נשוף, אתם תואשמו בנהיגה בשכרות, ייקחו לכם את רישיון הנהיגה ואת הרכב ל-30 יום, ואתם צפויים לעמוד לדין כשעונש המינימום הקבוע בחוק הוא שנתיים פסילה בפועל. וזאת בנוסף לקנס כספי משמעותי ופסילה על תנאי.


האם מותר לסרב לבצע את הבדיקות לגילוי אלכוהול בזמן נהיגה?


ישנן למעשה שתי בדיקות, האחת היא בדיקת נשיפה (המוזכרת לעיל) והשנייה היא בדיקת דם.
ברמת העקרון, החוק קובע כי אסור לסרב לבדיקת נשיפה, וס' 64ד לפקודת התעבורה קובע כי
"סירב נוהג ברכב...... לתת דגימה לפי דרישת שוטר כאמור באותו סעיף, יראו אותו כמי שעבר עבירה לפי סעיף 62 (3)."


מה ז"א?


ז"א שמי שמסרב רואים בו כאילו נהג בשכרות והוא צפוי לעונשים שהוזכרו לעיל.(שנתייפ פסילת רשיון, קנס, פסילה ע"ת ואפילו מאסר ע"ת)


אך יחד עם זאת, אם במקרה נעצרתם לבדיקת נשיפה וסרבתם להבדק זה לא סוף הסיפור מבחינתכם. יש תקווה משפטית. לא כל סרוב נחשב לסרוב מבחינה משפטית.


מדוע?


מכיוון שהחוק קובע דרישה מיוחדת מהשוטרים. דרישה מסויימת לגבי הדרך שהם צריכים לנהוג בה כאשר הם דורשים בדיקת נשיפה. או כדברי החוק:


"שוטר הדורש מנוהג רכב או מממונה על הרכב לתת לו דגימת נשיפה, דגימת שתן או דגימת דם, לפי הוראות סעיף זה, יודיע לו את מטרת נטילת הדגימה, יבקש את הסכמתו, ויסביר לו את המשמעות המשפטית של סירוב לתת דגימה, כאמור בסעיף 64ד."


אם כן, המשטרה מחוייבת להסביר לנו שמותר לנו לסרב לבצע בדיקה אבל אם אנחנו לא מסכימים אנחנו צפויים להיות בחזקת שיכורים ואת המשמעויות החוקיות שיש לכך. בצורה ברורה, בשפה מובנת ובאופן שאינו משתמע לשני פנים.
השוטר שעצר אתכם לבדיקה לא צריך "להציע" או לשאול אתכם אם אתם מוכנים לעשות בדיקה, זה לא מספיק כדי להכנס לגדר ה"סרוב לבצע בדיקת נשיפה", אלא צריך ע"פ חוק לדרוש מכם לבצע את הבדיקה ולהסביר באופן ברור לשם מה נדרשת הבדיקה ומה המשמעות של סרוב לבצע אותה. רק אז יחשב הדבר כסרוב.


אם המשטרה הייתה נוהגת כך, כל נהג בר דעת היה מסכים לכל בדיקה, שכן סרוב משמעו אוטומטית פסילה צפויה של רשיון הנהיגה למשך שנתיים.


ישנם גורמים בעיתיים העלולים להשפיע על תקינות הבדיקה, כדוגמת משך הזמן שעבר מהרגע ששתיתם, דרך כיול המכשיר ע"י המשטרה, באם עישנתם לפני הבדיקה, באם היה דבר מאכל בפיכם (סוכריות מסוגים שונים) וכו'.

 

המחוקק "שותק" לגבי העניין הזה ולכן המשטרה "המציאה" תקנות פנמיות המורות לשוטר שעורך את בדיקת הנשיפה כי עליו לוודא שלא אכלתם, שתיתם, או הקאתם למשך פרק זמן של 15 דקות, ולעניין עישון נקבע כי יש להמתין 5 דקות.


ואין לתת לאיש לגרום לנו לסטות מהדבר העקרי יותר מכל, אין אנו בעד נהגים שיכורים המסכנים את יקירנו. חשוב לציין, כי האמור אינו בא במטרה לעודד נהיגה תחת השפעת משקאות אלכוהולים, המאבק הוא נגד הפעולות הלא חוקיות שהמשטרה נוקטת ואשר מובילה להרשעה של נהגים חפים מפשע, וזאת במטרה לתקן את החוק הדרוש תיקון כך שרק אלו שנהגו בשכרות יורשעו, ובאותו האופן יאפשר לנו כלים לדעת מתי מותר לנו לשתות ומתי לא.
החוק אגב מתעלם מהשוני הפיזיולוגי של משקל, מין משך הזמן שעבר מרגע השתייה וכו'


עודכן ב: 25/07/2013