למי מאתנו זה לא קרה? תחושת הכעס הזו שעולה מהבטן ועד הראש כאשר אנו מגלים כי פגעו בנו, רמסו אותנו, הטילו עלינו סנקציה כזו או אחרת מבלי שעשינו כל דבר רע המצדיק זאת?


כמה מכם שעמדו בסיטואציה והחליטו לעמוד על צדקתם, נתקלו בצבא הביורוקרטיה המונה בשורותיו פקידים ועוד פקידים המצוידים במבט אטום ובערמות של טפסים ובלוח הגדול המציג מספר תלת ספרתי שבמקרה רחוק מאוד ממספר התור שאתה מחזיק ביד.


תארו לעצמכם מצב בוא אתם מנהלים שגרת בוקר רגילה לחלוטין, נכנסים לאוטו ונוסעים לעבודה, ובדרך חזרה לרכבכם בסוף יום העבודה מגלים להפתעתכם דו"ח על השמשה, מתנה מהעירייה.


נוסיף למקרה שזה מקום החניה הקבוע שלכם, ושאין כל סימון המעיד כי המקום אסור לחניה, ובצמוד אליכם מכנים עוד שלושה רכבים שונים והרי שזה דבר שבשגרה.


שבדו"ח כתוב שחניתם בחלקו האחורי של המבנה, מקום האסור לחניה, רק שהחניה שלכם היא בחלקו הקדמי!!! הפקח, ככל הנראה טעה.

 

עכשיו.. לך תוכיח. תוציא את הטלפון, תצלם, תשלח מכתב, התשובה תגיע אליך במקרה הטוב תוך חודשיים שם יהיה כתוב שהמקרה בטיפול, הטיפול ימשך עוד חודש חודשיים כי יש עומס של פניות הדומות לשלך לעירייה כמובן.


ובתום ההמתנה , עם קבלת התשובה המיוחלת תגלה שהיא שלילית, ושעליך לשלם את הקנס.


כמה מעצבן? כמה שערורייתי? רובנו היינו מפסיקים כאן, מתעצבנים ומשלמים.


אבל אם נגיד לכם שבהליך נכון כאשר אדם מקבל דוח מוטעה לטענתו, היא להגיש בקשה לרשות המקומית לביטול הדוח, ועוד נגיד שהמשפט המנהלי קובע כי פקיד שלטון חייב לענות לפניה תוך 30 יום?


עם זאת, נציין כי כאשר הערעור לא מתקבל, "ידיו של האזרח כבולות. הוא אינו יכול לתבוע את הרשות המקומית בעניין הזה, ועליו לחכות עד שהרשות תתבע אותו (אם לא יישלם) לבית המשפט לעניינים מקומיים, אם מדובר בדוח חניה. בדיון בבית המשפט יוכל האזרח לטעון את כל טענותיו.


אז אם כבר קיבלתם החלטה להילחם אז הנה כמה טיפים בחינם:


• שמרו הכל מתועד.


• כדאי לשלוח כל פניה בדואר רשום, הכי טוב זה למסור את המכתבים באופן ידני, אם אפשר. רצוי לגשת לאותו גוף שלטוני, למסור לפקידים את המכתב, ולבקש מהם שיחתמו על טופס שיוכיח כי קיבלו את המכתב. כמובן שכדאי להכין כמה עותקים מראש.


• חשוב לשים לב בידי מי נמצא הטיפול באותו דוח: האם בידי העירייה, או בידי חברת גבייה חיצונית. אם העירייה לא מצליחה לגבות את כספי הקנס, היא מעבירה את הטיפול בדרך כלל לידי חברת גבייה חיצונית, שלה יש אינטרס לגבות את הכסף. לכן, רצוי לטפל בנושא כאשר הוא עדיין נמצא בידי העירייה, כדי שלא ייווצר מצב בו כמה בריונים דופקים על דלתך.


אולי מדינת ישראל עשתה כברת דרך רבה בכל הקשור למלחמה בביורוקרטיה בדרכים כאלו ואחרות, אבל רחוק היום שמלחמה זו תגיע לקיצה, וכל זמן שהיא עוד קיימת, אנחנו כאן לשירותכם.