רובנו מכירים את מושג הנגישות, בדרך כלל, באולמות הקולנוע או בבתי חולים, כאשר אנו רואים את הסמל של כיסא הגלגלים, אך נגישות היא הרבה מעבר לכך. הנגישות מתפרסת על כל תחומי החיים שלנו ולעיתים נוגעת לאנשים הקרובים לנו ביותר.


אז מהי בכלל נגישות?


נגישות היא שוויון בין אדם לאדם. נגישות היא החובה לאפשר לכל אדם להיות חלק מהחברה הישראלית, להיות שייך, להיות עצמאי ולהמשיך בחייו למרות מוגבלותו.


הגדרת המושג "אדם עם מוגבלות" נמצאת בחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, תשנ"ח-1998 והיא כלהלן: "אדם עם מוגבלות" - אדם עם לקות פיסית, נפשית או שכלית לרבות קוגניטיבית, קבועה או זמנית, אשר בשלה מוגבל תפקודו באופן מהותי בתחום אחד או יותר מתחומי החיים העיקריים.


נראה שכל אחד מכיר בסביבתו הקרובה לפחות אדם אחד העונה על הגדרה זו, בין אם הוא כבד ראיה או שמיעה, בין אם מוגבל בניידות, או אף אם נולד עם בעיה קוגניטיבית המגבילה את תפקודו באופן מהותי.


בשנת 1998 חוקק לראשונה בישראל "חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות", המכיל בתוכו עשרות סעיפים ותתי סעיפים המפרטים מהי מוגבלות וכיצד יש להיערך על מנת לאפשר לאנשים הסובלים מכך לחיות חיים תקינים, "נורמליים" ושווים ככל אדם.


ישנם סעיפים העוסקים בשוויון במקום עבודה, לרבות בקבלה לעבודה, סעיפים הנוגעים לביטוח, כאלה הנוגעים לנגישות במוסדות חינוך ואף בעבודות שירות כאשר בעל מוגבלות נאשם בפלילים.


הסעיף הראשון לחוק מבהיר את עיקרון היסוד אשר עליו מושתת החוק כולו וכלשון החוק "זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות ומחויבותה של החברה בישראל לזכויות אלה, מושתתות על ההכרה בעקרון השוויון, על ההכרה בערך האדם שנברא בצלם ועל עקרון כבוד הבריות".


יותר מ-20 שנה עברו מאז שחוקק חוק חשוב ונפלא זה, אך נראה כי למרות הסנקציות הקשות שמכיל החוק למפרים, עדיין אין הוא מיושם בכללותו, מה שמוביל במקרים מסוימים לאישור תביעות ייצוגיות המוגשות בסכומים של מאות מיליוני שקלים.


לאחרונה, באוקטובר 18, אף נכנסו לתוקף תקנות מחמירות ביותר הנוגעות לנגישות אתרי אינטרנט כך שיהיו מותאמים לבעלי מוגבלויות, תוך הבנה כי ציבור רחב של בעלי מוגבלויות מופלה לרעה עקב העובדה כי אתרי אינטרנט רבים אינם נגישים כראוי. התקנות החדשות מאפשרות לבעלי מוגבלויות תביעה ללא הוכחת נזק ובכך ניתנת אפשרות לתקן את העוול היומיומי שנגרם לציבור זה.


אין זה ידוע אם האמור בחוק לא מיושם עקב התעלמות התאגידים והרשויות או עקב חולשתו האינהרנטית של ציבור בעלי המוגבלויות בישראל ובכלל, אך על כלל הציבור להבין כי הזכות לשיוויון היא זכות חוקתית שחרוטה על דגלנו,מוצאת ביטוי ב"חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו" ועלינו לפעול יחד על מנת לתת הזדמנות שווה לכל אדם באשר הוא אדם.

 

מאת: עוז צמח, עו"ד