בית משפט השלום לתעבורה בעכו עסק לאחרונה בשאלת העונש הראוי לגבר שהורשע לאחר שהודה בביצוע עבירות של נהיגה בזמן פסילה, נהיגה ללא ביטוח ונהיגה כשרישיון הנהיגה פקע למעלה מ-12 חודשים.


לפי העובדות שפורטו בגזר הדין, בתאריך 29.1.18 האיש נהג ברכב פרטי כאשר הוא מודע לכך שהוא פסול מנהיגה בעקבות שני עונשי פסילת רישיון שהוטלו עליו במסגרת שני תיקי תעבורה. בתיק אחד הוטלה עליו פסילת רישיון למשך 10 חודשים ואילו בתיק השני נקבע כי רישיונו יפסל לתקופה של 24 חודשים.


התביעה ביקשה להטיל על הנהג עונש מאסר לתקופה של 20 חודשים תוך הפעלת המאסר המותנה לתקופה של 12 חודשים במצטבר. כמו כן, התביעה טענה שיש מקום להטיל על האיש עונש של פסילת רישיון לתקופה שלא תפחת מ-10 שנים, מאסר על תנאי, פסילה על תנאי וקנס גבוה.


עוד ציינה התביעה כי האיש נוהג משנת 1990 ויש לחובתו כ-60 הרשעות בתיקי תעבורה. כמו כן צוין כי רישיונו של הנהג פקע בשנת 2007 כאשר מקורה של הפסילה בתיק הנוכחי בשתי פסילות שהוטלו על הנהג במסגרת שני הליכים משפטיים נפרדים.


עונשי מאסר בפועל ופסילת רישיון לא הרתיעו את האיש מלהמשיך ולבצע עבירות תעבורה


התביעה טענה כי במקרה זה עונשי מאסר בפועל, עונשי מאסר מותנים ועונשי פסילת רישיון נהיגה לא הרתיעו את האיש מלשוב ולבצע עבירות תעבורה. לפיכך, התביעה ביקשה מבית המשפט להטיל על הנהג עונש ברף הגבוה של מתחם הענישה וציינה כי תסקיר שירות המבחן מצביע על מסוכנות גבוהה מצידו כאשר הוא לא מבין את חומרת מעשיו ואת פוטנציאל הסיכון שבהם.


מנגד, סנגורו של האיש טען כי הוא ביצע נסיעה קצרה ברכב כדי להזיזו מאחר שהפריע למשאית לפרוק סחורה. הסנגור הוסיף כי האיש לא ביצע עבירות תעבורה נוספות מאז שנת 2015 ומנסה מאז לתקן את דרכיו. לטענת הסנגור, מדובר באיש בגיל 50, נשוי ואב למשפחה מרובת ילדים אשר מסייע בפרנסת הוריו וסובל משלל בעיות רפואיות כולל לחץ דם, בעיות גב וסכרת.


עוד נטען כי עסק בבעלות האיש נקלע לקשיים פיננסיים במהלך תקופת הקורונה והפעלת המאסר המותנה שעומד לחובתו תהווה מהלומה קשה עבורו ועבור בני משפחתו. לפיכך, הסנגור ביקש להסתפק בהארכת עונשי המאסר המותנה שהושתו על האיש בתיקי תעבורה קודמים.


הנהג הביע חרטה על מעשיו וטען כי בחמש השנים האחרונות לא ביצע עבירות תעבורה


בדבריו בפני בית המשפט הנהג הביע חרטה על מעשיו, ציין כי הוא מסייע להוריו החולים ובחמש השנים האחרונות לא ביצע כל עבירת תנועה.


במסגרת ההליך הוגשו 2 תסקירים מאת שירות המבחן. בתסקיר הראשון מתאריך 14.2.21 צוין כי האיש הוא בגיל 48, נשוי ואב לשלושה אשר אינו עובד ונעזר בהוריו. עוד צוין בתסקיר כי לאיש קיימים גורמי סיכון משמעותיים לביצוע עבירות תעבורה בעתיד ולכן שירות המבחן לא המליץ על שיקום או חלופת ענישה. שירות המבחן ציין כי גורמי הסיכון במקרה זה הם עברו התעבורתי והפלילי המכביד של האיש, חומרת העבירות והנזקים הפוטנציאליים, מאפייני האישיות שלו וגישתו המצמצמת את חומרת מעשיו.


בתסקיר המבחן השני שנערך לאיש בתאריך 14.6.21 צוין כי הוא מקל ראש ביחס לביצוע עבירות בתחום התעבורה, לא לוקח אחריות על מעשיו ולא מבין את פוטנציאל הסיכון שבהם כמו גם את חומרתם. עוד צוין בתסקיר כי האיש הצהיר שהוא מעוניין בטיפול אך הדבר לא נעשה מתוך הכרתו בבעיה אלא כדי להימנע מעונש מאסר בפועל.


התנהגותו של האיש מסכנת את הציבור ומהווה זלזול בחוק ובהחלטות בית המשפט


השופטת ציינה כי עבירת נהיגה בפסילה נחשבת לאחת העבירות החמורות ביותר בפקודת התעבורה אשר המחוקק ראה לנכון להורות בגינה על עונש של 3 שנות מאסר. עוד נקבע כי התנהגותו של האיש מהווה זלזול בהחלטת בית המשפט ובחוק ואף מהווה סכנה ממשית לשלום הציבור ובטחונו.


השופטת ציינה כי עיון בגיליון ההרשעות של האיש מלמד שמדובר בגבר שעברו התעבורתי מכביד מאוד. צוין כי האיש נוהג משנת 1990 כאשר במרוצת השנים הוא צבר לחובתו 60 הרשעות תעבורה.


השופטת ציינה כי לאחר שעיינה בתסקירים של שירות המבחן, בחנה את טיעוני הצדדים ואת עברו התעבורתי והפלילי של האיש היא החליטה כי במקרה זה יש מקום להשית על האיש עונש מאסר בפועל. השופטת הוסיפה כי האיש נהג בזמן פסילה בפעם החמישית כאשר רישיון הנהיגה שלו פקע למעלה מעשור ובעברו מעורבות בתאונה קטלנית.


בסופו של דבר, השופטת החליטה להשית על האיש עונש של 20 חודשי מאסר בפועל, הפעלת מאסר מותנה לתקופה של 12 חודשים לריצוי באופן חופף והפעלת מאסר מותנה לתקופה של 8 חודשים לריצוי באופן חופף. כמו כן, השופטת פסלה את רישיונו של האיש לתקופה של 10 שנים והטילה עליו 12 חודשי מאסר מותנה שלא יופעל אלא אם הוא יבצע עבירה של נהיגה ללא רישיון נהיגה או נהיגה בזמן פסילה במשך 3 שנים.

 

יש לך שאלה?

פורום דוחות תנועה


יתרה מזאת, השופטת הטילה על האיש קנס בסך של 1,500 שקלים והתחייבות בסך 5,000 שקלים להימנע מהעבירות שבהן הורשע בתיק זה.


פל"א 12082-01-18