בית משפט השלום בהרצליה קיבל לאחרונה תביעת פיצויים שהגיש נהג משאית נגד מעסיקו לאחר שבמהלך יום עבודה אינטנסיבי שכלל העמסות ופריקות מרובות של המשאית הוא נחבל בגב ובירך. לאחר בחינת כלל העדויות והראיות השופטת קבעה כי המעסיק התרשל כלפי העובד בכך שלא הדריך אותו בדבר סיכונים בעבודה, לא פיקח באופן שוטף על עבודתו ולא ציוות לו עוזר שיסייע בפריקת המשאית ובהעמסתה.


נהג משאית בגיל 67 פרק והעמיס סחורה כבדה לבדו


לפי העובדות שפורטו בפסק הדין, נהג משאית בגיל 67 נסע לסניף של המעסיק ופרק שם 16 מדפים במשקל של 40-50 כל אחד. בהמשך הנהג נסע לסניף אחר של החברה שם העמיס על המשאית כ-40 משטחים במשקל שנע בין 200 - 400 קילוגרם לכל משטח וזאת במהלך שלושה סבבים. בכל סבב האיש העמיס בין 13 ל-14 משטחים, כאשר מרחק ההליכה מהקניון ועד המשאית הוא בערך 130 מטרים בכל כיוון. עוד צוין כי הנהג ביצע את העבודה לבדו וללא כל סיוע.


לפי גרסת הנהג, ביום האירוע לאחר שהבחין בכמות הסחורה הגדולה שהתבקש לפרוק ולהעמיס הוא התקשר למנהל התפעול וביקש ממנו שישלח תגבורת. המנהל הפנה אותו למנהל האזור האחראי אך הוא התעלם מפנייתו.


הנהג טען שמעולם לא קיבל הנחיות ביחס לעבודה בצוות


הנהג טען כי מעולם לא ניתנו לו הנחיות להיעזר בעובד נוסף לצורך שינוע של סחורה כבדת משקל. לטענת הנהג, לאחר התאונה הוא סבל מכאבים עזים אך מכיוון שחשש כי יפוטר מהעבודה, הוא המשיך לעבוד. לגרסתו לאחר יומיים נוספים של עבודה הוא קרס, סבל מכאבים ונותר מרותק למיטתו. האיש הגיש גם תצהיר עדות ראשית של אשתו שהצהירה כי ביום התאונה הוא הגיע לביתו כשהוא כאוב וסיפר לה שגרר משא כבד בעבודה ונפצע.


מנגד, המעסיק טען כי העובד לא דיווח על תאונה ביום שלטענתו היא אירעה לו ורק לאחר מספר שבועות הוא סיפר שהוא סובל מכאבים ויצא לחופשת מחלה. המעסיק טען כי במסגרת תפקידו של הנהג בחברה הוא נדרש להעמיס משטחים אל המשאית וממנה לחנויות וכן למסור חבילות.


המעסיק טען שהעבודה מתבצעת בצוותים והנהג ידע זאת


המעסיק טען כי מלאכת פינוי המדפים אינה מבוצעת על ידי אדם אחד מאחר שכל מדף שוקל בין 50 - 100 קילוגרם. המעסיק הוסיף כי העבודה אמורה להתבצע בצוותים וציין כי הנהג ידע זאת.


לאחר סקירת כל העדויות והראיות השופטת קבעה כי התאונה אכן אירעה לנהג במהלך יום עבודה עמוס ומאומץ במיוחד, כאשר הוא נדרש להעביר סחורות כבדות בעצמו וללא כל סיוע, ולמרות שביקש עזרה מהמעסיק הוא זכה להתעלמות.


המעסיק צריך לפקח על דרך ביצוע העבודה


השופטת ציינה כי המעסיק מחויב לדאוג לצוות עובדים מיומן לצורך ביצוע העבודה, להנהיג שיטת עבודה מתאימה ולפקח בצורה יעילה על אופן ביצוע העבודה. השופטת קבעה כי במקרה זה קיימת חובת זהירות של המעסיק כלפי הנהג מאחר שהתאונה אירעה במסגרת הסיכונים של העובד בביצוע העבודה כפי שהגדיר אותה המעסיק.


השופטת קיבלה את גרסת העובד שלפיה הוא לא קיבל כל הדרכה מהמעסיק ביחס לאופן ביצוע העבודה ולכללי עבודה בצוות במקרה הצורך. עוד נקבע כי החובה למסור לעובדים מידע עדכני ביחס לסיכונים הקיימים בעבודה ולספק להם הדרכות בכל הקשור למניעת סיכונים והגנה מפניהם היא חובה גורפת לנקוט בכל האמצעים הסבירים כדי לוודא שהעובדים יוכלו לבצע את העבודה בתנאי בטיחות אופטימליים.


המעסיק התרשל כלפי העובד ויפצה אותו בגין הנזק שנגרם לו בעקבות התאונה


השופטת קבעה שהמעסיק התרשל בכך שלא מסר מידע בנושא סיכונים בעבודה ודרך מניעתם, לא העביר לעובדים הדרכות ביחס לכללי עבודה בטוחה ולא פיקח באופן שוטף על בטיחות בעבודה של הנהגים. התרשלות המעסיק באה לידי ביטוי בכך שבים התאונה הנהג שובץ לבדו במשאית ללא כל עזרה וזאת למרות גילו המבוגר. לפי קביעת השופטת התנהלות המעסיק חרגה מסטנדרט התנהגות של מעסיק סביר וחריגה זו הייתה הגורם לתאונה. עוד נקבע כי המעסיק היה צריך לצפות כי בעקבות התנהלותו תתרחש תאונה וייגרם נזק לעובד.


בסוגיית האשם התורם השופטת ציינה כי הוכח שהנהג נדרש לבצע את העבודה לבדו ולמרות שביקש עזרה, לא קיבל מענה. השופטת קבעה כי הנהג היה צריך לנקוט במשנה זהירות עקב גילו המבוגר והבעיות האורטופדיות שלו. לפיכך, השופטת קבעה לנהג אשם תורם בשיעור של 10%.


השופטת קבעה כי נכותו התפקודית של הנהג היא בשיעור של 15.9%


מומחה בתחום האורטופדי שמונה על ידי בית המשפט בדק את הנהג וקבע לו 20% נכות בגין בעיות בגב התחתון כאשר מחצית מהנכות יוחסה למצב רפואי קודם. הרופא קבע לאיש גם 20% נכות במפרק ירך ימין אך כאן ייחס שני שליש מהנכות למצב רפואי קודם. סך הכל נקבע כי האיש סובל מנכות בשיעור של 15.9% כתוצאה מהתאונה, כאשר השופטת קבעה גם את נכותו התפקודית של הנהג בשיעור של 15.9%.


יש לך שאלה?

פורום תאונת עבודה


בסופו של דבר, השופטת קבעה כי המעסיק יפצה את הנהג בסך של 188,248 שקלים עבור כאב וסבל, הוצאות רפואיות, עזרת הזולת והפסדי פנסיה. כמו כן נקבע כי המעסיק ישלם לנהג שכר טרחת עורך דין בסך של 28,240 שקלים והוצאות.


ת"א 8345-02-17