בית המשפט בקריות עסק לאחרונה בשאלת העונש הראוי לגבר בגיל 29 שהתגורר עם אימו, איים עליה ברצח, השליך לעברה בקבוק וסכין ואף חנק אותה עד שהתקשתה לנשום. לאחר שבחן את כלל העדויות והראיות השופט קבע כי מעשיו של האיש היו חמורים ופוטנציאל הנזק שלהם היה משמעותי אך למרבה המזל לא התממש. על כן גזר על האיש עונש מאסר בפועל למשך תקופה של 10 חודשים ועונש מאסר על תנאי למשך שישה חודשים.


גבר ניסה לחנוק את אימו לאחר שסירבה לתת לו כסף לרכישת סמים


לפי העובדות שפורטו בגזר הדין, בתאריך 8.5.22 גבר שביקש מאימו 1,000 שקלים לצורך רכישת סמים ונתקל בסירוב, החל לחפש בארונות המטבח בדירתה, נטל לידיו בקבוק מים והשליך אותו לעברה מבלי שפגע בה. בהמשך אף איים על אימו ברצח וניסה לתקוף אותה בכך שהשליך לעברה סכין מטבח. בתגובה האם זזה ממקומה והתקשרה למשטרה, אז נעל האיש את דלת הבית ואמר לה שלא תצא מביתה.


עוד צוין בגזר הדין כי בתאריך 7.5.22 האיש איים על אימו כי יהרוג אותה על רקע סירובה לתת לו כסף לרכישת סמים. האיש ניגש לאימו ששכבה באותה העת במיטתה, אחז בחוזקה בצווארה, חנק אותה והרפה מאחיזתו רק כאשר החלה להתקשות בנשימה. נוסף על כך צוין כי במועד אחר האיש אחז בידה של אימו, צבט אותה וגרם לסימן על ידה.


האיש מוכר למערכת הפסיכיאטרית משני אשפוזים ומבדיקות קודמות


בעניינו של האיש התקבלה חוות דעת פסיכיאטרית בה צוין כי האיש מוכר למערכת הפסיכיאטרית משני אשפוזים ומבדיקות קודמות. צוין כי בשנת 2017 הוא אובחן כסובל ממצב פסיכוטי חריף ומהתנהגות מסוכנת ועל כן אושפז בכפייה. כמו כן צוין כי בשנת 2020 הוא אושפז בהסכמה ואובחן כלוקה בסכיזופרניה.


התביעה טענה כי האיש איים על אימו, תקף אותה וגרם לה לחבלה. על כן, התביעה ביקשה לקבוע לאיש מתחם עונש שנע בין 18 חודשי מאסר בפועל ועד ל-36 חודשי מאסר בפועל. התביעה ביקשה להשית על האיש עונש מאסר בפועל למשך 22 חודשים כמו גם עונש מאסר מותנה, התחייבות וקנס.


הסנגור טען כי האיש הביע חרטה וקיבל אחריות על מעשיו


הסנגור של האיש טען כי החבלה שגרם האיש לאימו היא קלה יחסית וכי הוא הודה בהזדמנות הראשונה, הביע חרטה וקיבל אחריות למעשיו. כמו כן נטען כי למרות העובדה שהאיש כשיר לעמוד לדין יש להתחשב במצבו הנפשי ובכך שהוא סובל ממחלת נפש פעילה אשר בגינה אף הוכר כנכה מטעם המוסד לביטוח לאומי. הסנגור ביקש לקבוע את עונשו של האיש בתחתית מתחם הענישה ולהסתפק בתקופת מעצרו בלבד.


בדבריו האחרונים לבית המשפט האיש תיאר את מערכת היחסים שלו עם אימו, ציין שאין בכוונתו לפגוע בה והוסיף כי הוא דואג לה.


פגיעה חמורה בערכים המוגנים לנוכח איומי הבן ועוצמת האלימות שהפעיל כלפי אימו


השופט ציין כי מעשיו של האיש היוו פגיעה בגופה ובשלוות נפשה של האם כאשר במקרה זה מדובר בפגיעה חמורה בערכים המוגנים לנוכח איומי הבן, עוצמת האלימות שהפעיל כלפי אימו והחבלה שנגרמה לה. השופט הוסיף כי לא מדובר באירוע נקודתי אלא ברצף של אירועים.


לאחר שסקר פסיקה רלבנטית השופט קבע כי במקרה זה מתחם העונש ההולם עבור האיש נע בין 8 חודשי מאסר בפועל לבין 24 חודשי מאסר בפועל. לצורך קביעת העונש השופט התחשב בגילו הצעיר של האיש, בעברו הנקי, בחלוף הזמן מאז ביצוע העבירות, במצבו הנפשי ובפגיעה שעונש מחמיר יגרום לו.


עם זאת, השופט ציין כי במקרה זה אין להתעלם מהיעדרם של סיכויי שיקום ומכך שהאיש לא קיבל טיפול לפני המעצר ועל כן אפשרי שלא יטפל בעצמו גם בעתיד, ובכך יהווה סיכון לסובבים אותו. על כן ובהינתן כלל הנתונים הרלבנטיים שעמדו בפניו, השופט החליט למקם את עונשו של האיש קרוב לתחתית של מתחם הענישה.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי


לאחר ששקל את מכלול השיקולים שמצד אחד תומכים בהחמרה עם האיש ומצד שני בהקלה עימו, השופט הטיל עליו עונש של 10 חודשי מאסר בפועל, מאסר על תנאי למשך תקופה של 6 חודשים שלא יופעל אלא אם יבצע עבירת אלימות פיזית במשך שנתיים.


ת"פ 35304-05-22