עברתם טסט? מזל טוב. מעכשיו מבחינת המדינה אתם "נהג חדש". כלומר, אתם רשאים לנהוג, אבל עדיין במעין תקופת מבחן תחת עינה הפקוחה של המדינה. זהירות, אם תעברו עבירות תנועה, משטרת התנועה ובתי המשפט עלולים להתייחס אליכם בחומרה יתרה. התוצאה: רשיון הנהיגה שלכם עלול להיפסל וייתכן שתיאלצו לעבור תיאוריה וטסט מחדש. מה הן הדרישות החלות עליכם כנהג חדש, אילו מגבלות חלות עליכם ומאילו עבירות תצטרכו להיזהר במיוחד – אלו הן כמה מהשאלות שעליהן נבקש להשיב בשורות הקרובות.

 

ככל שהנהג החדש הוא מתחת לגיל 24, עליו לנהוג עם מלווה במשך שישה חודשים. אם הוא בן יותר מ-24 הוא פטור מכך.

 

מי מוגדר כנהג חדש?


כל נהג שעובר טסט יוגדר בשנתיים הראשונות כנהג חדש. כתוצאה מכך, הוא יצטרך לעמוד בדרישות שונות ובכלל זה לנהוג בצמוד למלווה, להימנע מביצוע של עבירות תנועה חמורות ועוד.

 

מיהו המלווה ומהו תפקידו?


המלווה הוא נהג ותיק שנדרש להצטרף אל הנהג החדש. המלווה חייב לשבת בכיסא שלידו. ככל שהנהג החדש הוא מתחת לגיל 24, עליו לנהוג עם מלווה במשך שישה חודשים. אם הוא בן יותר מ-24 הוא פטור מכך.

 

בפרק הזמן השני של תקופת הליווי, לאחר שלושה חודשים, נדרש המלווה להצטרף אל הנהג החדש רק בלילה, בין 21:00 בערב ו-6:00 בבוקר.

 

מתי על המלווה להתלוות אל הנהג החדש?


בפרק הזמן הראשון של תקופת הליווי, שנמשך שלושה חודשים, נדרש המלווה להצטרף אל הנהג החדש כל אימת שהוא עולה על הכביש. בפרק הזמן השני של תקופת הליווי, לאחר שלושה חודשים, נדרש המלווה להצטרף אל הנהג החדש רק בלילה, בין 21:00 בערב ו-6:00 בבוקר.

 

האם המלווה יכול להיות שיכור בעת ליווי נהג חדש?


מלווה בשום אופן איננו יכול להיות שיכור בזמן נסיעתו עם הנהג החדש. אם הוא יימצא שיכור באותה עת, הוא יעמוד על כך לדין, ובנוסף נגד הנהג החדש יוגש כתב אישום על נהיגה ללא ליווי.

 

נהג חדש מוגבל במספר הנוסעים שמותר לו להסיע. אם הוא בן פחות מ-21, אסור לנהג חדש להסיע ברכב יותר משני נוסעים ללא מלווה.

 

באילו דרישות על הנהג החדש לעמוד בתקופת הליווי?


הנהג החדש צריך לצבור בתקופת הליווי 50 שעות נהיגה עם מלווה, כאשר 20 מתוכן צריכות להיות בתוך העיר, 15 נוספות צריכות להיעשות בדרך בינעירונית ועוד 15 שעות נהיגה צריכות להיות בלילה.

 

מה קורה למי שסיים את תקופת הליווי?


מי שסיים את תקופת הליווי נדרש להצהיר על כך ולמלא מספר פרטים. לאחר מכן הוא יוכל לנהוג ללא מלווה, ובפרט שחלפה חצי שנה ממועד מעבר הטסט.

 

בתי המשפט מתייחסים בחומרה יתרה לעבירות תנועה של נהגים חדשים ומטילים עליהם עונשים קשים לצורכי הרתעה.

 

מה חייב נהג חדש לעשות?


קודם כל, הוא חייב לתלות על השמשה האחורית של כלי הרכב שבו הוא נוהג שלט "נהג חדש" כדי לזהות אותו בפני יתר הנהגים על הכביש. בנוסף, נהג חדש מוגבל במספר הנוסעים שמותר לו להסיע. אם הוא בן פחות מ-21, אסור לנהג חדש להסיע ברכב יותר משני נוסעים ללא מלווה.

 

כאשר הוא נוהג עם מלווה, יכול הנהג החדש להסיע מספר נוסעים, על פי המותר ברכב. מגבלת הסעת הנוסעים תפוג כאשר יגיע הנהג החדש לגיל 21 או כשתסתיים תקופת הנהג החדש.

 

כיצד מתייחסות הרשויות לעבירות תנועה של נהגים חדשים?


הרשויות מתייחסות בחומרה יתרה לעבירות תנועה שמבצעים נהגים חדשים, גם אם מדובר בעבירות קלות יחסית. ככל שמדובר בעבירה חמורה יותר והנהג החדש מוזמן לקצין משטרה טרם החלטה בדבר פסילת רשיונו, נהלי המשטרה מחייבים לפסול את רשיונו של הנהג החדש לפרקי זמן משמעותיים. גם בתי המשפט מתייחסים בחומרה יתרה לעבירות תנועה של נהגים חדשים ומטילים עליהם עונשים קשים לצורכי הרתעה.

 

אם רשיונו של נהג חדש נפסל לתקופה של שלושה חודשים ויותר, הוא יידרש, מעבר לבחינת תיאוריה נוספת, לעבור שוב טסט, ותקופת הנהג החדש תוכפל.

 

האם קיימות עבירות שמהן צריך נהג חדש להיזהר במיוחד?


בהחלט. קיימות עבירות שנחשבות חמורות במיוחד מבחינת נהג חדש והן טומנות בחובן סנקציות קשות כנגדו. אלו כוללות עבירות שגורמות לתאונה שבה נפגע אדם, נהיגה ללא ליווי, עקיפה שלא כחוק, עבירות מהירות, אי מתן זכות קדימה, נהיגה ללא רשיון, נהיגה תחת השפעת אלכוהול או סמים, אי מתן עזרה לנפגע בתאונת דרכים ואי דיווח עליה ועוד.

 

מהן הסנקציות שמוטלות על נהג חדש בעבירת תנועה חמורה?


נהג חדש שהורשע בביצוע אחת מעבירות התנועה שהוזכרו עלול להיות מחויב בביצוע בחינת תיאוריה נוספת, ותקופת הנהג החדש שלו עלולה להתארך לשנתיים נוספות. מעבר לכך, אם רשיונו נפסל לתקופה של שלושה חודשים ויותר, הוא יידרש, מעבר לבחינת תיאוריה נוספת, גם לעבור שוב טסט, ותקופת הנהג החדש תוכפל. בנוסף, אם הנהג החדש מורשע בנהיגה בשיכרות או מבצע תאונה שאדם נפגע בה בצורה רצינית, הוא יופנה לביצוע בדיקות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים.

 

 

אתה נהג חדש והוזמנת לבית המשפט? חיוני שתהיה מלווה בעורך דין מיומן ובעל ניסיון. האחרון ישפר באופן משמעותי את סיכוייו להיחלץ מכתב האישום או להפחית את העונש.

 

נעצרתי על ידי משטרת התנועה – מה עלי לעשות?


נהג חדש שנעצר על ידי משטרת התנועה או מזומן לבית המשפט חייב להיוועץ בעורך דין טרם חקירתו. ככל שהנהג מזומן לבית המשפט, חיוני שיהיה מלווה בעורך דין מיומן ובעל ניסיון. האחרון ישפר באופן משמעותי את סיכוייו להיחלץ מכתב האישום או להפחית את העונש.

 

* הכותב, בעל עבר של 30 שנה בתפקידי חקירות, מודיעין ותעבורה במשטרה, מתמחה במשפט פלילי ובדיני תעבורה, ובעל ניסיון רב בייצוג נאשמים בבתי הדין לתעבורה.