משפחה חרדית הכוללת שני הורים וארבעה ילדים זכתה השבוע בבית משפט השלום בתל אביב יפו בפסק דין נגד חברת תעופה ישראלית, לאחר שטיסתם מצרפת לישראל בוטלה והם נאלצו לשהות בחו"ל במשך סוף שבוע שלם. המשפחה, שהדגישה שהיא שומרת מצוות ואינה יכולה לטוס בשבת, הוטסה לישראל רק ביום ראשון בצהריים, כ-60 שעות לאחר מועד הטיסה המתוכנן.
בית המשפט חייב את חברת התעופה לשלם 43,211 שקלים, כולל פיצויים לדוגמה בגין אי מתן הטבות לנוסעים. השופט דחה את טענת החברה שלפיה העיכוב נבע מתקלה בלתי צפויה בגלגל המטוס, וקבע שהחברה ידעה מראש על התקלה הצפויה אך לא נערכה למנוע אותה.
מדוע חל העיכוב המשמעותי בטיסה, והאם ניתן היה למנוע אותו?
בני המשפחה הזמינו טיסה מצרפת לישראל בשנת 2022, שהייתה אמורה לצאת ליעדה ביום שישי לפנות בוקר. הם הגיעו לשדה התעופה כשלוש שעות לפני ההמראה, ורק במהלך הצ'ק אין הודיעו להם על עיכוב בטיסה. בשלוש לפנות בוקר התברר שהטיסה בוטלה לחלוטין, ללא נציג מטעם החברה שיוכל למסור פרטים בסיסיים או להסביר להם את זכויותיהם.
הטיסה החלופית הראשונה שהציעה החברה יצאה רק ביום שישי בשעה 21:30, יותר מ-21 שעות לאחר מועד הטיסה המקורית. המשפחה שומרת המצוות סירבה לעלות על טיסה זו ולכן לבסוף טסה לישראל רק ביום ראשון בבוקר, כ-60 שעות לאחר המועד המתוכנן.
תקלה טכנית לא צפויה או אירוע שניתן היה לצפותו מראש?
חברת התעופה טענה שהעיכוב נבע מתקלה טכנית לא צפויה בגלגל מטוס, ושמדובר בנסיבות שלא היו בשליטתה. החברה הסבירה שהתקלה התגלתה בטיסה אחרת שיצאה יומיים קודם לכן, וטענה שעשתה כל שביכולתה להקל על הנוסעים וספגה הוצאות ונזקים בעקבות זאת. היא הדגישה שמטוסי החברה טסים גם בשבתות, ועל הנוסעים היה לצפות שטיסה חלופית תהיה במהלך השבת.
ואולם, השופט קבע שהתקלה דווקא הייתה צפויה מראש. מעדותו של מנהל האחזקה בחברה עלה שאורך חיי גלגל הוא בממוצע 300 נחיתות, וכי הגלגל שבו התגלתה התקלה עבר כבר 275 נחיתות. מהעדות התברר שהחברה כלל לא נערכת מראש לתקלות מהסוג הזה, אלא רק ממתינה לתקלה ומטפלת בה לאחר שהתרחשה.
מסיבה זו קבע השופט שאין מדובר בנסיבות מיוחדות שלא היו בשליטת החברה, כפי שדורש החוק, אלא באירוע צפוי שהחברה בחרה שלא להיערך אליו מראש.
נוסף על התקלה הטכנית, השופט קבע שהחברה הפרה את חובת היידוע שלה כלפי הנוסעים בהתאם לחוק שירותי תעופה. החוק מחייב את חברות התעופה ליידע נוסעים על זכויותיהם במקרה של ביטול טיסה. החברה לא הציגה שום מסמך או ראיה לכך שהציבה שלטים מתאימים, ולא היה נציג מטעמה במקום. כשבני המשפחה ניסו לשלוח הודעה לחברה, השיב להם מענה אוטומטי כי המוקד סגור עד יום ראשון.
האסמכתא הראשונה לתקשורת בין החברה למשפחה לאחר ביטול הטיסה היא כ-14 שעות לאחר מועד ההמראה. ההודעה הרשמית בדואר אלקטרוני נשלחה רק במוצאי שבת, כ-32 שעות לאחר מועד הטיסה המקורי.
המשפחה נאלצה להסתדר בכוחות עצמה במהלך השהייה בצרפת. פקיד של שדה התעופה מסר הודעה בשם החברה כי הנוסעים ילונו במלון עד צהרי יום שישי, אך כשהמשפחה הגיעה למלון הם גילו שיש רק חדר אחד פנוי. ארבעת הילדים ישנו במיטה אחת ואילו ההורים ישנו על הרצפה. רק ביום שישי בצהרים יצרה החברה קשר עם המשפחה והודיעה שיוכלו להשתכן במלון עם אוכל כשר.
מהם רכיבי הפיצויים שהוטלו על החברה וכיצד נקבע גובה הפיצויים?
השופט חייב את חברת התעופה בשלושה רכיבי פיצוי - החזר הוצאות בסך 6,491 שקלים עבור הוצאות בגין לינה, מזון ומוניות במהלך השהייה בצרפת, פיצוי סטטוטורי בגין ביטול הטיסה בסך 12,720 שקלים, וכן פיצויים לדוגמה בסך 24 אלף שקלים - 4,000 שקלים לכל נוסע, וזאת בשל העובדה שהחברה לא נתנה הטבות לנוסעים בניגוד להוראות החוק.
יש לך שאלה?
מימוש זכויות נוסעים עקב עיכוב בטיסה או עקב ביטול טיסה
סכום הפיצויים הכולל נקבע על סך 43,211 שקלים, וכן הוטל על החברה לשלם לבני המשפחה 7,500 שקלים בגין הוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין.
ת"א 8509-05-23



