סירוב מהו: מהם משמועויותו:

 

 

זיכוי מעבירה של סירוב למתן בדיקת דם:. עפ"ת 09-11-30471

 

 

פסק דין מיום 21/2/10, כבוד השופטת נוגה אוהד בית משפט מחוזי מרכז.

 

 

 

בית משפט שלום לתעבורה הרשיע את הנאשם בעבירות של נהיגה בקלות ראש, ובנהיגה בשיכרות עקב סירוב לביצוע בדיקת אלכהול (בדיקת דם), על הנאשם נגזרו עונשים קשים לרבות קנס מ"ע ופסילה בפועל לתקופה של 4 שנים.

 

 

הנאשם ערער על הכרעת הדין וגזר הדין ובית משפט המחוזי זיכה אותו מעבירת השיכרות/ סירוב ובעסותו כן בחן באופן עקרוני את סוגית הסירוב ומהם המבחנים לביצוע.

 

 

בית המשפט המחוזי קיבל את טענת סניגורו של המערער וקבע כי גם עם נתבקשה מאדם בדיקת דם הרי שאם במהלך טיפולו תתבצע בשלב זה הוא אחר בדיקה על ידי רופא או אחות המוסמכים לכך אזי אין צורך בבדיקה דם ספציפית. לפיכך אף עם לא ניתנה בדיקת דם באופן מידי לפי דרישת שוטר אין הדבר מהווה סירוב בנסיבות העניין.

 

 

בית המשפט המחוזי קבע כי לאדם זה או אחר אין שליטה על זמני לקיחת דם כאשר הוא שכוב במיטה ממתין להמשך טיפול רפואי בהיותו זמן לא ארוך לאחר תאונת דרכים, כאוב, חבול וחולה... עם שוטר לא מוכן להמתין ואצה לו הדרך למרות שבדיקת דם תבוצע על ידי אחות או רופא הרי שלא בוצעה עבירת הסירוב למתן בדיקת דם.

 

 

מכאן שעקרון אותו מבסס בית המשפט המחוזי הוא שסירוב הינו פעולה מודעת ומתמשכת ומקרה בו בדיקת דם תבוצע תוך כדי מתן טיפול לא טיפול לגדר סירוב אף עם לא ניתנה לפי דרישת השוטר באופן מידי. כבוד השופטת מציינת כי אילו היה השוטר ממתין לאחות הלוקחת דמים, הסיטואציה הייתה שונה.

 

 

בהתאם לאמור לעיל מצא בית המשפט לזכות את הנאשם מעבירת הסירוב/ שיכרות שכן בהעדר הסירוב אין אינדיקציה להיות המערער שיכור, כמו כן, נוכח העובדה כי התאונה הייתה זמן קצר לאחר רכישת המשקאות ( מס' דקות)... ואפילו בהנחה ששתה אזי ההשפעה אינה מידית...

 

 

בית משפט המחוזי החליט לזכות, כאמור, את המערער מעבירת הסירוב, הרשיעו בעבירת נהיגה בקלות ראש בלבד וקיצר את עונשו ל- 6 חודשי פסילה במקום 48 חודשי פסילה (העונש שהוטל בבית משפט שלום לתעבורה ).

 

 

 

שמיר @ ליברמן- משרד עורכי דין

 

ליאור ליברמן, עו"ד