נתפסת ע"י ניידת התנועה ולאחר שנבדקת במכשיר "ינשוף", נמצאת כמי שאחוז האלכוהול בגופו עולה על המותר בחוק? נלקח ממך הרישיון וזומנת לשימוע בפני קצין? מה עליך לעשות, אתה שואל? בשביל זה אנחנו כאן.

 

סעיף 47 (2) לפקודת התעבורה קובע כי: "היה לשוטר יסוד סביר להניח כי נהג עבר לעיניו עבירה מן העבירות המפורטות בתוספת הרביעית, או כי בשל עבירה שעבר הנהג אירעה תאונת דרכים שבה נהרג אדם או נחבל, או ניזוק רכוש, רשאי השוטר לדרוש מהנהג להילוות אליו אל קצין משטרה או ליטול ממנו את רישיון הנהיגה שלו".

 

על פי התוספת הרביעית לפקודת המשטרה, קצין רשאי לפסול נהג אם עבר על עבירה של נהיגה בשכרות לפי תקנה 26(2) לתקנות התעבורה.

 

חשוב לדעת כי על הקצין להיות בדרגת מפקח (שני כוכבים) ומעלה ואין סמכות לקצין שדרגתו פחותה מזו לערוך שימוע ולפסול פסילה מנהלית.

 

למעשה יש בפנייך שתי מטרות בהגיעך לשימוע בפני הקצין, האחת, היא לוודא כי רישיון הנהיגה שלו לא יישלל ל - 30 ימים, והשנייה, והחשובה לא פחות היא לנסות לשכנע את הקצין שלא יחליט על איסור מנהלי על שימוש ברכב בו נתפס הנהג, שמשמעותו היא לקיחת הרכב ע"י המשטרה למגרש במשך 30 ימים על חשבון הנהג.

 

הנושא של לקיחת הרכב הוא כאוב במיוחד, כאשר מדובר ברכב שאינו של הנהג, ושמשמש את המשפחה ו/או את החבר ו/או את הבוס שלך, שאז אתה עומד במצב מאד מביך מול אותו אדם שהשאיל ו/או נתן לך את הרכב באותו לילה גורלי בו נתפסת ע"י ניידת המשטרה.

 

חשוב לציין כי בשנתיים האחרונות חלה החמרה במדיניות המשטרה בעניין זה, בעקבות תאונות הדרכים הקטלניות שאירעו בכבישי הארץ, וכיום הסיכויים בשימוע נמוכים יחסית ודי קשה לשכנע את הקצין מדוע לא לפסול את הרישיון ומדוע לא לקחת את הרכב, שכן מטרת הפסילה המנהלית היא לצמצם את מידת "מסוכנותו" של הנהג.

 

ההחלטה בשימוע כפופה לשיקול דעתו של הקצין, ובהינתן נימוקים מיוחדים ומשכנעים, ייעתר לעיתים, הקצין לבקשת הנהג, להימנע משלילת הרישיון ולקיחת הרכב.

 

נימוקים טובים יכולים להיות קשורים לעברו התעבורתי של הנהג, לכמות האלכוהול בדם (במידה וזו גבולית), למשקל גופו של הנהג, למחלות בדרכי העיכול, אנמיה וכו', שיש לנהג וכיוצ"ב טיעונים הנוגעים לבריאותו של הנהג.

 

 

באשר לרכב, טיעונים טובים יכולים להיות טיעונים הנוגעים לעצם היותו של הרכב רכב יחיד במשפחה, מצב בריאותי קשה של אחד מבני הבית, רכב הכרחי לעבודה מיוחדת וכו'.

 

לאחרונה, הצליח משרדנו להשיב הן את רישיון הנהיגה והן את הרכב, לנהגת צעירה, ששתה כוס יין אחת בלבד, ואשר סובלת מאנמיה ומשקל נמוך, ושתוצאת ה"ינשוף" הייתה גבולית מאד.

 

כמובן, שמאמר זה אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי בנוגע למקרה הפרטני, וכמובן שכל מקרה יבחן לגופו, ועל כן, במידה וזומנת לשימוע בפני קצין משטרה רצוי כי תיוועץ בעו"ד טרם הגיעך לשימוע. בהצלחה!