עשה ואל תעשה - הכללים למעורב בעבירת תנועה

מאת: עו"ד אנושי אלי, מומחה לדיני תעבורה, ממשרד אנושי ושות'

1. זיהיתם את השוטר מסמן לכם לעצור – אל תנסו להתחכם, צייתו לשוטר ועצרו בצד ובמקום בטוח, זכרו שלעיתים מקרה פעוט שיכול להסתיים אף ללא דו"ח יהפוך לאי ציות לשוטר, שיגרור אחריו הזמנה לדין וסכנת פסילה ממושכת, באם תנהגו אחרת.

2. השוטר ניגש אליכם, שמרו על קור רוח, ופקחו אוזניים, זכרו שלא תמיד השוטר בטוח לחלוטין שעברתם את העבירה, לעיתים יש לו ספקות, שימו בעיקר דגש למשפטי פתיחה כמו "אתה יודע למה עצרתי אותך ?" – ברור שתשובה בנוסח "כי עברתי באור אדום" תחרוץ את גורל המפגש לחומרה, שכן לא רק שהשוטר יהיה בטוח שביצעתם את העבירה אלא גם הודאתם באשמה.
מנגד תשובה בנוסח "אין לי מושג ! אני בטוח/ה שנהגתי בזהירות ולא ביצעתי כל עבירה !" – יתכן ותעזור לכם הרבה יותר.

3. השוטר מבקש את רשיונות נהיגה ורכב, תעודת ביטוח, שוב זה לא הזמן להתחכם ולנסות לשנות זהות, תחילה השוטר יכול לזמן אותכם להציג מסמכים בתחנה ועובדה הרבה יותר גרועה (למנסים להתחמק...) היא במרבית הניידות ישנו מסוף ובו ניתן לברר באופן מידי פרטים לגבי הרכב, או בעליו מסוף שיכול לשמש לזיהוי אישי באופן מהיר דרך הפרטים שתימסר. באם הפרטים שתמסרו שגויים, מרבית הסיכויים הם שהשוטר יגלה זאת, ותובלו לתחנת המשטרה לזיהוי.

4. השוטר מאשים אותכם בעבירת תנועה, שחזה בה במו עיניו, והדבר נדמה למקרה אבוד – לא כך הדבר, לדוגמה, נניח שמדובר באי מתן זכות קדימה על פי תמרור לרכב חולף, שהשוטר הבחין בו מעמדה צדדית. בזמן שהשוטר בוחן את המסמכים, הביטו למקום הארוע, האם בכלל יש תמרור? האם הרכב המעורב עצר?, האם מבנה הצומת מאפשר זווית ראיה?, אולי יתכן ומדובר בכלל ברכב אחר שנהג לפניכם וביצע את העבירה?, באם מחליטים להודות, זאת פרשה נפרדת. אבל באם הדבר אינו מתקבל על דעתכם, ציינו זאת במפורש ובאופן מידי לשוטר.

5. השוטר רושם את הדו"ח, זכרו כי זכותכם למסור את תגובתכם לאישום, זכותכם שהשוטר ירשום תגובה זו במקום המיועד לכך וכבר נקבע לא אחת בפסיקת בית המשפט, שמדובר בחובה של השוטר לרשום את גרסתכם – אין כל ספק שמה שלא יופיע בתגובת הנהג, יחשב כהמצאה מאוחרת וכגרסה כבושה, שהומצאה לצורכי התגוננות מהעבירה ללא כל קשר למציאות בשטח.
6. השוטר מבקש לחתום על הדו"ח – אל פחד, אך שימו לב שמדובר באישור כי קיבלתם את עותק הדו"ח ואין מדובר בהודאה באשמה, שכן גם אם לא תחתמו על הדו"ח השוטר יעניק לכם אותו כלאחר כבוד.

7. באם יש צורך בכך, מיד לאחר קבלת הדו"ח, צלמו את זירת הארוע (אזכיר שרוב מכשירי הטלפון הנידים מצוידים במצלמות), ה"קלישאה" הידועה שתמונה אחת שווה 1,000 מילים מעולם לא היתה נכונה יותר ואין כמו הוכחה מצולמת שמזוית הראיה של השוטר לא ניתן היה להבחין בקטע הדרך המדובר, או בבעיות עקב סנוור משמש או בתמרור מוסתר לחלוטין ורשימת הדוגמאות אין סופית.

8. באם מדובר בעיכוב מתמשך על ידי שוטר, כגון בדרישה להיבדק בבדיקת אלכוהול – זכרו שעדיף להיבדק ולערער מאוחר יותר על תוצאות הבדיקה באמצעות עורך דין הבקיא בתחום בבית המשפט, מאשר לסרב לשתף פעולה, עבירה שעלולה להסתיים בענישה מחמירה יותר.
לדוגמה: בתי המשפט קבעו כי העונש על נהגים שהורשעו בסרוב להיבדק בבדיקת אלכוהול אמור להיות חמור יותר מאשר עונשם של נהגים שהורשעו בנהיגה בשכרות לאחר שנבדקו ונמצא בדמם אחוז אלכוהול מעל למותר, זאת למען לא יצא הנהג שסרב לשיתוף פעולה ברווח מהתנהגותו, ולציין כי פסיקה זו הנה למרות שהחוק קבע עונש פסילה מינימלי אחיד לשתי העבירות של שנתיים ימים פסילה בפועל.

9. במידה ומדובר בהליך עיכוב מתמשך, יש לעקוב אחרי המתרחש ואף לנהל רישום מלא לגבי מיקום העיכוב, מי השוטרים המשתתפים ומה מעורבותם במגע עימכם, מה לוח הזמנים לעיכוב ולנוהל שבו עוכבתם – זכרו כי למידע שנרשם בזמן אמת ולו על פיסת נייר או קופסת סיגריות, יש משמעות עצומה כאשר אתם מנסים לשחזר מה קרה, היכן, מתי ומי מעורב, כאשר חושבים על זה בשלב הרבה יותר מאוחר.

10. היוועצו עם עורך דין המומחה בתחום התעבורה מיד לאחר סיום העיכוב, שכן הלה ידע האם יש צורך בפעולה מהירה – כגון בקשה להשבת רשיון נהיגה שנפסל מנהלית או בדיקת חומר החקירה לאלתר על מנת לחסוך כתב אישום חמור בשלב מאוחר יותר.


אגב, בנסיבות מסוימות בעבירות חמורות, מומלץ לשוחח עם עורך דין מיד עם העיכוב על ידי השוטר וזאת בטרם מסירת הגרסה הראשונית, תגובת הנהג או הודעת נהג, שכן גרסאות ראשוניות אלו ישמשו כעדות נגדכם בבית המשפט ולעיתים יש בהם לחרוץ את גורל ההליך עוד בטרם התחיל – ורושם שורות אלו טיפל ומטפל אישית במקרים שבהם הוגשו כתבי אישום אך ורק על פי הודאות באשמה שנגבו באופן מידי מנהג/ת שהודו בלחץ הרגע, על סמך מידע מוטעה או מטעה, אותו חשבו בטעות כנכון ולאחר עיון בחומר החקירה המלא, הוברר כי הודאתם הנה למעשה העדות היחידה שקושרת אותם ישירות לארוע, ובעיקר נתקלים במצב מעין זה בתאונות דרכים.

סיכומו של דבר, ההמלצה הטובה ביותר הנה הפשוטה ביותר לנסוע כחוק, אבל אם אתם סבורים שאתם זכאים– ויש מקרים רבים כאלה, שימרו על ראש צלול, דעו מול מה אתם ניצבים ונסו לזכור ולתעד את מעשי השוטרים, את המיקום, התנועה, זכרו שכל מילה שתאמרו יכולה לשמש נגדכם בבית משפט, קראו היטב על מה מחתימים אותכם ואל תחתמו על הודאות שלא היו ולא נבראו, והכי חשוב היוועצו בעורכי דין מומחים בתחום התעבורה באופן מידי, או לאחר קבלת הדו"ח או כתב האישום ולבטח בטרם תגיעו לבית משפט.


הערה: מדובר במאמר כללי, שאינו מהווה תחליף ללשון החוק (וראה לעניין זה פקודת התעבורה ותקנות התעבורה), המאמר אינו מהווה חוות דעת משפטית ואינו משמש תחליף לייעוץ משפטי.

כל הזכויות במסמך זה שמורות למחברו ואין לעשות כל שימוש במסמך זה ללא אישור מפורש ממנו.
 


עודכן ב: 21/03/2011