ייפוי כוח מתמשך: המדריך המלא

 

 

כחלק מהתפיסה החברתית של השנים האחרונות ביחס לאנשים עם מוגבלויות, ששמה במרכז את זכותו של כל

 

אדם לחיות את חייו בהתאם לבחירותיו ולרצונו ומדגישה את יכולותיו של האדם ולא את מוגבלותו, החליטה הממשלה (בשנת 2016) להוסיף לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות תיקון משמעותי ביותר בשם: "ייפוי כוח מתמשך".

 

 

תוספת לחוק שלראשונה בישראל, מאפשרת לכל אדם לקבוע כיצד ייראו כל ימי חייו, לרבות בשלב שבו מסיבות שונות, הוא לא יוכל עוד לנהל אותם בעצמו.

 

 

מתי כדאי לשקול לעשות ייפוי כוח מתמשך?

 

יותר ויותר אנשים חותמים על ייפוי כוח מתמשך ומחליטים בעודם בריאים מנטלית ופיסית לערוך ייפוי כוח מתמשך, שהינו כמו צוואה בחיים הנערכת לתת מענה טוב ליום בו יזדקקו כי נציג מטעמם יקבל החלטות בשמם. בחירה שקולה של מיופה כוח עליו אנו סומכים תבטיח שיפעל אך ורק לטובתנו האישית וידאג לזכויותינו בתחומי הבריאות, הרכוש וההתנהלות האישית השוטפת. יש להתגבר על הבחירה לראות רק מה שמעבר לאף, ולהיערך כראוי מראש באמצעות ייפוי כוח מתמשך.

 

 

כולנו מעדיפים לדחות את המחשבה על היום בו אנו, או הורינו, נאבד את הכשירות שלנו או את היכולת לתפקד באופן יומיומי. המעוניינים להבטיח לעצמם שקט נפשי בעתיד, רשאים להאציל סמכויות בתחומי החיים השונים למיופה כוח אותו הם בוחרים מראש.

 

 

מהם השיקולים העיקריים בבחירת זהות מיופי הכוח?

 

אמינות וקרבת משפחה – ככל שהממנה מכיר וסומך יותר על מיופה הכוח, כך הוא יכול להרשות לעצמו להימנע מקביעת הוראות והנחיות מקדימות ומשימוש בכלים המגוונים של הגנה ופיקוח על מיופי הכוח.

 

 

מינוי מספר מיופי כוח במקביל ומיופה כוח חליפי:

 

ייפוי כוח מתמשך חייב לכלול לפחות מיופה כוח אחד ואין מגבלה כמותית על בחירת מספר מיופי כוח.

 

ניתן לקבוע מיופה כוח יחיד שיכול להיות אחראי לכל העניינים או לחלקם או לקבוע מספר מיופי כוח, בין

אם לאותו עניין או לעניינים שונים ולהגדיר את דרך שיתוף הפעולה ביניהם.

 

יתרון של מינוי מספר מיופי כוח הוא שאם אחד מהם לא יוכל לשמש כמיופה כוח, מסיבות שונות, ימשיכו מיופי הכוח האחרים לפעול בהתאם לייפוי הכוח.

 

 

 

מי לא יכול להתמנות למיופה כוח?

 

אדם שמונה לו אפוטרופוס בעצמו.

 

עורך הדין החתום על מסמכי ייפוי הכוח.

 

אדם שנותן לממנה טיפול רפואי כהגדרתו בחוק זכויות החולה, טיפול סוציאלי, סיעודי או שיקומי, תמורת תשלום, במישרין או בעקיפין.

כל אדם שמוכרז כפושט רגל או מוגבל חמור לפי חוק השיקים ללא כיסוי – אינו יכול להיות מיופה כוח לענייני רכוש.

 

מי שטרם מלאו לו 18.

 

מי שאינו קרוב של הממנה, ומכהן כבר כמיופה כוח של 3 אנשים אחרים.

 

 

האם קיימת חלופה נוספת לייפוי כוח מתמשך?

 

מי שאינו מוטרד מהשלב בו לא יהיה כשיר, יכול להסתפק במינוי תומך בקבלת החלטות. התומך מקבל את הסמכות החוקית לסייע לאדם לקבל מידע מכל גוף, לסייע לאדם בהבנת המידע הנדרש לו לשם קבלת החלטות, לרבות החלופות האפשריות והשלכותיהן, ולסייע לאדם במימוש החלטותיו ובמיצוי זכויותיו, לרבות סיוע בביטוי החלטותיו כלפי צדדים שלישיים. לשם ביצוע תפקיד זה, מעניק החוק לתומך בקבלת החלטות סמכות לפנות לכל גורם ולקבל מידע בשמו של הממנה. יודגש – את ההחלטות עצמן בנוגע לענייניו האישיים יקבל הממנה בעצמו.

 

 

 

מתי נכנס ייפוי הכוח המתמשך לתוקף?

 

ייפוי הכוח המתמשך מהווה מעין פוליסת ביטוח מוכנה הממתינה למקרה שכולם מקווים שלא יגיע. רק במידה והממנה מגיע למצב של חוסר כשירות, והוא כבר אינו מבין בדבר ואינו מסוגל לקבל החלטות, או אז מיופה הכוח צריך לקבל חוות דעת רפואית או חוות דעת מומחה, ולבקש מהאפוטרופוס הכללי להכניס את ייפוי הכוח לתוקף. (אם יש מספר מיופי כוח, תידרש הצהרת כל מיופי הכוח לטובת הכנסת ייפוי הכוח לתוקף, למעט מיופה כוח מחליף שלא נכנס לתפקיד במועד זה).


עודכן ב: 15/08/2023