עיסקת העברה של דירה ללא תמורה בין קרובי משפחה או בשמה הנפוץ יותר; "עיסקת העברה במתנה" היא למעשה עיסקה בה מתבצעת העברה של דירה (או חלק ממנה) בין קרובי משפחה אולם לא מועברת בעיסקה זו תמורה כלשהיא בעד העברתה של הדירה, דהיינו, הדירה ניתנת ומועברת במתנה בין בני המשפחה.

 

על אף העובדה כי לא מועברת תמורה כלשהיא במסגרת עיסקה זו חשוב להדגיש כי עדיין המדובר בעיסקת מכר דירה לכל דבר ועניין (גם מבלי שמשולמת במסגרתה תמורה כלשהיא למעביר) אשר מתבצעת בין קרובי המשפחה ועל כן יש לדווחה, בין היתר, למשרדי מיסוי מקרקעין לצורך קבלת אישורי מיסים כמו בכל עיסקת מקרקעין אחרת.

 

היתרון המרכזי – חיסכון גדול במס שבח ובמס רכישה

 

בעיסקת מכר דירה מסוג זה, דהיינו העברה של דירה ללא תמורה בין קרובי משפחה, קיימים למעשה 2 יתרונות גדולים וחשובים ביותר הנוגעים לחבויות המס שבעיסקה וכיוצ"ב לחיסכון הכספי של מי מהצדדים (נותן המתנה ומקבל המתנה).

 

יתרון ראשון – פטור (דחייה) מתשלום מס שבח

 

היתרון הראשון הינו קבלת פטור (או יותר נכון דחייה) של מס השבח אשר נצבר על הדירה המועברת באופן בו מלוא השבח אשר נצבר עד למועד ההעברה ימשיך ויחול גם לאחר העברת הדירה ע"ש בן המשפחה האחר (למעט במקרים בו במסגרת ההעברה השתמש המעביר בפטור הקיים לו עפ"י דין).

 

כך, ורק במועד העתידי בו יבקש מקבל המתנה למכור את זכויותיו בדירה ידרש הוא לשלם את מס השבח שנצבר ובלבד שלא יעמוד לזכותו פטור עפ"י דין מתשלום מס שבח.

 

יתרון שני – הפחתה משמעותית במס הרכישה

 

היתרון השני ממנו ניתן להנות במסגרת העברת דירה ללא תמורה הינו הפחתה גדולה ומהותית בשיעור מס הרכישה אשר חל בגין העברת הדירה לטובת קרוב המשפחה האחר.

 

כך, במסגרת עיסקה זו, מקבל המתנה ידרש לשלם רק שליש משיעור מס הרכישה אותו היה נדרש לשלם במסגרת עיסקת מכר רגילה, דהיינו שליש ממדרגות מס הרכישה בגין רכישה של דירה יחידה (ככל ומדובר בדירתו היחידה) או שליש משיעור המס החל על רכישה של דירה נוספת, קרי שליש מ – 8% משווי הדירה.

 

כך, ולמען תכנון מס אופטימלי אשר עשוי לחסוך סכומי כסף גדולים ביותר, אין כל ספק כי עיסקת העברה של דירה ללא תמורה לקרובי משפחה הינה כלי מצויין אשר יש להיעזר בו בתבונה רבה ולכן מומלץ לפנות להיוועצות מקדימה עם עורך דין העוסק בעיסקאות מתנה והעברה ללא תמורה במקרקעין בין קרובי משפחה.

 

מי נחשב כ"קרוב" בעיסקת העברת דירה ללא תמורה?

 

בעניין זה חשוב לעשות את ההבחנה החשובה ולהבין כי הגדרת המונח "קרוב" איננה זהה לעניין מס שבח ומס רכישה ולכן מומלץ כי עורך דין נדל"ן ומקרקעין יבחן עניין זה עוד בטרם התקשרותכם בעיסקת העברה ללא תמורה, וכדלקמן:

 

"קרוב" לעניין מס שבח נחשב לבן/בת זוג, הורים, הורי ההורה (סבא או סבתא), צאצאים, צאצאי בן הזוג ובני הזוג של כל אחד מהם. כמו כן חשוב להבהיר כי אחים יחשבו ל"קרוב" רק במקרה בו מדובר בדירה אותה קיבלו במתנה מההורים או בהיותם ליורשים של הדירה.

"קרוב" לעניין מס רכישה נחשב לבן/בת הזוג, הורה, צאצא, בן הזוג של צאצא ואחים.

 

לעניין בן/בת זוג חשוב לציין כי כאשר מדובר העברה ללא תמורה של דירה לבן/בת הזוג אשר גר/ה איתו/ה יחד בדירה אזי כי העיסקה תהא פטורה לחלוטין ובאופן מלא מתשלום מס רכישה.

 

שימו לב – קיימת תקופת צינון של מקבל המתנה

 

ככל ובכוונתו של מקבל המתנה (הדירה) למכרה לצד ג' הרי כי עיסקה זו תהא פטורה מתשלום מס שבח (וככל שעומד לזכותו פטור מתאים) רק במידה והחזיק בדירה בהתאם לפרקי הזמן הקבועים בחוק, ולהלן:

 

מקבל המתנה התגורר בדירה

 

ככל ומקבל המתנה התגורר בדירה הרי כי עליו להחזיקה בפרק זמן אשר לא יפחת מ- 3 שנים מהיום בו התחיל להתגורר בה.

 

מקבל המתנה איננו התגורר בדירה

 

ככל ומקבל המתנה איננו התגורר הדירה הרי כי עליו להחזיקה בפרק זמן אשר לא יפחת מ- 4 שנים ממועד קבלתה.

 

 

מומלץ להיוועץ עם עורך דין העוסק בנדל"ן ומקרקעין

 

לסיכום, אין כל ספק כי לעיסקת העברת דירה ללא תמורה בין קרובי משפחה קיימים יתרונות מובהקים וגדולים ביותר אולם בשל ההתניות הרבות הקיימות לצורך קבלת ההטבות הטמונות בעיסקה זו יש להתייעץ בראשית הדרך עם עורך דין נדל"ן ומקרקעין העוסק בעיסקאות העברה ללא תמורה אשר ידע לבנות ולתכנן את העיסקה באופן האופטימלי והטוב ביותר עבורכם.

 

 

אין באמור לעיל כדי להוות ייעוץ משפטי, חוות דעת משפטית או תחליף לייעוץ משפטי, שכן, המדובר בתיאור כללי בלבד ולא מחייב של הנושאים. כל העושה שימוש כלשהוא באמור לעיל יהא הדבר באחריותו הבלעדית ולעו"ד אל-רם זלזניק לא תהא כל אחריות שהיא בגין כך.

 


עודכן ב: 30/01/2024