מזה שנים , מתנהלים בארץ ובעולם דיונים מקצועיים נוקבים ביחס לסכסוכי משפחה בצל האלימות והשימוש בגישור אצל משפחות אלה . הנושא אינו פשוט, כי הגדרת "אלימות במשפחה" כוללת דרגות שונות של עוצמה,צורות שונות של אלימות ואפיונים אישיים וזוגיים שונים. בחלק מהמקרים, אין מקום לגישור בכלל. במקרים אחרים , דרושה שיטת עבודה מיוחדת ובחלק מהמקרים ניתן לערוך גישור .

לכל הדעות, האלימות עצמה איננה נושא למשא- ומתן והטיפול בה יהיה בידי רשויות החוק,המשטרה והעזרה הנפשית. כמו-כן, מוסכם על דעת המומחים, שעבודת הגישור בקרב משפחות הסובלות מאלימות,דורשת כישורים מיוחדים של המגשר. הגישור מתבסס על מודל של שוויון כוחות בין הצדדים . בגישור במסגרת המשפחה, הדבר בא לידי ביטוי בפער הכוחות הקיים בין גברים לבין נשים. כל אלה מביאים לחולשה יחסית של האישה מול הגבר.

פערי כוחות אלה,יבואו לידי ביטוי בעיקר בהתנהלות הליכי הגישור. הגישור הינו כלי חשוב ואפקטיבי מאוד, ליישוב סכסוכים וניהול משא-ומתן,בין שני צדדים חלוקים . באמצעות המגשר,מגיעים שני הצדדים בסופו של התהליך,להבנת וניתוח האינטרסים של כל צד ולמציאת פתרונות מוסכמים. מאחורי טכניקת הגישור עומדת תפיסת עולם,לפיה עדיפה דרך ההידברות וכי בני האדם מוכשרים לפתור את המחלוקת ביניהם טוב יותר,מאשר גורם חיצוני.

בהליך הגישור , מתנהל משא ומתן באמצעות צד שלישי- שהוא בעצם המגשר בין הצדדים ביניהם קיים הסכסוך. המגשר הינו צד נייטרלי-הוא אינו שופט,אינו מחליט ואינו כופה פיתרון. תפקידו של המגשר,כמי שנבחר להיות צד שלישי נייטרלי ובלתי תלוי, לסייע לצדדים להגיע למקסימום הרווחים שלהם, תוך שיפור מערכת היחסים ביניהם. תפקידו של המגשר לנהל את הליך הגישור,אשר במהלכו ניתנת הזדמנות לכל צד להציג את עמדתו בסכסוך, ולשמוע את הצד השני.

המגשר מסייע לצדדים לבנות מפת נושאים ואינטרסים,לזהות אינטרסים משותפים ולבנות במשותף מתווה לפיתרון. כמו-כן, המגשר מסייע לצדדים לפתח אופציות לפיתרון ולנסח הסכם המבוסס על הפתרונות האופטימאליים. השגת הסכם גישור תלויה ברצונם של הצדדים. אם הושג הסכם,ניתן להעבירו לבית המשפט,אשר רשאי לתת לו תוקף של פסק דין,גם בסכסוך בו אין תיק תלוי ועומד בבית המשפט. הליך הגישור הוא חסוי לחלוטין.

כל הנאמר במסגרת ההליך לא ישמש כראיה בהליך המשפטי,אם יוחזר הסכסוך לבית המשפט או בכל מקרה אחר. כמו-כן, ההליך הינו סודי ודברים שנאמרים על ידי צד בפגישה נפרדת אינם מועברים לצד השני אלא בהסכמת הדובר. הגישור הינו הליך ליישוב סכסוכים ולו יתרונות רבים: הגישור חוסך זמן-ניתן להגיע להסכם תוך שבועות או חודשים ספורים,הרבה לפני השלמת הדיון בבית המשפט. הגישור חוסך כסף. הגישור הינו הליך גמיש ביותר-הוא מאפשר להגיע לכל הסכם המקובל על הצדדים, בתנאי שאינו מקפח אף אחד מהם. ההסכם נקבע על ידי הצדדים-הסכם המושג בגישור מקבל תוקף של פסק דין והינו למעשה פסק דין שתוכנו וניסוחו נקבע ע"י הצדדים.

הגישור נותן לצדדים הזדמנות לבטא את עמדתם ללא הכללים הפורמאליים הנדרשים בבית המשפט ובאווירה נינוחה ורגועה. אם לא הושג הסכם,ההשתתפות בגישור אינה מונעת מהצדדים לשוב ולהתדיין בבית המשפט,או לפנות לכל דרך אחרת על מנת ליישב את הסכסוך.

*אין במידע הנ"ל משום תחליף לייעוץ משפטי פרטני ואין להסתמך על האמור מבלי להיוועץ עם עו"ד העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה או קבלת כל החלטה . הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד, ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת .