מזונות ילדים הינם חובתו של אב כלפי ילדיו כל אימת שהם קטינים. עם זאת, המציאות הישראלית לגבי מרבית האזרחים במדינה איננה מאפשרת לילדים, גם לאחר גיל 18 (ברוב המקרים), להתפרנס בעצמם בכבוד. צעירים רבים בישראל משרתים בצבא או מתנדבים לשירות לאומי. מדובר בתקופה בת כשנתיים עד שלוש אשר במסגרתה משכורתם של החיילים והמתנדבים הינה נמוכה ביותר. אי לכך, ילדים אלו עדיין סמוכים על שולחן הוריהם ועל כן הם זקוקים לסיוע כלכלי משמעותי. האם ילדים אלו זכאים להמשיך ולקבל מזונות מאביהם, או שמא חובתו של האב מסתיימת עם בגרותם?

 

יש לכם שאלה?

פורום מזונות

פורום בית המשפט לענייני משפחה

פורום הסכם גירושין


החוק לתיקון דיני משפחה (מזונות), התשי"ט 1959, קובע כי אבות חייבים לשלם לילדיהם מזונות עד גיל 18 או עד שהילד מסיים את לימודיו בבית הספר התיכון. ומה לגבי הצבא? לפני כעשר שנים התקבלה בבית המשפט העליון פסיקה אשר מחייבת את האב להמשיך ולשאת בתשלום המזונות גם לאחר גיל 18, ועד לתום שירותו הצבאי או הלאומי של הילד. מזונות אלו, עם זאת, נקבעים בשיעור של כשליש מהמזונות הקבועים. תשלום זה יכול, לפי בית המשפט העליון, להיות משולם לילדים באופן ישיר או לאם. לאחר פסק דין זה, אימצו בתי המשפט את ההלכה המנחה ומזונות בגירים נקבעים בישראל עד גיל 21 או תום השירות.


הלכה זו חלחלה לא רק לבתי המשפט אלא גם במסגרת הסכם גירושין אשר נחתמים בין ההורים בעת הפרידה. על פי רוב, הסכמי גירושין אלו כוללים התייחסות מפורשת ודווקנית למזונות הילדים בשירות הצבאי או הלאומי. כיצד ניתן אפוא להתמודד עם מצב בו פסק דין מזונות לא כלל התייחסות כאמור, ודבר לא נקבע ואו סוכם במסגרת הסכם גירושין?

 

מדובר אכן בסוגיה משפטית מורכבת. מצד אחד, פסיקת בית המשפט העליון הכירה בזכותו של הילד למזונות במהלך השירות. עם זאת, החוק איננו מגדיר זכות זו בצורה מפורשת. זאת ועוד, תביעת מזונות לאחר גיל 18 איננה יכולה להיות מוגשת על ידי האם (כפי שניתן לעשות במזונות קטינים בהם האם משמשת כאפוטרופוס עבור הילד) וילדים רבים נמנעים מהגשתה משום שהם לא רוצים לתבוע את אביהם.

 

סיטואציה זו עלולה ליצור מצב מקפח כלפי ההורה המשמורן אשר מצד אחד נושא בעלויות גידול הילד, הסמוך על שולחנו, ומצד שני אין הוא מקבל תמיכה מההורה שאינו משמורן בדמות מזונות חודשיים. יצוין כי מצב מקפח זה עלול לפגוע בהורה המשמורן גם כאשר המזונות משולמים באופן ישיר לילד ולא להורה.

 

במקרים אלו, מומלץ לפנות לעורכי דין העוסקים בתחום זה. לעיתים, ניתן יהיה לבחון הגשת תביעה על ידי האם או אפשרות של הגשת תביעה בשם הילדים. כמו כן, בעת עריכת הסכם גירושין או  ניהול דיון בנוגע למזונות ילדים, כדאי בהחלט לדאוג לסוגיית מזונות הילדים בתקופת הצבא ולאחר התיכון (שכן מדובר במעמסה כלכלית משמעותית).


מזונות לילד עתודאי?


ילדים רבים פונים, לאחר סיום התיכון, למסלולי עתודה שונים. מדובר במסלול מיוחד במסגרתו הילד ממשיך לאחר התיכון ללימודים אקדמאיים ומתגייס לצה"ל עם השלמת התואר. בית המשפט התייחס לכך בפסיקתו ונקבע כי האב ישלם את מזונות הילדים גם במהלך תקופת העתודה. עם זאת, מדובר בפסיקה בלבד אשר איננה מעוגנת בחוק. נסיבות המקרה נבחנות אפוא באופן ספציפי ומושפעות פעמים רבות מיכולתם הכלכלית של ההורים וצרכיו של הקטין.

 

כמו כן, בית המשפט מתייחס גם ליכולתו של הקטין להתפרנס תוך כדי הלימודים ולמועד גיוסו הפורמאלי. לאחרונה, הפסיקה הרחיבה עניין זה גם לגבי ילדים אשר לומדים במכינה טרום צבאית וילדים הפונים לישיבת הסדר. ישנה גם פסיקה הקובעת כי מזונות אלו ישולמו בהיקף רגיל ולא יופחתו לשליש.


מזונות בכיתה יג' ו-יד'?


לעיתים, ילדים מעוניינים לדחות את גיוסם הצבאי לשם לימודים בכיתות מקצועיות (יג' ו-יד'). הפסיקה הכירה בכך שילדים אלו עדיין זקוקים למזונות על מנת לממן את צרכיהם מדין צדקה. מדובר אפוא בצעירים הסמוכים לשולחן ההורה ואין הם יכולים להתפרנס ולהרוויח משכורת הגונה למחייתם. יתרה מכך, בתי המשפט יושבים בתוך עמם וידוע כי מצבם הכלכלי של תלמידים, אשר מצד אחד אינם יכולים לעבוד ומצד שני אינם מקבלים צרכיהם מגורם חיצוני, גרוע פעמים רבות ממצבם הכלכלי של חיילים המקבלים ביגוד, מזון ות"ש מהצבא.


בין התיכון לצבא


נערים ונערות רבים "נאלצים לבלות" זמן רב, לעיתים עד כשנה, בין מועד סיום לימודיהם התיכוניים לבין מועד גיוסם. לדוגמא, ילד אשר "קפץ כיתה" יהיה קטן מבני גילו בכשנה ויסיים את לימודיו התיכוניים זמן רב לפני מועד גיוסו. האם ילד זה זכאי למזונות מאביו, או שמא יש להפסיק את תשלום המזונות עד למועד גיוסו של הצעיר?

 

בית המשפט העליון דן בכך בפסיקתו. השופט שמגר כתב בפסק דין בעניין זה כי "ניתן לאמץ הנחה עובדתית לפיה גם ילד בגיר במצב זה הינו נזקק שכן הוא אינו יכול להשתכר למחייתו". ומוסיף השופט – "המצב בפועל הוא שנערים ונערות בתקופה זו מתקשים למצוא עבודה, לא כל שכן עבודה מכניסה. על כן ניתן לאמץ הנחה עובדתית שלפיה סמוכים ילדים בגיל זה על שולחן הוריהם, כששיעור התמיכה גם כאן פוחת עד כדי שליש מן המזונות בגיל עד 18". עם זאת, נרשמה הסתייגות מסוימת כאשר השופט מסכם דבריו בכך ש"גם כאן ניתנת החזקה לסתירה, לשני הכיוונים".

 

ילד השתחרר מהצבא מוקדם מהצפוי


מזונות ילדים בתקופת הצבא נועדו לסייע לכלכל את הילד בתקופת שירותו הצבאי. עם זאת, במקרים בהם הילד משתחרר מהצבא בטרם עת, פוקעת חובתו של האב להמשיך ולשלם את המזונות גם בטרם חלפה תקופת שירות החובה המקורית. על פי רוב, בהסכם הגירושין מוסכם בין הצדדים כי המזונות ישולמו בשיעור מופחת עד הגיעו של הילד לגיל 21 או תום השירות הצבאי, כאשר המועד הקובע הוא המוקדם מבין השניים.