יריב שפרונג, עו"ד - Yariv Sprung.adv
 
לאחרונה קבעה ועדת ערר של מס רכוש באזור מרכז כי ניתן לסטות מהנוסחאות הקבועות בתקנות מס רכוש לעניין חישוב הנזק, באם הנסיבות מחייבות לעשות כן על מנת להגיע לפיצוי צודק.
במקרה שנדון דובר על עסק שנפגע בשל מלחמת לבנון השנייה. לפי התקנות, הפיצוי מבוסס בהתאם להשוואה של הכנסותיו של העסק בין חודשי קיץ של 2006 (חודשי המלחמה) לבין אותם חודשים בשנה קודמת, דהיינו 2005, תוך הכפלתם בשיעור רווח נורמטיבי וקבוע מראש. לפי המבחן זה הכנסותיו של העסק באוגוסט 2005 הסתכמו בסך 4 מיליון ₪, ומאידך באוגוסט 2006 בסך מליון ₪. לכאורה העסק היה צריך לקבל פיצוי של כ-1.3 מליון ₪.
 
יחד עם זאת, הסתבר כי הגם שמחזור העסק עמד על מליוני שקלים, הרי שרווחו הגולמי בחודש אוגוסט 2005 היה נמוך ביותר ועמד על 31 אלף ₪ סה"כ.
 
לכן קבעה הועדה, כי אין זה סביר שהעסק יקבל פיצוי העולה על מליון ₪, כאשר אין מחלוקת שרווחו הגולמי בכל מקרה לא היה עולה על כ- 31,000 ₪, וכי במקרים בהם יש חשש לעיוות הדין כמו במקרה דנן, יש לקבוע כללי חישוב חדשים שיתאמו למקרה הספציפי. לפיכך פוצה העסק ע"ס כמה עשרות אלפי ₪ בלבד.
 
ראוי להדגיש כי לעמדת הועדה הסטייה מהתקנות נעשת לא רק לטובתו של מנהל מס רכוש, אלא גם ההפך, כך שמידה והניזוק יכול להוכיח כי נוסחת הפיצוי מקפחת אותו לרעה, יתכנו נסיבות בהן הועדה תסטה מהוראות הנוסחא.


 
 
 
 

עודכן ב: 07/07/2009