מאת: עו"ד אורי דלאל

 

במידה ואדם נפגע בתאונה כלשהי ייתכן והוא יהיה זכאי לתשלום פיצויים.

 

במקרים של תאונות דרכים ככל שהתאונה מוכרת כתאונת דרכים וכאשר קיים כיסוי ביטוי אין צורך להוכיח אשם של גורם כלשהו והויכוח יהיה סביב שאלת הנזק – כמה כסף יקבל הנפגע בגין התאונה.

 

במקרים של נזקי גוף כתוצאה מתאונות אחרות כגון: תאונות עבודה, נפילה ברחוב, רשלנות רפואית וכו', יש צורך קודם להוכיח אשם או רשלנות מצידו של המעוול ורק במידה והוכחה רשלנות תהיה זכאות לפיצוי בגין אותו נזק שנגרם כתוצאה מרשלנות אותו גורם רשלן.

 

סכום הפיצויים תלוי בנתונים רבים ושונים והוא נקבע באופן ספציפי לגבי כל נפגע ונפגע. לכן, יש צורך לקיים דיון פרטני לגבי כל ניזוק ספציפי, הגם שניתן להקיש ממקרים אחרים שנידונו בפסיקה.

 

כדי להעריך את סכום הפיצויים שיקבל ניזוק כתוצאה מתאונה יש לברר את אחוז הנכות הרפואית שנקבע ו/או ייקבע בגין הפגיעה. אחוזי הנכות הרפואית הינם אחד הנתונים החשובים ביותר להערכת גובה הפיצוי, כאשר באותם מקרים שבהם לא נותרו אחוזי נכות רפואית לצמיתות הפיצוי שייפסק יהיה נמוך יחסית, ולעיתים אף לא יצדיק הגשת תביעה, ומנגד באותם מקרים שנקבעו אחוזי נכות הפיצוי שייפסק עשוי להיות משמעותי מאוד.

 

בנוסף, יש לבחון את ההשפעה התפקודית של אחוזי הנכות על כושרו התעסוקתי של הניזוק ועל יתר תפקודיו. כך לדוגמא, צלקת בפנים אצל איש מחשבים תזכה בפיצוי נמוך מאשר צלקת בפנים אצל דוגמנית, פגיעה באצבעות אצל מזכירה תזכה בפיצוי נמוך מאשר פגיעה באצבעות אצל נגר או פסנתרן וכו'.

 

נתון מרכזי נוסף הינו גילו של הניזוק, שהרי באותם מקרים שנגרמה פגיעה משמעותית אשר הותירה אחוזי נכות לצמיתות, הפיצוי אמור לשקף את המשך שיקומו ואספקת כל צרכיו המיוחדים של הניזוק עד לאריכות ימי חייו. לפיכך, ככלל, ככל שעסקינן בניזוק צעיר יותר, הרי שנותרו יותר שנים לפיצוי ולפיכך גם הפיצוי הכספי בהתאם יהיה גדול יותר.

 

כמובן שישנם נתונים רבים נוספים, אשר משפיעים על גובה הפיצוי, ככגון: שכרו של הנפגע עובר לתאונה, הצרכים המיוחדים להם הוא נזקק בעקבות התאונה, ההוצאות שהוציא ועוד.

 

הפיצוי במקרים של תאונות ורשלנות רפואית כולל, בין היתר, את ראשי הנזק ופריטי הנזק הבאים: הפסדי שכר ואובדן כושר השתכרות פוטנציאלי, עזרת הזולת ועזרת מטפלים, הוצאות אנשים שהיטיבו את הנזק, הוצאות רפואיות, טיפולים רפואיים וטיפולים פארארפואיים, הוצאות נסיעות מוגברות, התאמת רכב, דיור מותאם ועוד. במקרים הקשים ייתכן אף פיצוי בגין פריטי נזק רבים נוספים כגון: ציוד מתכלה, בלאי של ביגוד, הוצאות כביסה מוגברות, מיזוג ועוד.

 

עו"ד אורי דלאל בעל ניסיון רב בייצוג נפגעי גוף עקב תאונות ורשלנות רפואית, ומימוש זכויות בתביעות נגד ביטוח לאומי.
 


עודכן ב: 19/02/2012