בשנים האחרונות משכילים רבים מהזוגות שנישואיהם עלו על שרטון לפנות למגשר על מנת שיסייע בידם לפתור את המחלוקות הקיימות ביניהם ולגבש הסכם הכולל את כל הנושאים הנלווים לפירוק התא המשפחתי.

בין נושאים אלו ישנם מזונות ילדים, החזקת ילדים והסדרי ראיה, פירוק שיתוף בדירה, פירוק שיתוף במיטלטלין והפרדת חובות וזכויות הצדדים בחשבונות הבנק, בעבודה ובכל מקום אחר.

יתרונותיו של הליך הגישור בולטים. בני זוג שפונים למגשר מוסמך, זוכים לטיפול מקצועי ומקיף בכלל הנושאים המצריכים פתרון, כאשר המגשר מסייע בידם לפתור כל קושי שצץ בתהליך. כשהמגשר הוא עורך דין מומחה בתחום, היתרון גדול אף יותר בשל בקיאותו בניסוח מקצועי של הסכמי גירושין, היכרותו עם פסקי דין וחוקים רלוונטיים, וכמובן התמצאותו בסדרי הדין.

בניהול הליך גירושין בבית משפט או בבית הדין הרבני, חוסר הוודאות לגבי התוצאה הסופית הוא עצום, היות וכל צד להליך נחשף, אולי לראשונה, לגורמים שלישיים זרים ותלוי בהם תלות מוחלטת: לעורך הדין שאותו צד שכר, לעורך דין של הצד שכנגד וכמובן לשופט, על מזגו, דעותיו ופסיקותיו. וזאת, בעניין הכי אישי, כואב ומלא אמוציות.

בהליך גישור, לעומת זאת, יש לצדדים שליטה מלאה בתוצאות. המפגשים אינטימיים מאוד (בני הזוג והמגשר), הדיון הוא על צרכי בני הזוג וצרכי הילדים, והפתרונות אליהם מגיעים הם פתרונות מקסימליים הנובעים מהסכמה ולא מכפיה של צד שלישי.

בהליך גישור, לעומת הליך בבית משפט, המגשר לומד על מערכת היחסים הספציפית של בני הזוג, על מנהגים משפחתיים, הוצאות חשובות, אופן גידול הילדים, רמת החיים והיכולת הכלכלית של הצדדים. באמצעות המידע הנ"ל המגשר מגבש עם בני הזוג הסכם שישמש אותם באופן הטוב ביותר לחיים שאחרי הפרידה.

גישור מתאים לזוג אשר בוחר להשתתף מרצון בתהליך אינטימי, סודי ושקט, באווירה נוחה ומכובדת שתאפשר תקשורת בונה לטווח ארוך, זוג שמעוניין לשלוט בתוכן ההסכם ובתוצאותיו, בתהליך מהיר הרבה יותר מהתדיינות בבית משפט שעלולה לארוך שנים.

כפועל יוצא מכך שהתהליך קצר יחסית וכרוך במספר פגישות עם המגשר בטווח זמנים קצר, עלויות הגישור נמוכות באופן משמעותי מעלויות התדיינות בבית משפט. בנוסף לכך, הצדדים חוסכים את תשלומי האגרות בגין הגשת תביעות ובקשות ביניים בבית משפט, העלולות להגיע לאלפי שקלים. האגרה היחידה המשולמת לבית המשפט היא אגרת פתיחת תיק אישור הסכם ועלותה 512 ש"ח בלבד.

מניסיוני רב השנים אני נוכחת לגלות כי הסכם שנעשה בדרך של הידברות ופשרה, מחזיק מעמד לאורך זמן, מבלי שהצדדים יזדקקו לפנות שוב לבתי משפט בענייני מזונות / הסדרי ראיה, ולרוב ללא פניה להליכי הוצאה לפועל לגביית כספים שנקבעו בהסכם. לטעמי, הסכם גירושין הוא תמיד עדיף על פני מלחמה ארוכה ומתישה בבתי משפט.

רבים מאלו שאינם מוכנים לשבת יחדיו ולדון בעניינם, נאלצים להופיע בבית המשפט שוב ושוב במשך חודשים ושנים, להמתין שעות במסדרונות בית המשפט, להפסיד ימי עבודה, לשלם שכר טרחה גבוה לעורכי דין ואגרות לגזברות בתי המשפט, וכ"בונוס" – להחיות כל פעם מחדש את שברון הלב, את רגשות הנקמה, העלבון והטינה, בשביל לקבל בסופו של יום את מה שניתן היה לקבל בקלות רבה יותר, תוך פגיעה מינימלית בילדים המשותפים.

גם מי שיוצא מבית המשפט כשידו, כביכול, "על העליונה" בטווח הקצר, נוכח לדעת כי לאורך זמן ה"ניצחון" מאבד מערכו. במצב השכיח שבו יחסי בני הזוג נמשכים גם לאחר הגירושין בשל הילדים המשותפים, רגשות הכעס והתבוסה של הצד המופסד גורמות לו להתנהג באופן פוגעני והרסני כלפי "המנצח", דבר שגורר את שניהם, וכמובן את הילדים, לידי הפסד.

לסיכום, ישנה דרך טובה לסיים נישואין לא טובים, וצריך קודם כל לבחור בה. הליך גישור מוצלח מתחיל ומסתיים במגשר מוצלח. מגשר שמנתב את הצדדים בדרך של משא ומתן אפקטיבי, ומוביל אותם לפתרונות טובים שיחזיקו מעמד לאורך זמן. מגשר שמקשיב קשב רב לרצונות הצדדים ומסוגל להעניק להם כלים חדשים להתבונן על המחלוקת מזווית חדשה. מגשר שיצור גשר מעל הפערים הקיימים בין הצדדים בכדי לבנות את ההסכם הטוב ביותר עבורם.

כתבה זו הינה אינפורמטיבית בלבד ואין לראות בנאמר בה תחליף לייעוץ מקצועי אישי כלשהו

 


עודכן ב: 07/08/2013