נהג צעיר כבן 20, פגע בזוג הולכי רגל, כאשר נסע במהירות מופרזת, והפקיר אותם על הכביש ללא מתן סיוע. לאחר שבית משפט המחוזי גזר עליו 18 חודשי מאסר בפועל, הנאשם הגיש ערעור וביקש להקל בעונשו בשל גילו הצעיר ובטענה כי הפקרת הפצועים לא גרמה להחמרה במצבם. בית משפט העליון קיבל אתמול (יום ג') את הערעור, והחליט שתקופת מאסרו בפועל תקוצר ותעמוד על 14 חודשים.

 

במהלך חודש אפריל 2013, נהג הנאשם במהירות 65 קמ"ש, בכביש עירוני ביפו, בו המהירות המרבית המותרת על פי חוק היא 50 קמ"ש. באותה עת חצו שני הולכי רגל את הכביש, והנאשם פגע בשניהם בעוצמה רבה עם חזית הרכב והעיף אותם על הכביש.

 

הנהג לא עצר כדי לברר את מצבם של הולכי הרגל, או להושיט להם עזרה, אלא נמלט מהמקום בנסיעה מהירה, ובדרך פגע ברכב שנסע מולו בנתיב הנגדי.

 

הולכי הרגל, שהינם בני זוג בשנות החמישים לחייהם, נפצעו באורח קשה. עוברי אורח הזעיקו את כוחות ההצלה, והם פונו לטיפול רפואי בבית חולים. בן הזוג אושפז במחלקת טיפול נמרץ עקב סכנה לחייו, ובת הזוג סבלה מחבלות קשות בחזה ושברים בצוואר ובעמוד השדרה, כיום שניהם סובלים מנכויות קשות.

 

הנאשם נטל אחריות למעשה והביע חרטה, ולאחר שהודה בעובדות כתב האישום, הורשע בעבירת הפקרה אחרי פגיעה, ובעבירת נהיגה מעבר למהירות המרבית המותרת.

 

שירות המבחן המליץ כי עונשו ירוצה בדרך של עבודות שירות, בשל גילו הצעיר ובשל ספק אם יוכל להשתלב במאסר בפועל. מנגד המדינה הדגישה את חומרת המעשים, ואת העובדה כי הנאשם בעל 11 הרשעות קודמות בתחום עבירות התעבורה.

 

בסופו של דבר גזר בית משפט המחוזי על הנאשם 18 חודשי מאסר בפועל, 12 חודשי מאסר על תנאי, שלילת רישיון נהיגה לעשר שנים, ופיצוי לנפגעים בסך 20,000 שקלים.

 

הנאשם לא היה מודע למצבם הקשה של הפצועים בעת שנמלט מהמקום

 

בעת הערעור טען הנאשם כי בית משפט המחוזי לא נתן משקל לעובדה שמעשה ההפקרה בוצע ברחוב ראשי, בשעה שהיו בו עוברי אורח, ולכך שהפקרתם של הנפגעים לא הובילה להחמרה במצב, ואף ציין כי הוא נמלט מזירת התאונה והפקיר את הולכי הרגל בלי שידע מהו מצבם.

 

הנאשם הוסיף כי הוא עבר טיפול פסיכולוגי בעת המאסר, הוא הביע חרטה עמוקה על מעשיו, וביקש שוב להתחשב בגילו הצעיר.

 

בית משפט העליון לא קיבל טענת המערער כי המחוזי שגה בהתייחסו לתוצאות התאונה כשיקול לחומרה לצורך גזירת העונש. עם זאת מצא כי אין קשר סיבתי בין הימלטות הנאשם והפקרת הפצועים על הכביש, לתוצאות הקשות של התאונה, ולמצבם הגופני והנפשי של הולכי הרגל. 

 

יש לך שאלה?

פורום מהירות מופרזת | תאונות קטלניות ותאונות פגע וברח
פורום פסילת רישיון | שלילת רישיון

 

בסופו של דבר שופטי בית המשפט העליון קיבלו את הערעור, וקבעו כי תקופת מאסרו בפועל של הנאשם תעמוד על 14 חודשים, ויתר רכיבי הענישה יוותרו על כנם.

 

ע"פ 3304/14