נהג שקיבל דוח בגין אי חגירת חגורת בטיחות כפר באשמה והכחיש שנהג לא חגור. לאחרונה החליט בית משפט השלום לתעבורה לזכות אותו מחמת הספק, וזאת לאור הנסיבות שבהן נרשם הדוח, כאשר השוטר טען בעדותו שהבחין כי הנאשם גם דיבר בטלפון הסלולרי תוך כדי נהיגה אך לא רשם זאת בדוח, סתירה שהחלישה את גרסתו באופן כללי, וכן מפני שלא רשם בדוח כי שמר על קשר עין רצוף עם המכונית מהרגע שהבחין בעבירה ועד לעצירתה. סיבות אלו הובילו לזיכויו של הנאשם.


במהלך המשפט התגלו הגרסאות השונות לאירוע. על פי עדותו של השוטר שרשם את הדוח, הוא עמד על המדרכה כשהבחין ממרחק קצר בנהג שאינו חגור בזמן הנהיגה. כאשר נעצר הוא היה באותו מצב, כלומר לא חגור, ואף החזיק בידו את הסלולרי כשהוא צמוד לראשו. תגובת הנהג כפי שנרשמה בדוח הייתה "אין לי מה להגיד".


כנשאל השוטר למה לא השית עליו קנס על השימוש האסור בטלפון, אם אכן ראה את העבירה כפי שטען, השיב כי לא רצה להקשות על אדם בעל משפחה עם קנס גבוה בסך 1,000 שקלים, ולכן הסתפק ברישום קנס מתון בהרבה בסך של 250 שקלים. הוא לא ידע לציין מדוע לא רשם בדוח ששמר על קשר עין רצוף עם המכונית, ואישר כי כיום אינו זוכר את פרטי המקרה.


השופט התקשה לקבל את הסברו של השוטר שריחם על הנהג ולכן לא רשם בדוח על עבירת השימוש בטלפון הנייד


הנאשם העיד כי נסע לאורך כל הדרך כשהוא חגור, בכביש עם לפחות שלושה נתיבים. לפתע ראה שוטר שקפץ לאמצע הכביש ממרחק של פחות מ-100 מטרים והורה לו לעצור בצד. כששאל את השוטר מה קרה הוא השיב לו שראה אותו מדבר בטלפון, והחל ביניהם ויכוח שבו טען הנאשם כי ידו פשוט הייתה ליד האוזן וכי ייתכן שהשוטר ראה זאת כשימוש בטלפון נייד. לבסוף אמר לו השוטר שירשום לו דוח על אי חגירת חגורה אף שהיה חגור, כדי שישלם קנס נמוך יותר. בנסיבות אלה לא נותר לו אלא להסכים, אחרת היה מקבל קנס גבוה בהרבה.


כשנשאל בחקירה הנגדית מדוע הגיב במילים "אין לי מה להגיד", תגובה שלכאורה מחזקת את גרסת השוטר, ענה שהשתדל לא להגיד דבר שיפעל לרעתו או ישמש ראיה נגדו. הוא הוסיף שהשוטר בעצם ארב לנהגים ולא עמד על המדרכה באופן גלוי כפי שהשוטר עצמו טען.


לאחר ששמע את שתי הגרסאות, קבע השופט כי הנסיבות שבהן נרשם הדוח מקשות על קביעה חד משמעית ומעבר לכל ספק של ממצאים עובדתיים. העובדה שהדוח נרשם על אי חגירת חגורה, אך השוטר העיד בבית המשפט שראה את הנאשם מדבר בטלפון הנייד והחליט לתת לו קנס נמוך כדי לא להכביד עליו ועל משפחתו, החלישה את גרסתו של השוטר באופן כללי לגבי נסיבות האירוע.

 

יש לך שאלה?

פורום דוחות תנועה
פורום הזמנה לדין במשפט תעבורה


כמו כן, אי הרישום של השוטר בדוח כי שמר על קשר עין רציף עם הרכב כפי שנדרש, העלה אף הוא ספק. השופט העדיף את גרסתו של הנאשם והתקשה לקבל את ההסבר של השוטר כי ריחם עליו. לאור זאת הוא החליט לזכות את הנהג מחמת הספק.


תת"ע 1891-03-15