מורה מהמגזר הערבי טען כי במשך שלוש שנים נקטה מפעילת פארק השעשועים סופרלנד במערב ראשון לציון במדיניות אפליה בין תלמידים ערבים ליהודים. על כן ביקש פיצוי לכל אחד מבני המגזר הערבי בסך של 100 שקלים בגין נזק לא ממוני. בית המשפט המחוזי בתל אביב - יפו אישר בשבוע שעבר (יום ג') את הסדר הפשרה, וקבע כי מפעילת הפארק תתרום 4,000 כרטיסי כניסה לתלמידים מהמגזר הערבי.

 

על פי עובדות התביעה, בחודש יוני 2013, מורה מן המגזר הערבי יצר קשר עם מפעילת פארק השעשועים, במטרה לתאם ביקור לתלמידיו במתחם כדי לחגוג את סיום שנת הלימודים. במהלך השיחה התברר למורה כי הנהלת המקום נוהגת להקצות ימי פעילות נפרדים לתלמידים יהודים ולתלמידים ערבים.

 

המורה טען כי מפעילת הפארק פעלה בחוסר תום לב והפרה בהתנהלותה את חוק איסור האפליה, וגרמה לו ולתלמידיו תסכול, ביזוי והשפלה. המורה ביקש לייצג כל בני המגזר הערבי, אשר הוערך ב- 1,500,000 אנשים, והעריך את נזקו האישי של כל אחד מהם בסך של 100 שקלים. בנוסף ביקש מבית המשפט להוציא צו נגד סופרלנד, אשר ימנע ממנה בעתיד מלנקוט באפליה כלפי חברי הקבוצה.

 

במסגרת הסדר הפשרה ביקשו חברי הקבוצה שמפעילת הפארק תתרום סך של 4,000 כרטיסי כניסה לסופרלנד, אשר יחולקו ל- 25 בתי ספר במגזר הערבי ברחבי הארץ. בנוסף הנתבעת תישא בשכר טרחת עורך דין בסך 120,000 שקלים ותשלם לתובע הייצוגי סך של 20,000 שקלים.

 

בתי ספר ערביים ביקשו בעצמם את ההפרדה

 

מנגד טענה הנתבעת כי הפארק פותח את שעריו לציבור הרחב במהלך 140 ימים בשנה, וביתר ימי הפעילות המתחם פתוח לקבוצות שונות בתיאום מראש ללא הבחנה. הנתבעת טענה כי על רקע אירועי אלימות ומתיחות בין הצדדים, היא קיבלה פניות של בתי ספר יהודים וערבים, בבקשה שבימים המיועדים למסיבות סוף שנה תתקיים הפרדה בין התלמידים, כדי לא לסכן את המבקרים ולא לפגום בהנאתם, על כן החליטה לאפשר קיומם של ימים נפרדים למסיבות סיום.

 

בעקבות פרסום האירוע בתקשורת על ידי המורה, פרסמה הנתבעת הודעה, שבה נאמר כי אין בכוונתה להיעתר לבקשות נוספות של בתי הספר, והיא מתכוונת לחדול מקיום ימי מסיבות סיום במתכונת נפרדת כפי שנתבקשה.

 

לאחר שמיעת טיעוני הצדדים, השתכנע בית המשפט כי הנתבעת נקטה במדיניות אפליה בין התלמידים, וכי מדובר בתביעה ייצוגית העוסקת בנושא חברתי חשוב, אשר ראוי כי תסתיים בדרך של פשרה. בנוסף קבע כי הגדרת הקבוצה תכלול את כל התלמידים והמורים במגזר הערבי שהיו בתקופה הרלוונטית לבקשת האישור.

 

יש לך שאלה?

פורום תביעה אזרחית | תביעה משפטית
פורום תביעה ייצוגית | תובענות ייצוגיות

 

לפיכך הגיע בית המשפט למסקנה כי יש לאשר את הסדר הפשרה, וקבע כי סופרלנד תתרום 4,000 כרטיסי כניסה אשר שוויים לצרכן הוא בסך 436,000 שקלים עבור תלמידים מהמגזר הערבי. בצירוף שכר טרחת עורך דין למבקש בסך 60,000 שקלים, ובתשלום גמול עבורו בסך 10,000 שקלים.

 

ת"צ 42756-06-13