האם הסדרת הרגולציה על מסחר ועסקאות שמבצעים ישראלים במטבעות וירטואליים כגון ביטקוין ולייטקוין קרובה מתמיד? לאחרונה הוציאה רשות המסים טיוטת חוזר המתייחסת לסוגיית המיסוי על המסחר הווירטואלי, אשר קובעת כי מטבע וירטואלי אינו מוכר כמטבע אלא מסווג כנכס. משמעות הדבר היא כי מי שסוחר במטבעות וירטואליים נחשב לעוסק מבחינת רשויות המס, ועל כן יחויב בתשלום מע"מ ומס רווח הון על ההכנסות שייווצרו לו ממכירת המטבעות.


עד כה לא נקבע נוהל מוסדר למיסוי מטבעות וריטואליים, כאשר כל מי שעוסק בתחום נעזר בחוות דעת מקצועיות של רואי חשבון ועורכי דין במפגשים עם פקידי השומה, וכל החלטה בעניין התקבלה ללא חקיקה או חוזרים מקצועיים של רשות המסים.


אי הוודאות בשוק בכל הנוגע לחובות הדיווח ותשלום המסים הובילה לכך שעד היום, אזרחים רבים הסוחרים בביטקוין לא דיווחו על הכנסותיהם ולא שילמו בגינן מס. מהן ההשלכות של טיוטת החוזר שהוציאה רשות המסים על מיסוי מטבעות וירטואליים?


מהו ביטקוין וכיצד סוחרים בו או רוכשים באמצעותו?


עם השנים הולך וגובר השימוש במטבע הווירטואלי ביטקוין. התאוצה ההולכת וגוברת במסחר בו הפכה את המטבע לדרך מקובלת ומיינסטרימית לשלם עבור עסקאות רגילות במספר מדינות בעולם, וגם בישראל ישנם אלפי אנשים שסוחרים בו.


הביטקוין הומצא ביפן במטרה לבטל את התלות במטבעות הרשמיים המונפקים על ידי המדינות, אך ניתן להחליף אותו עם סוגי מטבע רבים. בניגוד למטבעות רגילים המונפקים על ידי ממשלות וגופים רשמיים, הביטקוין מונפק באמצעות רשת מחשבים וחיבור לאינטרנט, באופן שיתופי וגלוי.


‏מאז שהחל לצבור תאוצה, ערכו של המטבע הווירטואלי ידע עליות וירידות, אך לא קרס ואף התייצב. את המטבע מנהלים באמצעות תוכנת ארנק, והם נשמרים במה שמכונה "שרשרת בלוקים". באמצעות התוכנה ניתן להמיר את המטבעות, לרכוש איתם ולסחור בהם.


מהן סוגיות המיסוי שמעלים המטבעות הווירטואליים?


הביטקוין לא מוכר כמטבע חוקי שחייבים להכיר בו, הן במדינות העולם והן בישראל. על סמך העובדה שבנק ישראל אינו מכיר בו כמטבע, החליטה רשות המסים כי אף מבחינתה לא מדובר במטבע אלא בנכס.


כלומר, בניגוד למטבע שאינו מחייב במס או מאפשר קיזוז הפסדים בגין שינויי ערך, על מכירת ביטקוין (המהווה נכס) יש לשלם מס רווח הון בשיעור של 25%, והפסדים במטבע הווירטואלי ניתנים לקיזוז כנגד רווחים שיופקו בעתיד.


כמו כן, מכיוון שמי שסוחר במטבע וירטואלי נחשב לעוסק מבחינת רשויות המס, הוא צריך לשלם מע"מ על הרווחים שיפיק. זאת כמובן נוסף על מס ההכנסה שיש לשלם בגין כל הכנסה שמפיקים. מס ההכנסה יכול להגיע עד שיעור של 50% כמס שולי, או שישולם באמצעות חברה בשיעור של 24%.


מבחינת חובת הדיווח לרשויות המס, על פי החוזר שפורסם תחול חובת דיווח בגין מסחר במטבעות הווירטואליים בתוך חודש ימים מהיום שבו התבצעה העסקה.


יש לך שאלה?

פורום מיסוי בינלאומי | גילוי מרצון | העברת כספים מחו"ל | רילוקיישן
פורום ביטקוין ומטבעות דיגיטליים | העברת כספי מסחר לבנקים


חוזר זה הוא ככל הנראה סנונית ראשונה מבחינת הרגולציה והחוקים החדשים שיש לחוקק בכל הנוגע ליחס הרשויות בכלל ורשויות המס בפרט לביטקוין ולמטבעות וירטואליים אחרים. בעוד מדינות מסוימות בעולם מנסות להסדיר את השימוש במטבע ולחוקק חוקים שיקלו את המסחר בו, מדינות אחרות מתנגדות לעצם המסחר בו ומנסות להילחם בתופעה.
 


עודכן ב: 26/07/2017