סיבוכים רבים עלולים להתרחש במהלך לידה, ולמרבה הצער, לא פעם נגרמים נזקים גופניים לאם או לעובר במהלך הלידה. לעתים הנזקים נגרמים בעקבות התנהלות רשלנית של הצוות הרפואי. למעשה, לא מעט תביעות מוגשות לבתי המשפט בגין רשלנות רפואית, בעיקר כאשר הנזקים שנגרמו קשים מאוד.


באילו מקרים החלטות לא נכונות של הצוות הרפואי מהוות רשלנות רפואית?


הפסיקה הכירה במקרים רבים שבהם התבצעה רשלנות רפואית בלידה. המצבים השכיחים ביותר מתרחשים בעקבות אבחון לקוי או עיכוב באבחון של בדיקות אולטרסאונד או מוניטור, כאשר ההחלטה על זירוז הלידה או עיכובה אינה נכונה, בעקבות החלטות לא נכונות על ביצוע ניתוח קיסרי או לחלופין על הימנעות מביצוע ניתוח קיסרי, אי אבחון מצוקה עוברית, לידת ואקום או מלקחיים שמבוצעת ברשלנות ועוד.


לעתים יש צורך בקבלת החלטות מהירה לאור מצוקה עוברית שמתגלה, כאשר הרופאים נדרשים להכריע האם לבצע לידת מלקחיים או ואקום, או להבהיל את היולדת לניתוח קיסרי. בכל אחת מהפרוצדורות הללו טמונים סיכונים. למשל, לידת ואקום עלולה לגרום לפגיעה מוחית של היילוד ולהוביל לפיגור או שיתוק מוחין. לחלופין, ניתוח קיסרי הוא ניתוח לכל דבר ועניין, הכולל סיכונים לאם כגון פגיעה ברחם.


כל החלטה לא נכונה או ביצוע לא נכון של הפרוצדורה הרפואית במהלך הלידה עלולים לגרום נזקים קשים ובלתי הפיכים. חשוב לדעת כי הצוות הרפואי נדרש להתייעץ עם רופאים מומחים כדי לגבש את ההחלטה הנכונה לביצוע הליך הלידה, ומחויב להסביר ולפרט להורים את המסקנה שהגיע אליה, ולהציג בפניהם מהם הסיכונים בביצוע ההליך, מהם הסיכונים האפשריים בביצוע פרוצדורה אחרת ומהן האפשרויות החלופיות.


ההורים לא קיבלו הסבר על הסיכונים בלידת ואקום, וקיבלו פיצויים בסכום של 300 אלף שקלים


בית המשפט העליון קבע כי לא חלה התרשלות בלידת ואקום אף על פי שהתינוקת לקתה בזיהום שהותיר אותה עם שיתוק מוחין ונזקים פיזיים ומוחיים קשים. ואולם, בשל העובדה שהוריה לא קיבלו הסבר מהצוות הרפואי על הסיכונים הכרוכים בלידת הוואקום, מגיעים להם פיצויים בסכום של 300 אלף שקלים בגין פגיעה באוטונומיה. כמו כן חויב בית החולים לשאת בהוצאות המשפט בסכום של 30 אלף שקלים.
קביעתו של בית המשפט העליון התקבלה לאור ערעור שהגישו ההורים על החלטתו של בית המשפט המחוזי, אשר דחה את תביעתם כנגד בית החולים.


מדובר בלידת ואקום שהסתבכה לאור משקלה הגבוה של התינוקת אשר גרם לכליאת כתפיים - מצב מסוכן שבו הכתף נתקעת במהלך הלידה. כשלושה חודשים לאחר הלידה הקשה, התדרדר מצבה של התינוקת והיא סובלת כיום מנכות בשיעור של 100%.


לטענת ההורים, החלטת הרופאים לבצע לידה וגינלית ולא באמצעות ניתוח קיסרי הייתה שגויה והיא שגרמה לנזק הרב, וזאת מכיוון שהאם לקתה בסוכרת הריון וניתן היה לצפות כי משקל התינוקת יהיה גבוה.


בית המשפט המחוזי קיבל את טענת בית החולים כי לא הייתה רשלנות בהחלטת הרופאים, וכי מכל מקום מצבה הקשה של התינוקת נוצר בעקבות ההלם הזיהומי שממנו סבלה שלושה חודשים לאחר שנולדה.

 

יש לך שאלה?

פורום רשלנות רפואית בלידה


ואולם, שופטי בית המשפט העליון קבעו כי לאור סוכרת ההריון של היולדת, המצב דרש היוועצות עם רופא מומחה אך הדבר לא קרה, ואף לא בוצעה הערכה של משקל התינוקת לפני ההחלטה על לידה וגינלית. כמו כן נקבע כי ההורים לא עודכנו על הסיכונים הצפויים, ומסיבה זו יש לפסוק לטובתם פיצויים עקב פגיעה באוטונומיה, בסכום של 300 אלף שקלים.


ע"א 169-15