אגודות שיתופיות – היחס שבין חבר לבין ה"וועד מקומי" ו"וועד הנהלה"

חובות חברים למושב

 

מאת: עו"ד יוסי לוי LLM

 

לא אחת מתגלעות מחלוקת באשר לחובות החברים כלפי האגודה השיתופית בו הם חברים, האגודה השיתופית.

 

האגודה השיתופית ומוסדותיה פועלים מכוח פקודת האגודות השיתופיות ועל פי תקנות האגודות השיתופיות והצווים שהותקנו בהתאם. המסגרת תפקידי התובעת, גובה היא תשלומים מחבריה למימון תקציבה והוצאותיה ומנהלת לשם כך כרטיס הנהלת חשבונות לכל חבר.

 

קבילותה של כרטסת החשבונות של החבר אצל האגודה

 

דפי חשבון של החבר אצל האגודה השיתופית דינם כדין קבילות רשומה מוסדית, לעניין סעיף 36 לפקודת הראיות [נוסח חדש], תשל"א-1971. אכן, רשאי החבר לחקור חקירה נגדית לשם הזמת הראיה, או לערער את משקלה, או לטעון טענות אחרות להגנתו, אך די בכרטסת של החבר, שתצורף לכתב תביעה כדי לגבש עילת תביעה נגד החבר.

 

מנגד, את ראיותיה מבססת האגודה השיתופית על כרטסת הנהלת החשבונות שברשותה, המנוהלת ומבוקרת ומהווה ראיה לכאורה. אלא שכדי ליהנות מחזקת "ראיה לכאורה" לנכונות הרישום בכרטסת התובעת, נדרש "ובלבד שהרישומים בוקרו על ידי ברית הפיקוח או רואה החשבון של האגודה לפי הענין;" (סע' 1א לתקנות האגודות השיתופיות (ניהול וביקורת חשבונות) תשל"ה-1975). ועל כן נדרשת חתימה של רו"ח המבקר, הצהרה שלו או עדות בדבר בקורת על הנהלת החשבונות של התובעת. היינו, נטל הראיה הינו על כתפי האגודה.

 

ועד מושב וועד מקומי

 

ועד מושב יכול שיכהן בתפקידו ב"שני כובעים", הן כוועד מקומי כלפי המועצה האיזורית והן כועד הנהלה של האגודה השיתופית של אותו יישוב. זאת על פי סעיף 91(א) לצו המועצות המקומיות (מועצות אזוריות), תשי"ח-1958 הקובע כדלקמן:

 

91. הועד המקומי בישוב שיתופי

 

(א) כפוף לאמור בסעיפים 91א ו-91ב, מי שמכהנים בישוב שיתופי, במועד פלוני, כחברי ועד ההנהלה של האגודה השיתופית להתיישבות של הישוב (להלן -האגודה השיתופית), יכהנו גם כחברי הועד המקומי של הישוב.

 

אלא שמדובר וצריך שיהיו אלה שני גופים נפרדים לגמרי. כך נאמר בבג"צ 921/89 אברהם מנחם נ' רשם האגודות השיתופיות, פ"ד מד(1) 516, 519; וכן בג"צ 258/85 עמר נ' פרץ, פ"ד מב(3) 485, 491, כדלהלן:

 

"פרט לזהות "אנושית" זו הרי שני גופים אלה - ועד ההנהלה והוועד המקומי - משמשים כשני אורגנים משפטיים שונים ונפרדים, הן מבחינת התפקידים, במהותם ובהיקפם, המוטלים על כל אחד מהם, והן מבחינת מיקומו של כל אחד משני גופים אלה במערכת הנורמות המשפטיות המקובלות."

 

יש להבחין בין "דמי חבר" לבין "מס ועד מקומי" או בלשון אחרת, מסים מוניציפאליים. ועד הנהלת האגודה השיתופית רשאי לגבות השתתפות חבר בהוצאות האגודה, הם דמי חבר. זאת על פי התקנון של האגודה אשר חברי האגודה הם צד להסכם זה ומחברותם נובעת חובתם.

 

מס ועד מקומי הם מסים מוניציפאליים, המוטלים על ידי המועצה האיזורית, לצורך מתן שירותים מוניציפאליים על ידי המועצה כגון ביוב, ארנונה, אשפה וכדו'. מסים אלה נגבים באמצעות ועד האגודה השיתופית בכובעו כ"ועד מקומי" ונקראים גם מס ועד מקומי או "מסים מוניציפאליים".

 

חובה על האגודה להפריד בין חיובי דמי חבר לחיובי מס ועד מקומי. ראה בספרו של חיים נועם, אגודות שיתופיות הלכה ופסיקה, 288-289 (מהדורה רביעית יולי 2000).

 

גביית מסים מוניציפאליים

 

השאלה, האם האגודה השיתופית רשאית לגבות מסים מוניציפאליים מהחבר?

 

פגיעה בקניינו של הפרט מותרת רק על פי חוק. סמכותו של ועד האגודה השיתופית בכובעו כ"ועד מקומי" להטיל מיסים ומיסי ועד בכללם, קבועה בהוראת סע' 133 לצו המועצות המקומיות (מועצות אזוריות), תשי"ח-1958 [תיקון אחרון: 20/2/06], כדלקמן:

 

133. מסי ועד מקומי

 

(א) ועד מקומי רשאי, באישור המועצה, להטיל בתחום הנהלתו כל מס שהמועצה רשאית להטיל לפי סעיף 68(א) ורשאי הוא, באישור המועצה ובכפוף להוראות חוק ההסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב), התשנ"ג-1992 22 (להלן - חוק ההסדרים), והתקנות שהותקנו לפיו להטיל ארנונה כללית, והכל לצורך ביצוע הסמכויות שהמועצה אצלה לו (להלן - מסי ועד מקומי);.. (הדגשה שלי, ).

 

היינו, גביית מסי ועד מקומי תיעשה באישור המועצה בלבד. עובר לגביית מסים אלה בפועל, חייב הועד להגיש למועצה הצעת תקציב לאישורה. זהו החוק, בסעיף 134 לצו הנ"ל

 

134. הכנת תקציב ועד מקומי [תיקון: תשכ"ג, תשנ"ב]

 

(א) לשם מילוי תפקידו לפי צו זה יכין ועד מקומי, בהתאם להוראות השר, תקציב של הכנסה והוצאה לשנת הכספים ויגישו למועצה לאישור.

 

אין ספק בדבר הוראות החוק, לפיו לוועד המקומי הסמכות להטיל מיסים ובלבד שהועד יקבל לפעולה זאת את אישור המועצה. זוהי חובה שבחוק, בלעדיה אין סמכות לועד מקומי לגבות מסים מוניציפאליים, ואם נעשו מעשים אלה ללא אישור המועצה, הרי שהם בלתי חוקיים.

 

תקנון האגודה כמחייב את החבר גם לשלם ?

 

גם אם ישנה הוראה שבתקנון האגודה המחייבת את החבר לשלם מיסים מוניציפאליים, אין האגודה השיתופית רשאית ליטול סמכויות לא לה ולגבות מסים מוניציפאליים שלא על פי אישור המועצה ושלא כדין.

 

[האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. והמסתמך עליו, עושה זאת על אחריותו בלבד.]