לעיתים קרובות פונים אליי לקוחות המופתעים לקבל מכתבים ממשרד הרישוי, ובהם דרישה לביצוע אמצעי תיקון (או מספר אמצעי תיקון שונים) ו/או הודעה על שלילת רישיון הנהיגה שלהם. במאמר זה אשיב על מרבית השאלות הנפוצות שעולות בהקשר לשלילת רישיון הנהיגה ע"י משרד הרישוי, ואסביר כיצד מומלץ לנהוג במידה וקיבלתם מכתב כזה. 


כמה נקודות מותר לצבור מבלי שרישיון הנהיגה יישלל?


תקנות התעבורה קובעות כי אמצעי תיקון מסוג של פסילת רישיון יוטל על מי שצבר לחובתו 36 נקודות או יותר; במקרה כזה רישיונו ייפסל לתקופה של 3 חודשים, והוא יחודש רק לאחר ביצוע קורסי נהיגה נכונה ותיאוריה.


כמה זמן צריך לעבור כדי שהנקודות יימחקו?


תקופת הצבירה ה"רגילה" הינה שנתיים. ואולם, אם בתקופה זו נצברו 22 נקודות או יותר, תקופת הצבירה תוארך ותעמוד על 4 שנים. חשוב לדעת, כי במידה ולא בוצעו אמצעי התיקון שהוטלו על הנהג (דוגמת קורסי נהיגה נכונה), הנקודות יעמדו בתוקפן גם בתום תקופת הצבירה, ולכן חשוב לבצע את אמצעי התיקון במועד. מובהר כי העבירות והנקודות שבצידן אינן נמחקות מהמרשם, ואולם אם בוצעו כל אמצעי התיקון שהוטלו, בחלוף תקופת הצבירה לא ייסכמו הנקודות לגביהן חלפה תקופת הצבירה.


האם ייתכן מצב שרישיון הנהיגה שלי יישלל גם אם מעולם לא הוגש נגדי כתב אישום?


בגין עבירות תעבורה רבות מסוג "ברירת משפט", אשר בגינן מתקבל דו"ח לתשלום קנס בלבד (כגון פלאפון, רמזור אדום, חגורות וחלק מעבירות המהירות), ישנו חיוב בנקודות, ובגין חלק מהן אף מדובר במספר רב של נקודות (8 נקודות בגין חלק מעבירות המהירות בגינן מקבלים קנס, 10 נקודות בגין עבירה של רמזור אדום). לכן, אין זה נדיר, ובעיקר מאז הוגברה אכיפת עבירות המהירות באמצעות המצלמות, שפונים אליי נהגים אשר קיבלו הודעה ממשרד הרישוי בדבר שלילת רישיון עקב צבירת 36 נקודות או יותר, וזאת על סמך דו"חות בגינם שילמו קנסות בלבד, ומבלי שעמדו מעולם בפני בית משפט לתעבורה.


כיצד אדע בכמה נקודות אחויב אם אשלם את הקנס ו/או אורשע בעבירה?


כיום החוק מחייב לציין את מספר הנקודות בו יחויב הנהג על גבי הדו"ח, וכך ניתן לדעת כמה נקודות תקבלו טרם תשלום הקנס, ולהחליט גם על סמך מידע זה כיצד ברצונכם לנהוג (לשלם את הקנס, לנסות לבטל את הדו"ח ו/או לבקש להישפט בבית המשפט?). לעיתים כדאי לבחור בדרך של משפט על מנת לדחות את מועד החיוב בנקודות, שכן כל עוד לא הורשעתם בעבירה הנקודות לא יירשמו. עם זאת, צריך להיות מודעים לסיכונים בדרך פעולה זו, ולפיכך מומלץ להיוועץ בעו"ד שעוסק בתחום דיני התעבורה על מנת להעריך את טווח הענישה שאתם צפויים לו במידה ותבקשו להישפט בגין העבירות.


מדוע אני נדרש לבצע קורס נהיגה מונעת אם מעולם נתפסתי בביצוע עבירה?


משרד הרישוי מזמן נהגים לביצוע קורס נהיגה מונעת בחלוף תקופה ממועד קבלת הרישיון על מנת לרענן את הידע הנדרש לצורך נהיגה בטוחה. במידה והקורס לא יבוצע במועד, רישיון הנהיגה לא יחודש עד להשלמת הקורס.


מדוע אני נענש שוב אחרי שכבר שילמתי קנס ו/או נשפטתי בבית המשפט?


כאמור, פקודת התעבורה מגדירה את שלילת רישיון הנהיגה ע"י משרד הרישוי כ"אמצעי תיקון" ולא כעונש. כלומר, מטרתה של שלילה זו (כמו של אמצעי התיקון האחרים, דוגמת קורסי נהיגה נכונה), הינה צופת פני עתיד, על מנת שהנהג יתקן את דרכיו (בניגוד לקנס ו/או הפסילה שמוטלת ע"י ביהמ"ש, אשר נועדה להעניש את הנהג בגין ביצוע העבירה, ולהוות גמול על ההתנהגות החורגת מדרישות החוק).

 

יש לך שאלה? 

פורום נהיגה ללא רישיון, ביטוח או טסט


והכי חשוב: מה ניתן לעשות אם רישיון הנהיגה נשלל עקב הצטברות נקודות?


אם קיבלת מכתב ממשרד הרישוי ובו הודעה על הטלת אמצעי תיקון מסוג שלילת רישיון מומלץ להיעזר בעו"ד שעוסק בתחום, על מנת שיבחן אם יש אפשרות להפחית את הנקודות בדרך כלשהי וייעץ לכם כיצד לפעול – לעיתים ניתן לבצע אמצעי תיקון שהיה צורך לבצעו במועד מוקדם יותר ובכך להפחית נקודות, לעיתים ניתן לבקש להישפט בגין עבירה בגינה כבר הורשעתם, לעיתים ישנן טעויות באופן חישוב הנקודות (מבחינת תקופות הצבירה וכד'), ובמקרים מסוימים נסיבות מיוחדות יכולות לסייע להמיר את אמצעי התיקון באמצעי תיקון אחר.