בנובמבר 2008 אישרה מליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית את הרפורמה בחוק ההוצאה לפועל. רפורמה זו, אשר מטרתה הינה לייעל את פעילותה של הלשכה להוצאה לפועל, טומנת בחובה מספר סעיפים חסרי תקדים המעניקים לראש ההוצאה לפועל סמכויות נרחבות. סמכויות אלו נועדו לסייע בפעילות הגבייה.


שר המשפטי, פרופ' דניאל פרידמן, אמר כי עסיקנן ברפורמה משמעותית אשר מהווה את אחד הצעדים מרחיקי הלכת בתחום זה בעשור האחרון. יו"ר ועדת החוקה של הכנסת, ח"כ פרופ' מנחם בן ששון, הצטרף לדברים אלו וטען כי מדובר בהישג עצום אשר יישפר באופן משמעותי את הליכי הגבייה בלשכת ההוצאה לפועל.


במסגרת הרפורמה, אשר תהליך חקיקתה לווה בלחצים כבדים מצד לשכת עורכי הדין, נציגי הבנקים וגורמים נוספים, ניתנה לרשם ההוצאה לפועל הסמכות להביא לשלילת רישיונות נהיגה וכרטיסי אשראי של חייבים. כמו כן, הרפורמה קבעה כמה תנאים מקלים לגבי חייבים מעוטי יכולת (כגון מניעת הוצאת צווי מאסר כנגד חייבים אשר חובם נמוך מ-2,000 שקלים).


ההוצאה לפועל הינו גוף שלטוני אשר מטרתו לבצע גביית חובות מחייבים שנפתחו כנגדם תיקים בהוצאה לפועל. במסגרת פעילותה של ההוצאה לפועל, נתונות בידיה סמכויות שונות על מנת להביא לפירעון חובות החייבים. במסגרת סנקציות אלו ניתן למנות עיקולים, הטלת הגבלות על חשבונות בנק, מאסר וכעת גם שלילת רישיון נהיגה. בעלי חוב אשר אינם עומדים בתשלומים שהוטלו עליהם, עלולים למצוא עצמם, לאחר התיקון לחוק ההוצאה לפועל, ללא רישיון נהיגה או ללא אפשרות לחדש את רישיון הנהיגה שברשותם.


עד לאחרונה, שלילת רישיון הנהיגה של אדם נעשתה בשל ביצוע עבירות תעבורה וזאת על ידי קציני משטרה (באופן זמני) ובתי המשפט לתעבורה (לתקופות ארוכות). כיום, רשם ההוצאה לפועל רשאי להורות על שלילת רישיון הנהיגה של חייב כל אימת שהשתכנע שהחייב מתחמק מנושיו ומתשלום חובו.


המסגרת המשפטית


מדובר אפוא בסעיף 66א(6) לחוק ההוצאה לפועל. סעיף זה הינו הסעיף אשר מעניק את הסמכות לשלילת רישיון נהיגה של חייב על ידי ההוצאה לפועל. חרף העובדה שמדובר בסנקציה משמעותית, הסעיף כולל גם שורה של מכשולים אשר עומדים בפני הזוכה בבואו לבקש הפעלת סנקציה זו.


על פי הסעיף, ניתן לשלול רישיון נהיגה של חייב כאשר מתקיימים התנאים אשר אמורים בסעיף 66ב לחוק ובמידה ורשם ההוצאה לפועל שוכנע כי שלילת הרישיון תהיה מוצדקת בנסיבות העניין. רשם ההוצאה לפועל נדרש להביא בין שיקוליו את הפגיעה בחייב ובהליכים אחרים אשר ננקטו לצורך גביית החוב, כולל הליכים לקבלת מידע על החייב.


נטל ההוכחה מונח במקרים אלו על כתפיו של הזוכה ועליו להוכיח כי עסקינן בחייב בעל יכולת כלכלית לפרוע את חובו.


סעיף 66ב(א)(3) מוסיף וקובע כי שלילת רישיון נהיגה תיתכן בהתקיים אחד מהבאים:


• ממועד המצאת האזהרה לחייב בהמצאה מלאה, ועד להגשת הבקשה חלפו שישה חודשים. כמו כן, החוב חייב להיות מעל 2,500 שקלים.
• ממועד המצאת האזהרה לחייב בהמצאה מלאה, ועד להגשת הבקשה, חלפה שנה והחוב הפסוק גבוה מ-500 שקלים.


פגיעה בתעסוקה


אחת הטענות הנפוצות אשר נטענות על ידי חייבים לאחר שלילת רישיון נהיגה היא כי מדובר ברישיון המשמש את החייב לפרנסתו. לאמור, שלילת הרישיון תפגע באופן משמעותי ביכולתו של החייב להתפרנס, ובכך ביכולתו לפרוע את החוב. עם זאת, נטל ההוכחה בדבר הפגיעה הבלתי הגיונית בפרנסתו של החייב מונח לפתחו של הטוען לכך.


ברע"צ (שלום ת"א) 7704-03-10 קובוביץ נ' מנשה, נקבע כי "על החייב להראות ולשכנע שהגבלת הרישיון עלולה לפגוע בעיסוקו פגיעה ממשית, בהבדל מפגיעה סתם שכן ברור כי בהגבלת רישיון נהיגה יש תמיד פגיעה כלשהי בעיסוקו של החייב".


במקרה אשר נדון לאחרונה בבית המשפט נדחתה טענתו של חייב בנוגע לכך ששלילת רישיון הנהיגה שלו פוגעת ביכולתו להתפרנס. במקרה זה, בית המשפט קבע כי חובו של החייב עומד על 80,000 שקלים והאחרון עוסק בחיפוי קירות חיצוניים. הוכח כי החייב יכול להגיע לעבודתו על ידי עמית לעבודה אשר הינו בעל רישיון נהיגה לרכב מסחרי. אי לכך, טענתו נדחתה ורישיון הנהיגה שלו נשלל.


הרישיון דרוש בגין מצב בריאותי


הרפורמה בנוגע לשלילת רישיונות נהיגה מחייבים מגנה על חייבים אשר רישיון הנהיגה שלהם משמש אותם לצרכים בריאותיים, שלהם או של קרובי משפחה התלויים בהם. על פי סעיף 66א(6), רשם ההוצאה לפועל לא יורה על שלילת רישיון הנהיגה של חייב כאשר רישיון הנהיגה חיוני עבור החייב בגין נכותו או עקב נכותו של בן משפחה התלוי בו.


התנגדות לשלילת רישיון


חייבים אשר נשלל רישיון הנהיגה שלהם על ידי הפעלת הסנקציה מטעם ההוצאה לפועל, רשאים להתנגד לכך על ידי הגשת בקשה לפקיד ההוצאה לפועל. במסגרת בקשה זו, יכולים החייבים להציג את טענותיהם לכך שרישיון הנהיגה הכרחי עבורם לצורך פרנסתם (וכפועל יוצא מכך לשם פרעון חובם) או בשל מצב בריאותי (שלהם או של בני משפחה). כמו כן, במסגרת בקשה זו מומלץ להוסיף פירוט בנוגע למצב כלכלי והבטחה בדבר טיפול בחובות ובתיקים קיימים בלשכת ההוצאה לפועל.