המלחמה אליה נקלענו נמשכת כבר חודש, רבים מנסים להתנדב ככל שניתן ועושים הרבה דברים למען האחרים. לצד העשייה המרובה והנתינה ללא גבולות החובות נערמים להם ויש צורך לעצור רגע ולחשב מסלול מחדש - האם אני יכול לעמוד במטלות מבלי להכניס כסף לחשבון? הנתינה נותנת המון כוחות נפשיים וחיזוקים רבים ואולם ההוצאות לא נפסקות, ויש לבדוק האם נוכל לעמוד בכך לאורך זמן.


הבנקים וחברות הביטוח מתהדרים בכותרות יפות אשר לפיהן יתנו חודש עד חצי שנה דחייה בתשלומי המשכנתא ובתשלומי הביטוח השונים, אולם יש לשים לב ל"אותיות הקטנות" - מדובר בתושבי העוטף שפונו מבתיהם, תושבים הנכללים באזור שנקבע על ידי הממשלה כאזור מלחמה (צפון ודרום), מדובר לעתים בדחיית התשלומים לתקופה מסוימת, לאחריה יהיה צורך לחזור ולשלם את התשלומים בתוספת ריביות, עמלות והצמדות.


גם רשות האכיפה והגבייה (ההוצאה לפועל) הכריזה על דחיית תשלומים, עצירת פתיחת תיקים, הוקפאו הליכי גבייה ועוד. ואולם, לאור הימשכות המלחמה ומאחר שאין צפי לסיומה, השגרה חוזרת אט אט ואיתה אפשרויות גביית החובות הניתנות לזוכים השונים בהוצאה לפועל. ניתן להגיש בקשות דחופות, יש אפשרות לפתוח תיקים במערכת המקוונת, יש אפשרות להגיש בקשות לפעול לגביית החוב. מנגד, יש גם אפשרויות רבות לחייבים לפנות בבקשות שונות לאור המצב בארצנו.


פניה להסדרים ו/או בקשות דווקא עכשיו


עורכי הדין שזה עיקר עיסוקם ידעו להגיש את הבקשות הנכונות ו/או לפנות לזוכים השונים בבקשות להסדרים בתקופה זו.


תקופה זו מאתגרת מאד את כל הצדדים הקשורים לחובות ולכן כדאי ואף רצוי לנצל תקופה זו כדי לפנות להסדרת החוב - פריסה או מזומן בהנחה גדולה. הרי גם הזוכים השונים ישמחו מאד לקבל את כספם בתקופה זו גם אם ייאלצו לוותר על חלק מהחוב.


אמנם נכון שחייבים רבים אינם עובדים כרגע ו/או הוצאו לחל"ת מסיבות שונות ואולם, יש מקום דווקא עכשיו לפנות למשפחה הקרובה בבקשה לעזרה ו/או לעשות לפחות סדר בחובות שתפחו ולעשות מאמץ גדול להסדירם.


אפשר להגיע להסדרים ברוב התיקים בכפוף לרצונם של שני הצדדים - החייב והזוכה


אם יש רצון מצד שני הצדדים למטבע - החייב והזוכה, ו/או ב"כ החייב מול ב"כ הזוכה, אפשרי להגיע להסדרים ברוב התיקים - הסדרי מזומן ו/או מספר מועט של תשלומים שווים תוך קבלת הנחה משמעותית, הסדרים במסגרתם מעמידים את החוב על סכום נמוך יותר אותו ניתן לפרוס למספר תשלומים ועוד.


יש גם אפשרות להגיע להסדרי פריסה ארוכי טווח שבהם קשה יותר לקבל הנחה גבוהה על יתרת החוב ואולם, לעיתים אפשרות זו מיטיבה עם חייבים אשר לא מצליחים בדרך כלל לעמוד בהסדרי פריסה ארוכי טווח לאורך זמן ומפסיקים לשלמם לאחר מספר מועט של תשלומים, ושוב ההליכים כנגדם מתחדשים וחוזר חלילה.


כדאי ורצוי לפעמים להתאמץ למספר חודשים, לצמצם הוצאות שוטפות וזאת כדי לשלם לנושים שונים תשלומים במסגרת הסדרים, ולאחר מספר חודשים מאומצים התיקים ייסגרו והחובות בהוצאה לפועל יצומצמו משמעותית ובמקרים רבים אף יסולקו. יהיה אפשר לצאת לדרך חדשה, דרך בה ניתן יהיה לנהל חיים רגילים ללא חשש שיפעלו כנגדך במסגרת תיקי הוצאה לפועל, יהיה אפשר להפקיד כספים לחשבון עו"ש ללא חשש שיעקלו לך הכספים, תוכל לנסוע מעת לעת לחו"ל ללא חשש שיעצרו אותך בביקורת הדרכונים (כי יש נגדך צו עיכוב יציאה מהארץ).


האם יש באפשרות החייב להגיע להסדרים בתיקים השונים?


כל חייב צריך לעשות עם עצמו ועם הקרובים אליו - משפחה חברים וכל צד ג' שלדעתו יכול לעזור לו, בדיקה של החובות הרובצים עליו ויכול לבדוק האם יש באפשרותו להגיע להסדרים בתיקים השונים ו/או לפחות בחלק מהתיקים, בייחוד באלו המציקים לו - עיקולים על חשבונותיו ועל כספים אחרים הרשומים על שמו, עיקול על משכורתו ועיכוב יציאה מן הארץ. בשלב הבא על החייב לפנות ללשכת ההוצאה לפועל הקרובה אליו (יש לקבוע תור מראש), כדי להוציא רשימת תיקי הוצאה לפועל עדכנית ולפנות לעורך דין שמבין בהליכי ההוצאה לפועל ויכול לעזור לו, להיפגש עימו ולהתחיל לתכנן ביחד כיצד יוכל להסדיר את חובותיו השונים.


יש לנצל כל אפשרות שמציעה "רשות האכיפה והגבייה" כדי לסגור תיקי הוצאה לפועל


אם יש רצון להגיע להסדרים בתיקי הוצאה לפועל שונים, וכן יש יכולת לגייס סכום כסף באופן עצמאי ו/או דרך צד ג' המוכן לעזור, הדבר אפשרי, לא צריך להתייאש מחובות בתיקים המתנהלים בלשכות ההוצאה לפועל השונות, תיקים אשר צוברים ריביות מטורפות המעלים את סכומי החוב לסכומים שלא ניתן להתמודד איתם ו/או נראה שלא ניתן להתמודד איתם. על כן יש לנצל כל אפשרות שמציעה "רשות האכיפה והגבייה" (בשמה הקודם "לשכת ההוצאה לפועל") כדי לסגור תיקי הוצאה לפועל, במיוחד את התיקים הקיימים מעל מספר רב של שנים, לפנות לעורכי הדין המכירים את ההוצאה לפועל ומעורים בחידושים ובמבצעים השונים שמציעה הרשות יחד עם נושים שונים, לחייבים הרוצים בכך.