כל תלמיד במדינת ישראל ואנשים רבים נוספים מבוטחים בפוליסת תאונות אישיות. כל פוליסה כזו היא בעלת "סכום ביטוח" אחר, כנגזרת של פרמיית התשלום שאותה גובה חברת הביטוח.


פוליסת תאונות אישיות "רגילה"


פוליסת ביטוח תאונות אישיות מלאה, כוללת לרוב פיצוי בגין הרכיבים הבאים:


1. מוות מתאונה: במקרה של מוות, מקבלים היורשים פיצוי בגין "סכום הביטוח" המלא, אשר משתנה כאמור לפי תשלום הפרמיה.


2. נכות צמיתה: נגזרת מ"סכום הביטוח". במקרה של נכות צמיתה של 100%, יקבל המבוטח פיצוי מלא בגובה "סכום הביטוח", ובמקרה של 10% נכות צמיתה יקבל כפיצוי 10% מ"סכום הביטוח".


3. נכות זמנית: משתנה לפי כל פוליסה. סכום פיצוי יומי עבור כל יום מחלה שמתקבל, כאשר לעתים הפיצוי מתקבל לאחר תקופת "השתתפות עצמית" של מספר ימים ולעתים מיידית.


4. שברים או כוויות: לפי סכום הביטוח, מתקבל כאחוזים לפי טבלאות שנקבעו מראש, לדוגמה "במקרה של שבר בשורש כף היד יתקבל 15% מסכום הביטוח". הפיצוי מגיע במקרה שבו יש שבר כתוצאה מתאונה, ואינו תלוי בנכות צמיתה כזו או אחרת.


5. אשפוז: סכום פיצוי יומי על כל יום אשפוז כתוצאה מתאונה.


6. הוצאות רפואיות: החזר הוצאות רפואיות עבור הוצאות הכרחיות שהוציא המבוטח כתוצאה מהתאונה.


יצוין כי ישנם כיסויים נוספים אשר ניתנים במסגרת פוליסות שונות, כאשר לעתים חלק מפוליסות התאונות האישיות מצויות כחלק בלתי נפרד מפוליסות הבריאות, ולעתים הן בפני עצמן.


לעומת זאת, ישנם כיסויים שנרשמו מעלה שאינם מופיעים בכל פוליסה, והכול בהתאם לפוליסה שנרכשה מאת חברת הביטוח וסוכן הביטוח. כמו כן, לעתים ישנם כיסויים נוספים של סיעוד וכדומה, והכול בהתאם לכל פוליסה ופוליסה.


פוליסת תאונות אישיות תלמידים


בפוליסות תאונות אישיות המונפקות עבור בתי הספר באמצעות כל עירייה או מועצה מקומית או אזורית, הכיסויים שונים במקצת. הפוליסה הנפוצה ביותר בקרב ביטוח תאונות תלמידים היא של "כלל חברה לביטוח בע"מ". פוליסה זו אינה מפצה בגין אשפוז או שברים, אך כוללת החזר בגין הוצאות רפואיות והוצאות חילוץ.


בתשלום אשר משלמים ההורים לרשות המקומית, יוחד סכום מסוים לטובת "ביטוח תאונות אישיות", וכל תלמיד הלומד במסגרת מוכרת על ידי הרשות המקומית מבוטח באמצעות רשות זו. לעתים ההורים לא יודעים זאת, אך כדאי לבדוק תמיד האם ניתן לקבל פיצוי, בכל מקרה של תאונה, על פי הכיסויים הקבועים בפוליסה.


סכום הביטוח בפוליסה זו שווה, אף על פי שבפועל ההורים אינם מרגישים "בכיס" שלהם את התייקרות הפרמיה או את תשלום הפרמיה.
נכון לפוליסת 2014, סכום הביטוח למקרה מוות הוא 141 אלף שקלים, ובנכות צמיתה סך של 376 אלף שקלים. ישנו סכום נוסף הנקרא "מענק חומרה", אך לא נרחיב בו כעת.


בפוליסת תאונות אישיות תלמידים ישנן בדרך כלל החרגות לגבי נכות צמיתה הפחותה מ-5%, כאשר במקרה שבו נגרמה נכות צמיתה כתוצאה מתאונה בשיעור של 1%-4% אזי לא מתקבל פיצוי כלל.


נוסף על כך, כמעט בכל פוליסות התאונות האישיות ישנה החרגה לגבי נכות אסתטית, קרי צלקות, כאשר ישנו מנגנון פנימי של חברת הביטוח הנקרא ועדת חריגים. בוועדת החריגים אשר מתכנסת אחת לכמה חודשים נידונים מקרים של צלקות "קשות", ולעתים, לפנים משורת הדין, מחליטה הוועדה לתת אחוזי פיצוי מסוימים, אף פחות מ-5%, אשר יזכו את התלמיד המבוטח בפיצוי בגין נכות צמיתה.


יצוין כי כל שנכתב במאמר זה הוא באופן כללי בלבד, סכומי הביטוח משתנים מפוליסה לפוליסה, ממקרה למקרה ומחברת ביטוח אחת לחברתה. בכל מקרה של תאונת תלמידים או פנייה לחברת ביטוח מכוח פוליסת תאונות אישיות כזאת או אחרת, מומלץ להתייעץ עם עו"ד העוסק בתחום.