כולנו חייבים על פי החוק לשלם מיסים למדינה. גובה המס נקבע בהתאם לפרמטרים שונים, אולם הוא חל על כל תושבי המדינה. ובכל זאת, ישנן מספר קבוצות עליהן חל פטור על פי הדין ממס הכנסה.

קבוצות אנשים אלה יכולות לפנות אל הוועדות השונות מטעם הביטוח הלאומי ואל מוסדות המדינה השונים ולבקש את הפטור בשל מצבן. נביט באילו קבוצות מדובר ונסביר כיצד ניתן לקבל את הפטור.

הזכאים לפטור: הזכאות לפטור מותנית בכמה פרמטרים, בהם יש לעמוד על מנת לקבלה. בכל שנה נפגעים בישראל אזרחים רבים, בין אם במסגרת תאונות דרכים, תאונות עבודה או אפילו בעקבות רשלנות רפואית או מחלות שונות, מהן הם סובלים. מקנים לכל אלה על פי החוק במדינת ישראל, שורה של הטבות שונות על מנת להקל עליהם ככל האפשר ולסייע להם להתמודד עם מצבם, שגם כך איננו פשוט. הפטור ממס הכנסה הינו אחת ההטבות, עליהן הוחלט, והוא ניתן לאנשים הבאים:

  • אזרחים בעלי נכות של 100% בשל פגיעה כלשהי או לקות מסוימת, ממנה הם סובלים.
  • אזרחים בעלי נכות של 90% בשל פגיעה באיברי הגוף השונים, ובהתאם לחישוב מיוחד המבוצע על ידי המוסד לביטוח לאומי.
  • אזרחים בעלי נכות של 89%, הנחשבת נכות לצמיתות.
  • אזרחים עיוורים.

חישובי הנכות השונים מתייחסים לחוק התגמולים, לחוק הנכים וחוקים נוספים הקשורים לפגיעות שונות. חשוב לזכור שפטור זה ניתן אך ורק לסובלים מנכות רפואית ולא מנכות תפקודית וכן בתנאי שמדובר בנכות הנמשכת מעל ל-184 ימים.

כיצד מגישים את הבקשה לפטור?

אם עומדים בתנאים המפורטים ומעוניינים לממש את הזכאות לפטור, יש להגיש בקשה מסודרת, הן למס הכנסה והן לביטוח הלאומי. לצד הבקשה לפטור, על המבקש לצרף גם בקשה מיוחדת לזימון לוועדה רפואית, שהיא זו האחראית בפועל לקביעת אחוזי דרגת נכותו, ובהתאם לכך – הפטור המגיע לו.

לכל אלה, יש לצרף גם מסמכים רפואיים שונים המעידים על מצבו הבריאותי של מגיש הבקשה. לאחר קבלת הבקשה על ידי המוסד לביטוח לאומי, מוזמן המבקש אל ועדה רפואית מיוחדת, הבוחנת את מצבו ואת ליקוייו השונים. בהתאם להחלטתה, נקבע גובה הפטור לו זכאי מגיש הבקשה. ניתן לערער על החלטות הוועדה עד 45 ימים מיום קבלת ההחלטה ובאמצעות מכתב המנמק את הערעור.