אסור לנהג לסרב לעבור בדיקת שכרות

פקודת התעבורה תוקנה, כך שמעתה אסור לנהג לסרב לשוטר המבקש לערוך לו בדיקת שכרות.

הצורך בתיקון החוק נבע מפסיקת בית המשפט העליון אשר ביטלה את ההסדר שהיה קבוע בתקנות התעבורה לעניין בדיקת שכרות מכיוון שסתר את הוראות חוק סדר דין פלילי (חיפוש בגוף החשוד), כך לדוגמא- על פי חוק החיפוש ההחלטה לערוך בדיקת דם צריכה להתקבל על ידי קצין משטרה ואילו על פי תקנות התעבורה גם שוטר מהשורה היה רשאי לדרוש מהנהג לעבור בדיקה כזו.

בית המשפט העליון קבע עוד, כי כל עוד לא יתוקן החוק – יגבר חוק החיפוש על תקנות התעבורה הנ"ל ובכך למעשה היתה אפשרות לנהג לסרב להוראת שוטר (שאינו קצין) לעבור בדיקת דם.

מכאן ברור, כי אי תיקון החוק היה מוסיף לפגוע במלחמתה של המשטרה בקטל בדרכים וביכולתה באכיפת החוק.


מיהו שיכור

על פי החוק המתוקן שיכור הוא מי ששותה משקה אלכוהולי בעת הנהיגה ( ולא משנה באיזו כמות); או מי שבגופו נמצא סם מסוכן; או מי שבגופו מצוי אלכוהול בריכוז הגבוה מהמותר.


אזכיר לקהל הקוראים, כי מכיוון שריכוז האלכוהול בדם נמדד ביחידות נפח, קיימת משמעות רבה למשקל הגוף של השותה, כך למשל, אדם במשקל של כ-70 ק"ג יגיע לכמות האלכוהול המירבית המותרת כבר לאחר שתיית 2 פחיות בירה או 2 כוסיות משקה חריף, כשלעומתו אדם קל משקל יגיע לכמות האלכוהול המירבית המותרת כבר לאחר שתייה של פחית בירה או כוסית אחת של משקה חריף.

האיסור על שתיית אלכוהול בעת הנהיגה חל גם על "הממונה על הרכב" : מורה נהיגה בעת שעור נהיגה או נהג מלווה היושב לצידו של נהג חדש.

החוק מסמיך כל שוטר לדרוש מנהג או ממי שממונה על הרכב לעבור בדיקת שכרות.
בדיקת השכרות מתבצעת באחד או יותר מהאופנים הבאים: בדיקת אויר נשוף (באמצעות מכשיר הנשיפון); דגימת שתן; דגימת דם.

עוד קובע החוק כי שוטר רשאי לדרוש מנהג לבצע בדיקת נשיפה, אף אם אינו חושד בו כמי שנהג בשכרות. סמכות זו המוקנית לשוטרים תביא בוודאי להרתעת נהגים מלנהוג לאחר שתיית אלכוהול.


לענין בדיקת דם/שתן – קובע החוק כי שוטר רשאי לדרוש מנהג או מהממונה על הרכב לתת דגימת דם /שתן, אם הוא חושד בו שהוא שיכור, אולם אם הנהג היה מעורב בתאונת דרכים רשאי השוטר לדרוש בדיקת דם /שתן אף בהעדר כל חשד.


הסרוב להבדק

נהג או מורה נהיגה (בעת שעור נהיגה) אשר יסרבו לבצע בדיקת שכרות- יראו אותם כמי שנהגו בשכרות ויוטלו עליהם העונשים הקבועים בחוק - שלילת רשיון לתקופה שלא תפחת משנתיים+ מאסר.